احتمال افزایش مجدد نرخ بیکاری

نگاهی به برنامه ریزیهای دولت و شورای عالی اشتغال در خصوص ایجاد فرصتهای جدید شغلی تا ۱.۱ میلیون شغل در سال در کنار افزایش نرخ بیکاری ناشی از هجوم کارجویان به بازار کار، آنچه که بیشتر خودنمایی میکند بالا رفتن نرخ بیکاری است.

به گزارش مهر، کارشناسان و فعالان بازار کار پیش بینی می کنند در صورت رفع نشدن مشکلات فعلی، نرخ بیکاری در ماههای آینده با شدت بیشتری افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که برخی مسئولان ابهام در قابل استناد بودن نرخ بیکاری را مورد تاکید قرار می دهند و برخی نرخ واقعی بیکاری را بیشتر از نرخ اعلامی و برخی کمتر می دانند اما آخرین آمار ارایه شده مربوط به بهار امسال و نرخ ۱۴.۶ درصدی بیکاری است و وزیر کار با نگاه تردید از آن سخن می گوید و در مقابل، مرکز آمار ایران بر صحت آن اصرار دارد.

از طرفی، برنامه هایی که دولت برای ایجاد فرصتهای شغلی اعلام می کند یا تصمیماتی که شورای‌عالی اشتغال برای رفع این معضل می گیرد نیز تاکنون نتوانسته است کارجویان را به یافتن شغل امیدوار کند چرا که اغلب می گویند از تحقق برنامه‌های کاهش نرخ بیکاری و یا افزایش فرصتهای شغلی مطمئن نیستیم.

آخرین تصمیم برای اشتغالزایی را نیز شورای عالی اشتغال برای ایجاد فرصتهای جدید شغلی تا ۱.۱ میلیون شغل در سال گرفت و این تصمیم را وزرای دولت از جمله کار و تعاون اعلام کردند؛ حال اینکه ششمین ماه سال روزهای پایانی خود را سپری می کند، هنوز این برنامه یکساله قرار است اجرا شود!