۳ راهکار مهم برای ‌تحقق حماسه اقتصادی

به گزارش افکارنیوز، محمدعلی کریمی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان یکی از استراتژیک‌ترین و پهناورترین استان‎های کشور محسوب می‎شود که با توجه به اقیلم خاص و خشن مختص به خود به لحاظ اشتغال و خود‌کفایی با مشکلاتی مواجه است که می‎توان با ایجاد سند چشم‌انداز و یک برنامه مدون کوتاه مدت و بلند مدت این مشکلات را کاهش داد.

نماینده دانشگاه علوم اقتصادی تهران حرکت و گام نهادن در مسیر تحقق حماسه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی را وظیفه همگانی عنوان کرد و گفت: مسئولان بنا به گفته بیانات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصادی، باید حرکت جهادگونه داشته باشند.

این مسئول اذعان داشت: سیستان و بلوچستان برخلاف کمبودهای اقلیمی، دارای منابع عظیم اقتصادی چون معادن، صنایع و کشاورزی و توریسم است.

وی ادامه داد: توسعه تعاونی‎های تولید و کارگاه‎های زود‌بازده و حمایت از اشتغال خانگی در این زمینه می‌تواند به اقتصاد بومی این استان کمک شایانی کند.

کریمی در ادامه با اشاره به خدمات دولت در این استان بیان کرد: حمایت از صنایع دستی، کشاورزی، بازارچه‎های مرزی، توسعه مناطق گردشگری، فعال کردن بخش خصوصی در زمینه استخراج معادن خصوصا جنوب و شرق سیستان و بلوچستان می‌تواند به ‌بالفعل کردن ظرفیت‌های موجود در استان کمک شایانی کند که البته ارتقا امنیت در این زمینه نقش بسیار پررنگی خواهد داشت.

نماینده دانشگاه علوم اقتصادی تهران با بیان اینکه ارتقای زندگی مردم به لحاظ اقتصادی یکی از مهم‌ترین راهکارها برای ایجاد امنیت پایدار خواهد بود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حمایت از تولیدات داخلی و غیرنفتی و کاهش وابستگی به نفت از مهم‌ترین مولفه‎های دولت برای ایجاد ثبات اقتصادی و معیشت خانواده محسوب می‌شود.

این مسئول افزود: ‌مالیات بر ارزش افزوده یکی از اصولی‎ترین و کارآمد‌ترین سیستم‎های نظام اقتصادی در راستای کاهش وابستگی به نفت و ارتقای ایمنی اقتصادی در سطح کشور بوده به نحوی که در حال حاضر در بین کشورهای جهان کمترین نرخ میزان مالیات مربوط به کشور ایران است.

کریمی اذعان داشت: در حال حاضر اعتبارات بسیاری از پروژه‎های سنگین عمرانی(احداثتفریحگاه، بوستان(پارک)، پل، بزرگراه، زیباسازی شهر و…) در سیستان و بلوچستان از اعتبارات حاصل از مالیات‎های مردم این استان تامین شده است.

وی ادامه داد: یکی از مولفههای مهم در امر تحقق حماسه اقتصادی نیز بحث آموزش است که مهمترین راه برای ایجاد زیرساخت اقتصادی محسوب میشود، در این راستا نقش دانشگاه علوم اقتصادی تهران در آموزش اقشار جامعه سیستان و بلوچستان موثر و تاثیرگذار بوده است و در حال حاضر بیش از ۳ هزار نفر از اقشار مختلف جامعه آماری این استان (کارکنان دولت، اصناف، اتحادیهها، دانشجویان و ... ) مورد آموزشهای تخصصی این دانشگاه قرار گرفتهاند و این آمار تا پایان سال جاری در حال افزایش است.