محدودیت تردد موتورسیکلت‌ها در مرکز شهر

به گزارشافکارنیوز،حافظی گفت: مقابله با آلودگی هوا طرحی نیست که بتوان لحظه‌ای برای آن تصمیم گرفت و توقع داشته باشیم لحظه‌ای نیز پاسخ بگیریم و نیاز به برنامه‌ریزی دارد چراکه عوامل مختلفی باعثآلودگی می‌شوند و راه کارها نیز می‌بایست متناسب با تمامی این عوامل باشد.

رئیس کمسیون سلامت شورای شهر تهران اظهار داشت: باید طرحی جامع و متشکل از مسیرهای موازی و همزمان طراحی کرد و به یک مسیر بسنده نکرد.

وی افزود: یکی از راه کارهای سریع و کوتاه مدت مدیریت بر موتورخانه‌های منازل و ساختمان‌های تجاری و اداری است چراکه شاهد هستیم آلودگی هوا از اواسط آبان تا اواسط دی ماه به صورت ناگهانی به اوج می‌رسد و در این مقطع زمانی است که علاوه بر کاهش درجه دمام بالغ بر ۲ میلیون موتورخانه و سیستم‌های گرمایشی در سطح شهر فعال می‌شوند که یک از منابع اصلی آلودگی هوا است که متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته است و نیاز به اطلاع رسانی و استانداردسازی این امر احساس می‌شود.

وی ادامه داد: کنترل آلودگی هوای تهران نیاز به فرهنگ سازی و مشارکت مردم دارد و تعطیلی تنها یک مسکن است که آسیب‌زا است.

وی افزود: تعطیلی آخرین راه است که در مواقع اضطرار مجبوریم به سمت آن حرکت کنیم اما قطعا راه تایید شده‌ای نیست و علاوه بر لطمه‌های اقتصادی، آشفتگی روحی و روانی نیز برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند.

حافظی در ادامه بیان داشت: برای مقابله با آلودگی هوا باید به سمت روش‌های علمی و استاندارد حرکت کنیم و برای یک برنامه میان مدت استفاده از موتورسیکلت‌های برقی را در دستور قرار دهیم چرا که یکی از منابع آلوده کننده هوای شهر تهران که سهم بالایی از این آلودگی را به خود اختصاص می‌دهند موتورسیکلت‌ها هستند که براساس گزارش‌های کارشناسی هر موتورسیکلت معادل ۳ تا ۶ خودرو ایجاد آلودگی می‌کند و توجه بدی مسئولان را می‌طلبد.

وی افزود: بیشترین آلودگی هوای تهران در مناطق مرکزی است و با وجود اعمال طرح ترافیک در این مناطق اما شاهدیم که به راحتی موتورسیکلت‌ها در این محدوده تردد می‌کنند و به ازای خارج کردن هر ۶ خودرو با اجازه ورود یک موتورسیکلت به این طرح به همان میزان به آلودگی هوا افزوده‌ایم.

حافظی در ادامه تاکید کرد: باید تمهیداتی اندیشیده شود برای استفاده موتورسیکلت‌های برقی و پس از ایجاد تسهیلات لازم در این زمینه محدودیت‌های تردد موتورسیکلت در مناطق مرکز شهر را اعمال کنیم.

حافظي خاطرنشان کرد: راهکارهاي کاهش آلودگي هوا قطعا نياز به استفاده از مسئولين متحصص دارد که در همين راستا کميسيون سلامت و کميته محيط زيست شوراي شهر تهران اين کار را آغاز کرده و با دعوت از حدود ۶۰ نفر از اساتيد دانشگاه و صاحب نظران اين حوزه قدمهايي برداشته شده که اميدواريم در ادامه راه با استفاده از نظرات اين افراد بتوانيم اين امر را مديريت کنيم.