سن طلایی کشف تنبلی چشم

به گزارشافکارنیوز،فرامرز انوری اظهار داشت: شناسایی کودکانی که به تنبلی چشم مبتلا هستند اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که هر چه زودتر تنبلی چشم آشکار شود درمان آن موفق‌تر خواهد بود.

فوق تخصص چشم‌پزشکی کودکان گفت: هر ساله در چنین روزهایی غربالگری تنبلی چشم برای کودکان سنین ۳ تا ۶ سال در مهد کودک‌ها و مراکز بهزیستی انجام می‌شود و این کار بسیار پسندیده‌ای است چرا که از هر ۱۰ کودکی که معاینه می‌شود. ۳ یا ۵ مورد مشکوک به تنبلی چشم کشف می‌شود که در مراجعات بعدی و معاینات تخصصی‌تر می‌توان کودکان مبتلا به تنبلی چشم را شناسایی و درمان کرد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: ۳ سالگی سن طلایی کشف تنبلی چشم است چرا که در بیش از ۸۰ درصد کودکان سه ساله بعد از آشکار شدن تنبلی چشم در این سن، احتمال خوب شدن چشم وجود دارد و می‌توان با بستن چشم سالم، چشم معیوب را به تدریج درمان کرد.

انوری ادامه داد: هر چه سن کودک بالا رود احتمال درمان قطعی و بهبود تنبلی چشم پایین‌تر می‌رود به طور مثال کودک ۹ ساله ۱۰ درصد امکان دارد تنبلی چشمش درمان شود.

فوق تخصص چشمپزشکی کودکان به اهمیت تشخیص زودرس تنبلی چشم اشاره داشت و گفت: در صورت تنبلی چشم، فرد با کاهش دید، انحراف چشم و عدم دید سهبُعدی مواجه است و بعدها در فعالیتهای اجتماعی عملاً یک میدان بینایی را از دست داده و دچار معلولیت میشود.