عربعلی طوسی شامگاه یکشنبه در همایش تعاون، اشتغال و کار آفرینی که در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد، معادن را یکی از صنایع مادر و بسیار مهم کشور عنوان کرد و افزود: صنایع بسیاری به معادن وابسته هستند، از این رو توجه به معادن و بهبود بهرهوری معادن یکی از ضرورتهای کشور محسوب میشود.

به گزارش مهر، وی با بیان اینکه موانع بسیاری بر سرراه صادرات محصولات تعاونی‌های معادن وجود دارد، در خصوص مشکلات تعاونی‌های معدن در استان سمنان بیان کرد: اتحادیه تعاونی‌های معدن در استان سمنان موفق به شناسایی بازارهای هدف و مصرف در کشورهای آفریقایی، اروپایی، حاشیه خلیج فارس و … شدند اما قوانین موانع زیادی را برای این صادرات به وجود آورده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی معادن نمک سمنان با اشاره به این که معادن نمک به دلیل برداشت بی‌رویه در حال اتمام و غیر قابل تجدید است اظهار داشت: باید در این خصوص تمهیداتی اندیشیده شود و نیز یک همگونی بین عرضه و تقاضا به وجود آید و تا این به وجود آمدن این هماهنگی از واگذاری معادن جدید جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون قیمت نمک در برخی از کشورها با قیمت شکر برابر است، تصریح کرد: اما این قیمت در کشور ما بسیار پایین است و این باعثشده تا برداشت بی‌رویه از آن صورت گیرد در صورتی که با تجزیه نمک به دو عنصر کلر و سدیم می‌توانیم قیمت و ارزش آن را چندین برابر کنیم که باید امکانات این امر نیز به وجود آید.

هفت درصد معادن کشور در سمنان قرار دارد

طوسی در خصوص تاریخچه تأسیس شرکت تعاونی معدن نمک سمنان بیان داشت: استان سمنان حدود هفت درصد کل معادن کشور را در خود جای داده است که می‌توان به معادن سولفات سدیم، گچ، ذغال سنگ، آهن، خاک صنعتی و … در آن اشاره کرد و از این میان معادن نمک با اختصاص تولید ۷۸ درصد، گچ ۵۰ درصد و سولفات سدیم با تولید ۵۳ درصد سهم کشور دارای رتبه اول کشوری می‌باشد از این رو این استان کویری به جهت داشتن ذخایر غنی نمک و گچ در کشور شناخته شده است، به خصوص در منطقه گرمسار که اکثر معادن آن تحت پوشش شرکت‌های تعاونی به ثبت رسیده است.

وی در این خصوص اضافه کرد: مدیران و صاحبان معادن در استان سمنان به مرکزیت شهرستان گرمسار در سال ۸۴ اقدام به راه اندازی تشکلی به عنوان اتحادیه معادن نمودند که در سال‌های اولیه به علت ضعف و نارسایی قوانین این اتحادیه موفق نبود اما رفته رفته با جذب نیروهای متخصص موفق به اشتغال‌زایی هزار و ۲۰۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقم و تولید اسمی روزانه برابر سه هزار و ۲۰۰ تن و عرضه به بازار مصرف شد.

مدیر عامل شرکت تعاونی معدن نمک سمنان، تدوین برنامه کوتاه، میان و بلند مدت، احداث یک واحد پژوهشی و انجام کارهای تحقیقاتی را از دیگر عوامل موفقیت این اتحادیه عنوان کرد.