لایحه "حمایت ازخانواده" این روزها توجه خیلی ها را به خود جلب کرده، بعضی بندهای آن جریان ساز شده اند و هر روز هر کسی درباره اش نظر تازه ای می دهد. هر کسی از زاویه دید خود به این لایحه که در فصول مختلفی چون دادگاه خانواده،مراکز مشاوره خانواده،ازدواج ،طلاق،حضانت و نگهداری از فرزند،مقررات کیفری ( و موادی که برای هر کدام تعریف شده است) ،تقریبا در حوزه تمام مسائلی که خانواده ها با آن درگیر هستند سرک می کشد، نگاه می کند.این میان ،وسط داد و قال بهارستانی ها ،میان اظهار نظرهای صاحب نظران یا حتی کسانی که صلاحیتی برای ورود در این موضوع ندارند ،توجه به نگاه های تیزبین جوان ها که متوجه همه چیز است و بیان دیدگاه هایشان مهم به نظر می رسد.
به گزارش افکار به نقل از برنا، اصلا جوان هایی که در این کشور زندگی می کنند چقدر از این طرح و بندهای مختلف اش خبر دارند؟ چقدر آنها را در جریان گذاشته ایم، چقدر به نظرهایشان بها می دهیم؟



سمیه حسینی ۲۹ ساله، مدرس آموزشگاه زبان:

از این طرح چیزی نمی دانم. فقط درباره اش شنیده ام از تلویزیون و اخبار صدا و سیما. اما در کل شنیده ام که خیلی ها با اجرایی شدن آن مخالف هستند.



پریسا احمدوند، ۲۸ ساله، کارمند آژانس هواپیمایی:

یک چیزهایی از آن شنیده ام به نظرم این طرح فقط به نفع مردها است، به خاطر مسئله ای که در آن مطرح شد، مسئله تعدد زوجین که به مردها اجازه داده اند اگر توانایی مالی دارند هر چند تا که می خواهند زن بگیرند. اگر بخواهید بدانید موافق هستم یا نه، نه، نیستم. باید همه جوانب را درنظر می گرفتند و بعد آن را طراحی می کردند.



محمدامینی، ۲۱ ساله، دانشجوی رشته مهندسی کشاورزی:

از یکی از دوستانم درباره اش شنیده ام، من و دوستانم جلسه ای داریم که در آن جمع می شویم و درباره مسائل روز صحبت می کنیم. در مورد این موضوع هم صحبت شده در جلسه هایمان. دوستم می گفت بیشتر بندهایش شامل مواردی است که به اختلافات میان اعضای خانواده رسیدگی می کند و البته در کل همه مواردی که به خانواده ها مربوط می شود.

زهرا سهیلی، ۲۴ ساله، دانشجوی رشته ادبیات:

هیچ چیزی از طرح نمی دانم که بخواهم برایتان بگویم. شاید اسم اش را شنیده باشم اما هیچ اطلاعاتی از آن ندارم. حالا مگر به جوان ها مربوط می شود؟، فکر نکنم بر همه سن و سال های من مربوط شود.

زینب اسدی ۱۸ ساله، دیپلم:

هیچ چیزی درباره اش نمی دانم، باید بروم درباره اش بخوانم و بعد حرف بزنم. از کسی هم چیزی درباره اش نشنیده ام.


امیر پوراحمدی، ۳۲ ساله، شغل آزاد:

چیزهایی درباره اش شنیده ام، ظاهرا قرار است به اوضاع خانواده ها رسیدگی کند. به نظرم اگر عادلانه عمل کند و بندهایش منصفانه باشد خوب است اما اگر به اصطلاح یک طرفه به قاضی رفته باشد، انصاف نیست آنطور که من درباره اش خواندم قرار است به چیزهایی مثل حضانت بچه های طلاق، حقوق زن و مرد، مهریه های بالا رسیدگی شود.


صادق احسانی زاده، ۲۵ ساله، کتاب فروش:

آنطور که باید و شما آنقدر می خواهید درباره اش اطلاعات ندارم، چون درباره آن اطلاع رسانی نشده، یعنی هیچ کجا آنطور که باید درباره لوایح و طرح های عنوان شده در مجلس اطلاع رسانی نمی شود. جایی خواندم مراکز مشاوره ایجاد می شود برای رسیدگی به مشکلات زوجین. اگر چنین اتفاقی بیافتد و درست متوجه شده باشم. طرح خوبی است.


مریم بخشی، ۳۰ ساله، خانه دار:

اتفاقا در تاکسی نشسته بودم، مجری رادیو درباره این طرح چیزهایی می گفت. شنیدم که رای های موافق و مخالف اعلام می شد. شنیدم که رای های موافق و مخالف داشته و فکر کنم مخالف ها بیشتر بودند. این طرح ها می تواند تاثیرات خوبی داشته باشد و هم می تواند در حد طرح و لایحه بماند، مثل خیلی از لایحه های دیگر، اجرای آن ها آنقدر مشکل؟ کننده است که گاهی فراموش می شود.


محمود گلستانی، ۲۴ ساله، دانشجوی رشته علوم تربیتی:

در مورد این طرح ها فقط در خبرها شنیده ایم، اینکه یک روز می گفتند مجلس تصویب کرده، یک روز گفتند رفت به کمیسیون، معلوم نشد طرح حمایت از زنان است یا مردان یا خانواده، معلوم نیست قرار است چه اتفاقی بیفتد.

جای تعجب دارد که بعد از این همه سال در مورد طرحی صحبت می کنند که طبق شنیده هایم سال ۵۳ تصویب شده و هنوز هم تکلیف ازدواج موقت معلوم نیست. مجلس می گوید نیازی به ثبت اش نیست. تکلیف بچه ای که حاصل این ازدواج است چه می شود؟ چه کسی از او حمایت می کند؟

در کل جای اینکه بیفتند دنبال کار جوان ها، رفته اند دنبال طرح های پیش پا افتاده، مگر چند نفر از جوان ها با طرح های این چنینی مشکلات شان حل می شود؟ چرا صدا وسیما اصلا در مورد این طرح برنامه نقد و بررسی نداشته؟


سعید ناطقی، ۲۷ ساله، دانشجوی رشته حقوق:

رباره این طرح چیزهایی از تلویزیون شنیده ام و البته خودم هم اطلاعاتی کسب کرده ام. فکر می کنم این طرح عمومیت زیادی دارد و بندهایش شامل حال خیلی ها می شود. بنابراین باید همه پیگیر کارش باشند که به کجا می رسد. اما متاسفانه بیشتر مردم چیزی از این طرح نمی دانند، چون آنطور که باید درباره اش اطلاع رسانی نشده است. اگر تصویب شود به هرحال روی زندگی همه مردم تاثیر خواهد داشت. به همین خاطر من اخبارش را پیگیری می کنم.