دیپلماسی دو وجهی صهیونیست ها در برابر ایران

به گزارش افکارنیوز، با اوج گرفتن احتمال توافق هسته ای کشورهای ۱ + ۵ با ایران، رژیم صهیونیستی نیز تلاش های خود برای جلوگیری از این توافق را افزایش داده تا در صورت امکان از این توافق جلوگیری کرده و یا در غیر این صورت جلوی امتیاز دادن زیاد کشورهای غربی به تهران را بگیرد.

در مرحله اول و همزمان با مذاکرات دو هفته قبل در ژنو، مقامات این رژیم رایزنی های خود با سران کشورهای ۱ + ۵(آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) را آغاز کردند تا جلوی هر گونه امتیازدهی به ایران را بگیرند.

البته صهیونیست ها در این راه تنها نبودند و برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که در سال های اخیر به سبب تحریم های ایران به منافع زیادی رسیده اند نیز با کاهش تحریم های تهران مخالف هستند، از همین رو با رژیم صهیونیستی در یک جبهه قرار گرفته و خواسته مشترکی را از کشورهای غربی تقاضا می کنند.

باید یادآور شد که رایزنی و لابی تنها گزینه صهیونیست ها برای جلوگیری از توافق و یا امتیاز گرفتن زیاد ایران در توافق احتمالی نیست. این رژیم همزمان با این لابی گری ها بار دیگر شایعه امکان حمله به تاسیسات هسته ای ایران را بر سر زبانها انداخته تا شاید از این طریق بتواند مذاکرات کشورهای ۱ + ۵ و ایران را از مسیر اصلی خود خارج کند.

در همین رابطه روز گذشته ساندی تایمز از همکاری عربستان سعودی و اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران خبر داد و امروز نیز روزنامه فایننشال تایمز، دیگر روزنامه انگلیسی مصاحبه ای با " یاکوف آمیدرور " مشاور سابق امنیت داخلی رژیم صهیونیستی منتشر کرده است.

آمیدرور در این مصاحبه مدعی شده که تل آویو به تنهایی توانایی حمله به تاسیسات هسته ای ایران و از کار انداختن این مراکز را برای دوره بلند مدت دارد.

این برای اولین بار نیست که خبرها و گزارش هایی درباره حمله رژیم اسرائیل به ایران و یا همکاری این رژیم با کشورهای همسایه ایران برای حمله به جمهوری اسلامی منتشر می شود.

مواردی همچون همکاری با آذربایجان و یا ترکیه و همچنین رایزنی با مقامات عراق برای استفاده از حریم هوایی این کشور برای حمله به ایران و نمونه های دیگری از این دست همگی جزو اخبار و گزارش هایی بودند که در سال های گذشته در رسانه های غربی برای ایجاد هراس در ایران منتشر شده بود.

اما دلیل اینکه چرا مجددا این شایعات در رسانه های غربی منتشر می شود، را می توان در اظهارات روزهای گذشته " بنیامین نتانیاهو " مبنی بر اینکه تل آویو " توافق بد " را تحمل نخواهد کرد جستجو کرد.

همسو شدن رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی برای جلوگیری از امتیاز دادن زیاد به ایران در توافق احتمالی، موجب شده تا آمریکا که در میان کشورهای ۱ + ۵ مشتاق تر از همه برای توافق با ایران است به نوعی در برابر فشارهای تل آویو و اعراب تنها بماند.

اعراب و رژیم صهیونیستی تا پیش از این از همپیمانان اصلی آمریکا محسوب می شدند، اما سیاست های واشنگتن در مورد سوریه و ایران موجب شده تا این دوستان قدیمی از یکدیگر فاصله بگیرند.

احتمال وقوع حمله به ایران در صورت توافقی که به نفع اسرائیل نباشد، کاملا بی اساس است چون در صورت توافق کشورهای ۱ + ۵ با تهران، اتخاذ هرگونه سیاست افراطی و یا توسل به گزینه نظامی علیه ایران موجب انزوای متخاصم می شود.

در سال های گذشته و زمانی که تل آویو حمایت آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای حمله به ایران را داشت دست به این کار نزد و اکنون که به نوعی بازی عوض شده چرا صهیونیست ها باید دست به این حماقت بزنند؟

اینکه چرا رژیم صهیونیستی با اطلاع از پیامدهای هولناک دست زدن به اقدام نظامی علیه ایران، این شایعه را بر سرزبان ها انداخته شاید به این دلیل باشد که صهیونیست ها و اعراب با کوفتن بر طبل جنگ موجب عقب نشینی ایران از مواضع خود شده و با بالابردن هزینه های توافق احتمالی غرب با تهران، جلوی امتیاز دادن ۱+۵ به ایران را بگیرند.