به گزارش افکارنیوز، هر چند ممکن است بسیاری از افراد دوست نداشته باشند، اما گاهی اوقات به فکر تغییر دادن اجباری همسر خود می افتند و به این دلیل مرتکب اشتباهاتی نیز می شوند. زمانی که صحبت از تغییر دادن همسر به میان می آید، عده ای چون می دانند اجبار چه عوارضی دارد و چه مشکلاتی را ایجاد می کند، دنبال راهی می گردند که هم نظرشان تامین شود. هم زندگی مشترک آنها را خطری تهدید نکند. این مقاله سعی دارد این گروه افراد را راهنمایی کند از این رو بهتر است کسانی که چنین قصدی دارند به سوالات زیر پاسخ دهند. هر چه تعداد پاسخ های مثبت فردی بیشتر باشد، احتمالاً تلاش وی برای تغییر دادن همسرش بیشتر بوده است.

۱. اگر بخواهید لیستی از نقاط ضعف و نقاط قوت همسر خود ترتیب دهید، تعداد نقاط ضعف او از نقاط قوتش بیشتر است؟
۲. شما دوست دارید همسرتان همیشه پیشرفت کند و برای این منظور تمام تلاش خود را به کار می برید؟
۳. همسرتان گاهی اوقات از دست غر زدن های مدام شما کلافه شده و به ایراد گرفتن هایتان اعتراض می کند؟
۴. همسرتان را زیاد با دیگران مقایسه می کنید؟
۵. گاهی اوقات احساس می کنید همسرتان نمی داند کار یا برخورد درست چیست و مجبور هستید او را متوجه این موضوع بکنید؟
۶. زمانی که دیگران از همسرتان تعریف می کنند، احساس خوبی به شما دست می دهد؟
۷. فکر می کنید اگر همسرتان به حرف های شما بیشتر توجه نشان دهد، تا چند سال آینده وضعیت بسیار بهتری خواهد داشت.

موضوعی که جای تامل دارد


افرادی که اصرار به تغییر دادن همسرشان دارند، باید این را در نظر داشته باشند که در اشخاص بالغ بعضی چیزها قابل تغییر است، در حالی که بعضی چیزهای دیگر را به هیچ وجه نمی توان تغییر داد.

تغییر نکردنی ها:


اولین سوالی که همیشه مطرح می شود، این است که چه مواردی قابل تغییر بوده و چه مواردی را نمی توان تغییر داد. در این میان شاید نظرات افراطی زیادی بین افراد وجود داشته باشد. یک عده تصور می کنند همسرشان می تواند تغییر کند و باید عوض شود و اغلب به دنبال این هستند که همسرشان در تمام زمینه ها تغییر کند. حتی اگر خودش نخواهد. در مقابل گروهی هستند که شکست در تغییر دادن همسر، یا حتی تغییر دادن خود را تجربه کرده اند و گاهی اوقات همین شکست ها موجب شده تا ناامید شوند و تصور کنند هیچ تغییری امکان پذیر نیست، اما واقعیت این است که بخشی از ویژگی های افراد قابل تغییر نبوده، یا حداقل بدون کمک گرفتن از متخصص و صرف زمانی طولانی قابل تغییر نیست. از جمله:
ویژگی های ظاهری، مانند قد، رنگ چشم و برخی ویژگی های دیگر چهره یا مواردی مرتبط با نژاد، قومیت و لهجه.
ویژگی های شخصیتی افراد نیز اغلب قابل تغییر نیست و امکان تغییر ماهیت در آنها امری محال است، از جمله روحیاتی مثل درون گرایی، برون گرایی یا هیجان و…

تغییر کردنی ها:


مواردی هم وجود دارد که می توان امیدوار به امکان تغییر در آنها بود، اما نباید تصور کرد با استفاده از هر روشی می توان در این موارد به موفقیت رسید. آداب اجتماعی از جمله مواردی است که می توان در آنها تغییر ایجاد کرد. نظم و ترتیب افراد نیز می تواند تغییر کند. بعضی عادات فردی هم در این گروه قرار می گیرد. سلیقه ها نیز در این گروه قرار دارد و می تواند در طول زمان تغییر کند.

افراط در تغییر دادن همسر:


گاهی اوقات افراد به دنبال تغییر دادن همسرشان در زمینه های مختلف هستند و اگر پای صحبت این گروه از افراد بنشینیم به طور معمول به موردی جالب بر می خوریم. تصور اینکه هر چه همسران به هم نزدیکتر و شبیه تر باشند بهتر است و زندگی بهتری خواهند داشت، موجب می شود تا افراد به تغییر دادن همسر خود تمایل پیدا کنند، که در واقع این موارد نه تنها آسیب زا است بلکه آزاردهنده است. فقط کافی است افراد کمی آستانه تحمل خود را بالا ببرند و پذیرای سلیقه ای جز سلیقه خودشان باشند. یکی از این موارد، تفاوت در انتخاب تفریحات می باشد. علاقه به تفریحاتی یکسان بین زن و مرد شاید آرزوی خام بعضی افراد باشد. اما در واقع داشتن چند تفریح مشترک و داشتن تفریحات جداگانه برای هر یک از همسران شرایط بسیار مناسب تری ایجاد می کند و در عین حال بهتر است تفاوت هایی را که میان این گروه افراد و همسرشان وجود دارد، به درستی شناسایی کرد و موارد آسیب زا و غیر قابل آسیب زا را به درستی مشخص کنند. به این ترتیب تمایل به تغییر دادن همسرمان در مواردی که لزومی ندارد، به درستی کاهش پیدا می کند.

مجله خانواده/ شماره ۴۹۶/ نيمه دوم آبان ماه ۹۲/ ترجمه: الهه گرگوندي/ صفحه ۱۴