کسانی که فضای قبل از انقلاب را تجربه کرده‌اند

به گزارش افکارنیوز، ظهر امروز یکشنبه بیست و ششم آبان سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، منصور واعظی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، محمد اللهیاری دبیر هفته کتاب، جمعی از اهالی فرهنگ مسئولان تشکل های نشر معاونت فرهنگی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اهالی رسانه با حضور در مرقد مطهر امام خمینی(ره) با بنیانگذار انقلاب اسلامی در هفته کتاب بیعت کردند.

در این مراسم که پس از سرود ملی و ادای احترام به مرقد امام خمینی(ره) آغاز شد، صالحی در سخنانی گفت: کتاب را با تعاریف مختلفی می شناختند و ستوده‌اند. بزرگان درباره کتاب بسیار گفته‌اند و آن را به عنوان معلم انسان، غذای روح، انیس تنهایی و ده‌ها و صدها واژه قشنگ دیگر توصیف کرده اند، اما یکی از واژه ها و توصیفات خوبی که به عنوان شاخصه شفاف و روشن در خصوص کتاب می‌توان به آن اشاره کرد، کتاب به عنوان نمایه خلاقیت یک ملت است.

وی افزود: اگر سیر صعود و نزول ملت‌ها را در نظر بگیریم کتاب ها می توانند بهترین شاخص برای ارزیابی رشد یا افول ملت ها باشند. این شاخصه اساسی می تواند ما را به آنچه در سی سال اخیر رخ داده است، رهنمون کند.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: انقلاب روح ملکوتی و نفس پربرکت امام(ره) یک خیز ملی ایجاد کرد و ما اگر بخواهیم خلاقیت ها را در نظر بگیریم به درستی می توانیم مسیر سی سال اخیر را با شاخصه کتاب بررسی کرده و به زیرساخت تحولاتی که در جامعه اسلامی اتفاق افتاده پی ببریم.

وی با اشاره به روایت فردی که از کتابخانه مقام معظم رهبری بازدید کرده بود، اظهار کرد: منزل رهبر کتابخانه بزرگی دارد که کتاب هایی از قبل و بعد از انقلاب در آن به چشم می خورد کسانی که فضای قبل از انقلاب را تجربه کرده‌اند، قطعا می پذیرند بدون آنکه بخواهیم سهم مولفان و ناشران فعال در آن دوره را نادیده بگیریم بدون تردید تحولات کیفی در ۳۵ سال اخیر غیرقابل اغماض است.

صالحی تاکید کرد: این موضوع صرفا به تحولات کمی محدود نمی شود و انصافا در حوزه های مختلف تحولات کیفی نیز اتفاق افتاده است و ما در هر حوزه به نقاط خوبی رسیده ایم که البته تا نقطه اوج فاصله دارد.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد تاکید کرد: وقتی ما در دینی پرورش یافته ایم که معجزه از کتاب و نخستین کلامش اقراء است و قلم را در ردیف مقدس ترین ها به حساب می آورد قطعا با قله فاصله زیادی داریم اما همین موفقیت ها نیز از نفس امام راحل و همراهان او است. می توان به گذشته انتقاد کرد و حاشیه هایی بر آن نوشت اما مهم متن راه است.

در ادامه واعظی در سخنانی با اشاره به ۲۴ آبان که به عنوان روز کتاب، کتابخوانی و کتابداران شناخته می شود، گفت: اگر همه سال را به عنوان کتاب و کتابخوانی معرفی کنیم زیاد نیست ما هر سال به خاطر تجدید میثاق به اینجا می آییم و می گوییم ما در راه امام(ره) محکم هستیم درباره این راه کتاب، مقاله، شعر و… بسیار نوشته شده و مسابقاتی برگزار شده اند، اما اینها برای چنین موضوع مهمی کافی نیست و جا دارد درباره این مساله بیشتر بحثشود.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور خاطر نشان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی در عصر تسلط شیاطین در تمام عالم و به زنجیر کشیده شدن آزادی و معنویت و خداپرستی اتفاق افتاد. امام(ره) در چنین شرایطی راه خود را شروع کردند و به پیروزی رساندند.

وی با طرح این پرسش که پایه و اساس انقلاب اسلامی چه بود تصریح کرد: ما می توانیم از نهضت امام حسین(ع) در این باره عبرت بگیریم که اصلی ترین پیام آن هیهات من ظله است و کلیدی ترین عامل نهضت عاشورا همین بوده است.

واعظی ادامه داد: انسان نباید ذلیل باشد و اصلی ترین هدف انقلاب امام خمینی(ره) نیز استمرار همین راه و پیام است؛ تقویت و تسهیل بندگی خدا که منجر به عزت انسان می شوند شعار ما هم هیهات من ظله است.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی تاکید کرد: ما پای انقلاب، اسلام و ولایت فقیه ایستاده ایم و اگر همه دنیا در سی و پنج سالی که می گذرد برای تضعیف ما تلاش کرده اند به نتیجه نرسیده اند و امروز ایران عزیز است. ما تا آخرین قطره خون با امام(ره)، حضرت حجت و رهبر و پای عزت کشور ایستاده ایم.