آمانو: برنامه هسته‌ای ایران تغییر چندانی نداشته

به گزارشافکارنیوز،یوکیا آمانو روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت که جمهوری اسلامی ایران در حال دنبال کردن حساس‌ترین فعالیت‌های هسته‌یی‌اش یعنی غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی است.

رویترز گزارش داد: اظهارات آمانو نشان می‌دهد که بین ماه اوت و نوامبر، ‌ایران غنی‌سازی‌اش را چندان گسترش نداده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ایران هنوز کارهای زیادی دارد که باید برای تکمیل راکتور تحقیقاتی اراک انجام دهد.

آمانو گفت: ما نمی‌دانیم این راکتور تحقیقاتی چه زمانی راه‌اندازی خواهد شد.

انتظار می‌روند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش جدید خود درباره ایران را تا روز جمعه منتشر کند.

آمانو که یک دیپلمات ژاپنی است در گفت‌وگویی با رویترز که در دفترش در طبقه بیست و هشتم مقر آژانس در وین برگزار شد، گفت: من می‌توانم بگویم که فعالیت‌های غنی‌سازی ادامه دارد و هیچگونه تغییر شدیدی به من گزارش نشده است.

وی این اظهارات را پس ا‌ز آن بیان کرد که ایران توافق کرد به بازرسان آژانس اجازه دسترسی به دو تاسیسات هسته‌یی‌اش را تحت یک توافق همکاری بدهد.

آمانو گفت که این توافقنامه یک گام اولیه مهم برای شفاف‌سازی همه مسائل باقی مانده بین آژانس و تهران بود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در عین حال افزود که اجرای این توافقنامه که به طور مستقیم اشاره‌ای به تعلیق تحقیقات آژانس درباره مطالعات ادعایی نمی‌کند، نقش کلیدی دارد.

آمانو در پاسخ به سوالی درباره چارچوب توافقنامه امضا شده در تهران گفت: وقتی می‌توان از وجود کیک مطمئن شد که بتوان آن را خورد.

آمانو گفت: ما مایل هستیم هرچه زودتر از پارچین بازدید کنیم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بازرسانش عملا هر روز تاسیسات هسته‌یی ایران را بررسی می‌کنند، برای راستی‌آزمایی اجرای هرگونه توافقی آماده‌اند.

وی در پاسخ به این‌که آیا آژانس که ظاهرا هفته‌ای یکبار از سایت‌های نطنز و فردو بازدید می‌کند قابلیت تشخیص هرگونه تلاشی از جانب ایران برای جمع‌آوری اورانیوم در سطح تسلیحاتی را دارد یا خیر؟ گفت: تا جایی که به تاسیسات اعلام شده مربوط است، ‌ ما توانایی تشخیص به موقع هرگونه تغییر را داریم.

آمانو در پاسخ به اینکه آیا ایران به غنیسازی اورانیوم در سطح بالا ادامه میدهد یا خیر؟ مدعی شد: بله، کاملا درست است. تغییر بزرگی حاصل نشده است،ولی از طرف دیگر فعالیتهایی که مجاز نیستند همچنان ادامه دارند.