افكارنيوز-در بازار خودرو ایران، همواره ورود محصولات جدید، از جذابیت خاصی برای مشتریان برخوردار بوده و ایرانیها معمولا از خودروهای تازه طراحی و حتی تغییر شکل یافته، استقبال خوبی به عمل آوردهاند.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت، در این زمینه هرچند استثناهایی نیز وجود داشته؛ اما در بیشتر مواقع ورود خودروهای جدید(چه از لحاظ طراحی باطنی و چه از جنبه ظاهر)، با استقبال مشتریان روبه‌رو شده است.

حال طبق وعده خودروسازان داخلی، طی چند سال آینده نیز قرار است چندین مدل جدید وارد بازار کشور شود که در این بین چهار خودرو «تندر - ۹۰ فیس‌لیفت»، «سمند SE»، «تیبا» و «رانا» تا شهریور ۹۰ روانه بازار خواهند شد.

از این جمع، تندر و سمند به لحاظ طراحی باطنی، تغییری را تجربه نکرده‌اند و تنها ظاهرشان متحول و برخی سیستم‌های ایمنی و رفاهی به آنها اضافه شده است.

این در حالی است که تیبا و رانا، خودروهایی با طراحی جدید به شمار می‌روند و خودروسازان داخلی در طراحی آنها از تجربه‌های خود بهره گرفته و از خودروهای موجود استفاده کرده‌اند.

در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به ماجراها و مشخصات فنی این چهار خودرو که طبق وعده خودروسازان، تا شهریور سال آینده روانه بازار کشور خواهند شد.


رانده شده‌ای که برگشت!


در بین چهار خودرویی که قرار است طی یک سال آینده به بازار کشور بیایند، «رانا» پرحاشیه‌ترین آنها است. این خودرو که ابتدا x۱۲ نام داشت و مدیران پیشین ایران خودرو حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده بودند، سال گذشته همزمان با مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل ایران خودرو، رونمایی شد؛ اما به فاصله کوتاهی از این رونمایی، ایران خودرویی‌ها اعلام کردند که تولید رانا توجیه اقتصادی نداشته و این موضوع باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

در آن زمان مسوولان ایران خودرو همزمان از مذاکره با چینی‌ها برای تولید خودرویی ارزان و جایگزین پیکان خبر دادند و اوضاع به شکلی پیش رفت که همگان گمان بردند رانا به تاریخ پیوسته، دیگر تولید نخواهد شد.

این در حالی بود که رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و مدیرعامل ایران خودرو، طی اظهاراتی مشترک در نمایشگاه اخیر خودرو مشهد، از بازگشت رانا خبر داده و عنوان کردند این محصول به تولید خواهد رسید.

در نهایت دو روز پیش نیز قائم‌مقام ایران خودرو اعلام کرد که تولید انبوه رانا از شهریور سال آینده آغاز خواهد شد.

به گفته میرجواد سلیمانی، این پروژه هم‌اکنون دوباره به جریان افتاده و قالب‌های خط تولید رانا، در شرکت قالب‌های صنعتی ایران خودرو، در حال تولید است. رانا که ایران‌خودرویی‌ها آن را پس از سمند، دومین برند داخلی خود می‌دانند، ظاهری شبیه ۲۰۶ صندوقدار داشته و از حجم موتوری ۱۶۰۰ سی‌سی با قدرت ۱۱۳ اسب بخار برخوردار است. ظاهرا ایران خودرویی‌ها قصد دارند موتور پایه گازسوز خود(EF۷) را نیز در این محصول تعبیه کنند.

یکی از ویژگی‌های رانا، مجهز بودن آن به سیستم ایمنی تصادف با عابر پیاده است.

البته امکانات ایمنی مانند ترمز ضدقفل و ایربگ نیز روی رانا نصب خواهد شد.

این محصول ظاهرا مصرف سوختی زیر هفت لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی دارد. قیمت پایه رانا ۱۱ میلیون تومان برآورد شده است.


آهوی سایپا پاییز می‌آید


سایپایی‌ها بالاخره تاریخ نهایی ورود تیبا به خیابان‌های کشور اعلام کرده و قرار است این خودرو اواخر مهر ماه همزمان با روز تولد امام رضا(ع)، تحویل ثبت‌نام‌کنندگان شود.

رونمایی تیبا که سایپایی‌ها آن را اولین برند داخلی خود می‌دانند، به زمستان ۸۷ برمی‌گردد.

دومین خودروساز ایران پس از رونمایی تیبا، حدود ۱۲ هزار دستگاه از این محصول را پیش‌فروش کرد، اما به‌وجود آمدن برخی مشکلات، اجازه نداد تیبا مطابق تعهدات سایپا، به دست مشتریان برسد.

تیبا که ابتدا «s۸۱» و در مقطعی نیز «مینیاتور» نام داشت، موتوری ۱۵۰۰ سی‌سی دارد و به واسطه آن، ۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

شیشه بالابر برقی، فرمان هیدرولیک و کولر گازی جزو امکانات رفاهی تیبا به شمار می‌رود و با توجه به قوانین جدید، این محصول باید به ترمز ضدقفل و ایربگ نیز مجهز شود.

تیبا خودرو نسبتا کم‌مصرفی به شمار می‌رود و مانند رانا در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی، زیر هفت لیتر بنزین می‌سوزاند.

سایپا برای تولید تیبا، کارخانه‌ای در کاشان احداثکرد که البته در کنار آن، خودرو مروارید را نیز به تولید می‌رساند.

قیمت کارخانه‌ای این خودرو، ۹ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که باید منتظر ماند و دید پس از ورود به بازار، نرخ آن با چه تغییراتی روبه‌رو خواهد شد.

ظاهر تیبا به خودروهای کره‌ای شبیه و سایپا برای طراحی آن از مشاوران خارجی استفاده کرده است.

این خودرو ظاهرا قرار است به تدریج جای پراید را در خط تولید سایپا بگیرد.


فیس‌لیفت حاشیه!


همان طور که خود تندر - ۹۰ حواشی زیادی دارد، فیس‌لیفت این محصول نیز که سایپا از آن رونمایی کرد، خالی از حاشیه نبوده است.

فیس‌لیفت تندر، آذر ماه ۸۷ رونمایی و قرار بود سال گذشته روانه بازار شود، اما ظاهرا به دلیل آنکه هماهنگی‌های لازم میان سایپا و رنو در این مورد انجام نشده بود، ورود این خودرو به بازار به تاخیر افتاد.

ناهماهنگی سایپا و رنو، ظاهرا به چسباندن آرم سایپا روی فیس‌لیفت تندر - ۹۰ مربوط می‌شود.
این در شرایطی است که بنابر اعلام سایپا، فیس‌لیفت تندر - ۹۰ نیمه دوم امسال تولید خواهد شد.

به گفته سایپایی‌ها هماهنگی‌های لازم برای تولید این محصول، در حال انجام است.

تندر فیس‌لیفت در مقایسه با تندر معمولی، با تغییر شکل، به خصوص در قسمت عقب خودرو روبه‌رو شده و مشخصات فنی آن تغییری نکرده است. هرچند سایپایی‌ها در مورد قیمت این محصول اظهارنظر خاصی نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد با توجه به تغییرات صورت گرفته، نرخ آن در مقایسه با مدل معمولی تندر - ۹۰، اختلافی قابل توجه داشته باشد. یکی از ایرادات مشتریان به تندر - ۹۰، مربوط به ظاهر عقب این خودرو است و ظاهرا سایپا نیز عمده تغییرات در فیس‌لیفت آن را، در همین قسمت انجام داده است.

سمند هوشمند

دیگر خودرویی که قرار است نیمه دوم امسال روانه بازار شود، سمند هوشمند(SE) است.
این محصول که حدود دو سال پیش رونمایی شد، از سیستم الکتریکی هوشمندی برخوردار و از نظر ایمنی و حفاظت در مقابل سرقت، بهبودهایی را نسبت به سمند معمولی دارا است.

سمند SE البته از لحاظ دکوراسیون و بخش عقب خودرو نیز، با تغییراتی نسبت به سمند معمولی روبه‌رو شده است.

بنا به گفته مدیر فروش ایران‌خودرو، بحثتولید سمند SE با موتور ملی و معمولی، در حال پیگیری بوده و این خودرو نیمه دوم امسال تولید انبوه و روانه بازار خواهد شد.

به گفته وی، این محصول با قیمتی کمتر از ۱۴ میلیون تومان به دست مشتریان خواهد رسید.

در حال حاضر، سمند تنها در مدل LX و سورن به تولید می‌رسد. البته قرار است سمند سریر نیز که مدت‌ها از توقف تولید آن می‌گذرد، دوباره به خط تولید ایران‌خودرو بازگردد.

سایر خودروهایی که می‌آیند

جدای این چهار خودرویی که قرار است طی یک سال آینده روانه بازار کشور شوند، از ورود برخی محصولات دیگر نیز خبرهایی به گوش می‌رسد. هرچند که هنوز تاریخ دقیق ورود هیچ کدام از این خودروها قطعی نیست، اما طبق آنچه که به گوش می‌رسد، وانت تندر، سیتروئن C۴، ون تندر، سورن ELX و پراید X۱۰۰(خودرو ارزان سایپا)، خودروهای داخلی هستند که ورود آنها به بازار خودرو کشور، محتمل به نظر می‌آید.