در حالی که بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی و رسانه ها در انتظار انتشار جرئیات طرح هدفمندسازی یارانه ها و قیمت حامل های انرژی هستند، یک مقام مسوول در این رابطه خبر جدیدی را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی جهان رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور در آستانه سومین سالگرد سهمیه بندی بنزین با تاکید بر اینکه با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در نیمه دوم امسال کارت سوخت خودروها تبدیل به کارت انرژی می‌شود، در خصوص قیمت بنزین گفت: توزیع بنزین ۸۰۰ یا ۹۰۰ تومانی در نیمه دوم امسال تکذیب می‌شود و بر اساس تصمیمات اتخاذ شده قیمت بنزین در نیمه دوم امسال کمی بیش از فوب خلیج فارس خواهد بود.

به گفته محمد رویانیان قیمت بنزین در بدو آزاد سازی قیمت ها بالاتر از فوب خلیج فارس خواهد بود و به این ترتیب قانون ۵ ساله برای آزاد سازی قیمت بنزین، جهشی و در مرحله اول و ماه اول به یکباره اجرا خواهد شد.

گرچه تکذیب و یا تغییر این سیاست اعلامی دولت نیز خیلی بعید نیست اما این خبر حاکی از آن است که قیمت بنزین به شکل ناگهانی و با شیب زیادی افزایش می یابد که در این راستا احتمال واکنش های اجتماعی و اقتصادی هم وجود دارد.

مجلس ماهها تلاش کرد تا شیب افزایش قیمت حامل های انرژی را کاهش دهد که به نظر می رسد دولت با این تصمیم مواجهه دیگری با مجلسیان خواهد داشت.

گفتنی است پیش از این تعدادی از نمایندگان مجلس قیمت ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان را برای بنزین آزاد پیش بینی کرده بودند. با این حال بر اساس آخرین گزارشها، بهای هر لیتر بنزین در بازار خلیج فارس بر اساس قیمت فوب حدود۴۵۰ تومان است.


بر اساس آخرین آمار امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، بهای هر تن بنزین سوپر بدون سرب در بازار خلیج فارس نیز ۵۸۹ دلار و یک سنت است.