به گزارش افکارنیوز، ایرج ابراهیمی در نشستی خبری با بیان اینکه حوزه هوافضا به دلیل ارزش افزوده و افزایش سطح کشور در دنیا از رشته های پرطرفدار است و به کشورها اعتبار می دهد، گفت: وقتی کشورها با بحران اقتصادی ربرو می شوند به این رشته ها روی می آوردند تا ارزش افزوده بیشتری را به دست بیاورند و در این شرایط به صنایع دیگر مانند خودرو که ارزش افزوده پایینی دارد نمی پردازند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت های صنایع هوافضا انتظار حمایت از مسئولان دولتی دارند، اظهار داشت: اقتصاد این شرکت ها دانش بنیان است و می تواند در کشور تحول های اساسی ایجاد کند و اصولا فعالیت های دانش بنیان بدون حضور بخش خصوصی معنایی ندارد.

رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با اشاره به اینکه شرکت ها نباید برای دریافت مجوزها با مشکلات اداری روبرو باشند، افزود: اتحادیه از حدود ۵ سال پیش فعالیت خود را شروع کرد و در حال حاضر ۱۵۶ شرکت خصوصی در رشته های مختلف هوا و فضا فعالیت می‌کنند.

ابراهیمی در خصوص تشکیل کارگروه های تخصصی در اتحادیه، گفت: کارگروه در حوزه تعمیر و نگهداری و اورهال هواپیماهای سنگین، کارگروه ساخت هواپیماهای سرنشین دار، کارگروه طراحی و ساخت هواپیماهای بدون سرنشین و کارگروه الکترونیک، اویونیک، مخابرات و رادار و کارگروه خدمات فنی و قطعه سازی از فعالیت های اتحادیه است.

وی خاطر نشان کرد: اتحادیه سعی دارد با خرد جمعی و مشورت شرکت ها، پروژه های بزرگی را تعریف کند که یکی از این پروژه ها ایجاد نظام مهندسی در حوزه هوافضا است زیرا در حال حاضر درجه بندی شرکت ها وجود ندارد.

رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران به پروژه دیگر اتحادیه با صهوا ماهواره اشاره کرد و گفت: این پروژه متشکل از کنسرسیومی با حضور شرکت های خصوصی برای طراحی و ساخت ماهواره سنجش از دور انجام می‌گیرد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه اتحادیه نیاز به حمایت برای افزایش تعداد شرکت های دارد، اظهار داشت: در سند بالادستی تعریف شده که طراحی و ساخت و نگهداری هواپیمای کمتر از ۱۹ نفر در سراسر کشور توسط بخش خصوصی انجام گیرد که براساس مکاتباتی که با رئیس جمهور داشتیم بناشده که این موضوع در سندچشم انداز ۲۰ ساله در حوزه هوا و فضا بازنگری شود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای صنایع هوایی و فضایی ایران از تاریخ ۵ تا ۸ آذرماه در مصلی، اظهار داشت: ارایه توانمندی های شرکت های هوایی و فضایی کشور به ویژه بخش خصوصی، تعامل موثر و سازنده بخش خصوصی صنایع هوایی و فضایی با سایر سازمان ها و ارگان های دولتی، نظامی و خصوصی، ارایه نوآورهای شرکت های دانش بنیان هوایی و فضایی، ایجاد فن بازار ملی در حوزه هوایی و فضایی، توسعه بازارهای داخلی برای شرکت های هوایی و فضایی داخلی از جمله اهداف این نمایشگاه است.

رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با بیان اینکه توانایی تعمیر، نگهداری و اورهال تمامی هواپیماهای موجود در کشور در بخش خصوصی وجود دارد، بیان کرد: زیرساخت هایی از حدود ۴۰ سال پیش در کشور وجود دارد و بخش خصوصی با قراردادهایی که با دولت دارد از این زیرساخت ها استفاده می کند و بااطمینان می‌گویم که ایران در حوزه تعمیر و نگهداری جزو ۱۰ کشور برتر دنیا است.

ابراهیمی با اشاره به بحران مالی در برخی از شرکت های هوافضا، اظهار داشت: به دلیل عدم پرداخت مطالبات از سوی دولت، برخی شرکت ها با بحران مواجه شده اند بطوریکه بیش از ۱۰ میلیارد تومان طلب شرکت ها از دولت است که البته در این خصوص ستادهوافضا اعلام کرده که برای حل این مشکل، بازپرداخت بدهی این شرکت ها را استمهال می کند.

وی افزود: همچنین این ستاد اعلام کرده که پروژه های مهمی شرکت های هوافضا که نیاز به بودجه دارد از سوی این ستاد تامین اعتبار می‌شود که این اقدامات بسیار مایه دلگرمی شرکت ها شده است.

رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با بیان اینکه متخصصانی در این حوزه وجود دارند که جزو ۵ نفر اول دنیا شناخته می شوند، گفت: مجوز پروازها مانع از خرید هواپیماهای سرنشین دار است به همین جهت اگر ارایه مجوزها راحت تر بود فروش هواپیماها بیشتر شده و تولید هم افزایش می یافت به همین منظور شرکت فرودگاه های کشور اعلام کرده که اگر تجهیزاتی برای کنترل و ردیابی این هواپیماها ساخته شود مجوزها راحت تر صادر می‌شود.

ابراهیمی تصریح کرد: بنابراین اتحادیه به دنبال ایجاد مرکز کنترل برای هواپیماهای کوچک سرنشین دار است تا مشکلات مجوز پروازی این هواپیماها برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان همکاری های اقتصادی جهانی اعلام کرده است که صادرات محصولات و خدمات هوایی و فضایی در جهان به کشور های جنوب غرب آسیا بالغ بر ۸ میلیارد دلار است، افزود: سهم ایران از این بازار یک صدم یعنی ۸ هزار دلار است باوجودیکه توانمندی زیادی در این زمینه وجود دارد.