لغو تحریمها کاهش قیمت مسکن را رقم می زند؟!
گروه اقتصادی:

بازار مسکن دیگر از تب و تاب افتاده است. روز به روز از تعداد خریداران مسکن کم می شود و بر فروشندگان بازار افزوده تر می شود. پیشی گرفتن عرضه مسکن بر تقاضا سبب شده است تا وضعیت بازار با رکودی بی سابقه گره بخورد.

به گزارشافکارنیوز، با لغو تحریم ها و چشم انداز کاهشی نرخ ارز و دلار در کشور اکنون گره بازار مسکن را کورتر شده است. خریداران مسکن با امید به کاهش بیشتر قیمت ها یا دست نگه داشته اند یا قراردادهای خود را لغو کرده اند. مشاوران املاک از بازار راکد کسب و کار خود می نالند و از آینده مبهم آن نگران هستند. اما آیا لغو تحریم ها کاهش قیمت ها را در بازار مسکن رقم می زند؟

در بهار امسال معاملات مسکن بعد از رونق زمستانی سال ۹۱، حالت رکودی به خود گرفت. آنطور که آمارها و گفته ها می گویند، قیمت مسکن از بعد از رییس جمهور شدن حسن روحانی ۳۰درصد افت داشته است. مسکن شاید تنها موردی باشد که بیشترین کاهش را در قیمت ها شاهد بوده است. علت رکود در سه‌ماهه اول امسال خوشبینی ها از آینده بازار در دولت تدبیر و امید بود. همین کافی بود تا خریداران از خرید دست بکشند و عرضه کنندگان از متقاضیان بیشتر شود.

آغاز به کار دولت تدبیر و امید، روند افزایشی دوساله قیمت مسکن را متوقف کرد. در سال‌های ۹۰ و ۹۱ متوسط قیمت مسکن در تهران در هر سال حدود ۶۰ درصد افزایش داشت. در حالیکه در سال ۹۱ میانگین قیمت مسکن در تهران مترمربعی سه میلیون تومان بود که در خرداد سال ۹۲ این عدد به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. اما در فاصله تیرماه تا مهرماه، ارزش معاملاتی آپارتمان‌های مسکونی در پایتخت، ماه به ماه بین ۵/۱ تا ۶ درصد کاهش پیدا کرد. به طوری که در مهرماه متوسط قیمت ها به سطح زمستان سال ۹۱ یعنی مترمربعی سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برگشت.

بخش مسکن مانند سایرسیکل های اقتصادی شامل دو دوره رکود و رونق است. به طوریکه با پایان بخش رکود، این بخش وارد رونق خواهد شد و برعکس. وضعیت ماه های اخیر مسکن دوره چهارم رکود - رونق مسکن از سال ۱۳۷۰ را کامل کرده است. در حقیقت قبل از سال ۸۹ مسکن در رکود به سر می برد و با آغاز سال ۸۹ رونق به بازار مسکن بازگشت و با رونق گرفتن معاملات در سال‌های ۹۰ و سپس اوج‌گیری آن در سال ۹۱، چهارمین دوره رونق تکمیل و اکنون نیز با برگشت شدید منحنی به پایین، چهارمین دوره رکود در بازار مسکن کامل شده است.

اما با لغو تحریم ها چه بر سر بازار مسکن می آید؟ لغو تحریم ها آینده بازار مسکن را مبهم تر کرده است و از آنجایی که حسن روحانی وعده کاهش نرخ تورم را داده است پیش بینی برای آینده بازار مسکن سخت تر شده است.

به نظر می رسد حباب بازار مسکن با کاهش ۱۰ تا ۲۰درصدی قیمت ها از بین رفته است با تکمیل شدن دوران رکود، بازار در انتظار افزایش قیمت ها باشد یا حداقل میلی برای کاهش وجود نداشته باشد. همچنین رشد شاخص قیمت مسکن هیچگاه کمتر از شاخص منحنی تورم حرکت نکرده است. در حال حاضر شاخص قیمت ها در بازار مسکن نسبت به تورم سال ۹۰ سر به سر شده است.

اما ابهامی که میل به کاهش قیمت ها در بخش مسکن را تشدید می کند کاهش نرخ تورم و وعده رییس جمهور در این زمینه است. طبق آخرین گزارش ها نرخ تورم نقطه به نقطه ماهیانه در چند ماه اخیر روندی کاهشی داشته است و آنطور که روحانی گفته است تورم تا پایان امسال روندی کاهشی را طی می کند. بنابر این ممکن است بازار مسکن برای حفظ تعادل خود با نرخ تورم و هچنین افزایش انتظار خریداران برای کاهش بیشتر قیمت ها، قیمت مسکن باز هم کاهش یابد.

با لغو تحریم ها بازار سکه ریزش پیدا کرد و بازار ارز نیز در انتظار ریزش قیمت ها به سر می برد. این وعده ای است که نوبخت سخنگوی دولت قولش را داده است. همچنین لغو تحریم ها کافی بود تا در بازار سهام، شاخص کل بورس یک بار دیگر خط مقاومت جدیدی را بشکند و به سمت بالا صعود کند. از سوی دیگر، نرخ تورم نیز در ماه‌های اخیر به رشد فزاینده خود خاتمه داده و رو به کاهش گذاشته است. در این فضا، کشش قیمت‌ها موجب می‌شود بازار مسکن نیز روند کاهش قیمت را به خود بگیرد.

از سوی دیگر آنگونه که از سیاست های تیم اقتصادی دولت یازدهم حدس زده می شود، توجه ویژه به سمت تولید و صنعت است. به طوریکه با افزایش فروشندگان ارز و سکه، نقدینگی ها به سمت تولید و صنعت هدایت خواهند شد. انتظار می رود در آینده ای نزدیک سوداگری و خریدهای سرمایه‌ای در بازار مسکن کور خواهد شد و در نتیجه عوامل محرک قیمت مسکن نیز از بازار خارج شود.

در مجموع گرچه علایمی ناچیز در جهت افزایش قیمت ها در بازار مسکن دیده می شود اما میل بازار بیشتر به سمت ثبات قیمت هاست. کاهش بیشتر قیمت مسکن نیز به شرایط تورمی و سیاست های اتخاذی دولت یازدهم در این زمینه گره خورده است.