موتورسیکلت‌های برقی راهکاری برای کاهش آلودگی

به گزارشافکارنیوز،هومان لیاقتی با بیان اینکه مرتفع شدن معضل آلودگی هوا از چند بعد حائز اهمیت و پیگیری است، اظهار داشت: در این باره می‌توان راه‌حل‌های فوری و راه حل‌های طولانی مدت را لحاظ کرد.

رئیس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی افزود: با افزایش ناوگان حمل‌ونقل عمومی، بهبود کیفیت سوخت و خودرو و همچنین اجرای طرح زوج و فرد می‌توان امیدوار بود آلودگی هوا در مقطع کنونی کمی فروکش کند.

وی با بیان اینکه تهران از لحاظ برنامه‌ریزی شهری مشکل دارد، اضافه کرد: لازم است که از تعداد خودروهای تک سرنشین کاسته شود، ‌البته در این باره توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی الزامی است.

لیاقتی در ادامه با بیان اینکه موتورسیکلت‌های فرسوده ۵ برابر یک دستگاه خودرو تولید آلودگی می‌کنند، ‌ اظهار داشت: معاینه فنی موتورسیکلت‌ها باید قانونمندتر شود.

وی ورود موتورسیکلت‌های برقی و جایگزینی آن‌ها با موتورسیکلت‌های فرسوده را راهکاری مناسب برای کاهش آلودگی هوا دانست.

رئیس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی همچنین یادآور شد: به منظور جلوگیری از تشدید آلودگی هوا باید روی قیمت انرژی در کشور فکر اساسی شود تا از سوخت و انرژی استفاده بهینه‌ای صورت گیرد.

وی متذکر شد: باید از انرژی‌های نو از جمله انرژی خورشیدی برای کاهش آلودگی هوا استفاده شد، ‌ این امر با صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز همراه خواهد بود.

لیاقتی با تأکید بر ضرورت توسعه دولت الکترونیک، خاطرنشان کرد: تعطیلی مدارس و ادارات فقط می‌تواند مسکنی برای کاهش آلودگی هوا باشد و راه حل همیشگی نیست.

رئیس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: مسئولان باید در مورد تصمیماتی که اتخاذ میکنند به نیاز مردم، بیماران و افراد مسن نیز توجه داشته باشند، چرا که در بسیاری از مکانها، امکان استفاده از وسیله حملونقل عمومی نیست و مردم بالاجبار باید از وسیله شخصی استفاده کنند.