اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا در سراسر کشور

به گزارشافکارنیوز،ظهر امروز، ‌دهم ماه محرم سالروز شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفای آن حضرت مردم متدین ایران اسلامی در سراسر کشور پس از برگزاری مراسم سوگواری و عزای آن حضرت نماز باشکوه ظهر عاشورا را در نقاط مختلف کشور به جماعت اقامه کردند.

دهم محرم مصادف با سالروز شهادت امام حسین(ع) و ۷۲ یار باوفایش در کربلا است. روزی که آن حضرت حتی در میدان مبارزه و در مقابل تیرباران دشمن نماز ظهر را به پا داشت و خواست با برپایی نماز در میدان جنگ به دشمنان بفهماند که در نزد امام چیزی مهم‌تر از نماز و سجده شکر و تواضع در برابر پرودگار نیست.

مردم ایران اسلامی هر ساله به ویژه در چند سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط نهادهای فرهنگی و تبلیغی به صورت باشکوهی پس از برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری با حضور در صف‌های باشکوه نماز ظهر عاشورا این سنت حسنه الهی را احیا می‌کنند.

امسال نیز همانند سال‌های گذشته هیئات مذهبی و مردم عزادار شور و شعور حسینی را توامان کرده و به تبعیت از امام و مقتدای خویش انجام فریضه الهی نماز را بر هر کاری مقدم کرده و پس از آن مجددا به اقامه عزادری پرداختند.

در استان‌ها، شهرها و روستاها و در تمامی مکان‌هایی که مراسم عزای عاشورا برپا بوده مردم با شنیدن صدای اذان ظهر، عزداری‌ها را موقتا قطع کرده و برای برگزاری نماز ظهر عاشورا به جماعت اقدام کرده‌اند.

طبق برنامه پیش‌بینی شده در ۲۹۸۰ امامزاده و بقعه متبرکه، مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و مکان‌هایی که برنامه تعزیه‌خوانی روز عاشورا برپا شده بود، نماز جماعت ظهر عاشورا به صورت بسیار باشکوه و منظمی اقامه شده است.

قرائت زیارت عاشورا، مقتل خوانی، ذکر مصیبت امام حسین(ع) و یاران با وفایش، تعزیه و سخنرانی را از ویژه برنامه‌های مهم سوگواره بصیرت عاشورایی است که یکی از ویژه برنامه‌های مهم بصیرت عاشورایی، مراسم شب و روز تاسوعا و عاشوراست که در این ایام حزن و اندوه، با هماهنگی انجام شده، مراسم سوگواری در امامزادگان و بقاع متبرکه با مقتل خوانی، ذکر مصیبت، سخنرانی و برپایی خیمه‌های معرفت برگزار خواهد شد.

در روز دهم محرم سال ۶۱ هجری قمری که تلخترین و مهمترین اتفاق تاریخی به وقوع پیوست امام حسین(ع) و یاران باوفایش در میان حضور و هجوم دشمن وقتی در زمان نماز ظهر داخل شدند این فریضه الهی را به صورت جماعت و با اقتدا به سیدالشهدا(ع) اقامه کردند و طبق آنچه مورخان نقل کردهاند جنگ اصلی پس از آن صورت گرفت.