اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نمی‌دهیم

به گزارش افکارنیوز، «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه با حضور در پارلمان رژیم‌صهیونیستی(کنست)، در جمع نمایندگان اسرائیلی سخنرانی کرد.

وی که بخش زیادی از سخنرانی خود را به تعریف و تمجید از رژیم‌صهیونیستی اختصاص داد، اسرائیل را «کشوری برابر از متفاوت از دیگر کشورها» دانست.

اولاند همچنین با اشاره به نقش «شیمون پرز» رئیس رژیم‌صهیونیستی در روابط اسرائیل و فرانسه گفت پرز نقش بزرگی در دوستی پاریس و تل‌آویو دارد.

وی تاکید کرد: ۶۵ سال پس از آنکه فرانسه از تشکیل اسرائیل حمایت کرد، من به اینجا آمده‌ام تا دوستی فرانسه با اسرائیل را ابراز کنم… فرانسه همواره در طرف اسرائیل بوده و از حق بقای آن حمایت کرده است.

اولاند در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع پرونده هسته‌ای ایران پرداخت و گفت: فرانسه به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نمی‌دهد. البته فرانسه با ایران دشمنی ندارد. این کشور تاریخی طولانی و شگفت‌انگیز دارد. ایران حق دارد به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دسترسی داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه فرانسه حق اسرائیل برای دفاع از خود را می‌پذیرد، گفت با این حال پاریس معتقد است که باید همه راه‌ها را برای حل موضوع هسته‌ای به کار گرفت و در این مسیر راهکار دیپلماتیک در اولویت نخست قرار دارد.

اولاند با تاکید بر اینکه سلاح هسته‌ای ایران خطری برای تمام دنیاست، گفت از «لوران فابیوس» وزیر خارجه این کشور خواسته است که از در نظر گرفته شدن تمام تضمین‌ها جهت عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران اطمینان حاصل کند.

رئیس‌جمهور فرانسه از دیروز و در آستانه آغاز دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵، به فلسطین اشغالی سفر کرده است.

وی دیروز با تکرار مواضع «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در مورد برنامه هسته‌ای ایران، تأکید کرد فرانسه در دور تازه مذاکرات هم بر مواضع خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران، تاکید می‌کند. دور پیشین مذاکرات هسته‌ای در آستانه دستیابی به توافق قرار داشت، اما موضع‌گیری‌های فرانسه، مانع از تحقق این موضوع شد.

اولاند امروز هم با بیان اینکه ایران نباید تنها به حرف زدن و وعده دادن بسنده کند، گفت تهران باید امتیازهای لازم را بدهد. تحریم‌ها تا زمانی که ایران برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را کنار بگذارد، ادامه پیدا می‌کند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع مذاکرات سازش رژیم‌صهیونیستی و تشکیلات خودگردان پرداخت و از اسرائیل خواست ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در اراضی اشغالی کرانه باختری را متوقف کند. اولاند همچنین گفت فرانسه معتقد است که بیت‌المقدس باید پایتخت مشترک اسرائیل و فلسطین باشد.

اولاند در پایان ضمن ابراز امیدواری نسبت به موفقیت مذاکرات سازش، گفت تحقق راهکار دو دولتی باید با تامین امنیت اسرائیل همراه باشد.