توافق هسته‌ای ژنو نتانیاهو را به حاشیه راند

به گزارشافکارنیوز،تحلیلگران و کارشناسان مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی گاردین گفته‌اند توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱ + ۵ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به حاشیه رانده است.

این روزنامه انگلیسی گزارش خود درباره مخمصه‌ای که نتانیاهو در آن گرفتار آمده است چنین آغاز می‌کند: «اول، اوضاع خراب بود. بعد خیلی خراب شد؛ مدت کمی بعد، اوضاع بیش از حد خراب شد. سرانجام این اوضاع به عنوان یک اشتباه تاریخی مورد تقبیح قرار گرفت که جهان را به مکانی خطرناک‌تر برای زیستن تبدیل کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه به موفقیت نتانیاهو در برهه‌ای از زمان برای جلب نظر جهان به سوی اظهاراتش اشاره می‌کند و می‌نویسد که «برای مدتی چنین به نظر رسید که اقدام نظامی اسرائیل با همکاری یا بدون همکاری آمریکا مسئله‌ای است که تنها زمان وقوع آن محل بحثاست.»

این گزارش می‌افزاید: «اما اکثر کشورهای دنیا اکنون خواهان یافتن راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته‌ای ایران هستند؛ یعنی به دنبال مصالحه با ایران برای اینکه از جنگی دیگر پیشگیری کنند.»

گاردین ادامه می‌دهد: «اما این موضوع آقای بی‌بی، لقبی که نخست وزیر اسرائیل به آن شهره است را در کجای کار قرار می‌دهد؟ فریادهای " مصالحه نکنید " او شنیده شده اما اعتنایی به آن نشده است.»

گیل هافمن، دبیر سیاسی روزنامه جروزالم‌پست می‌گوید: «ژنو از لحاظ سیاسی به او(نتانیاهو) لطمه زد. این مرد به خاطر اینکه خوب ارتباط برقرار می‌کرد و به خاطر توانایی‌اش در متقاعد کردن دنیا درباره مهم‌ترین مسائلی که با آن مواجه است در انتخابات رأی آورد.»

وی تصریح کرد: «اما او شکست خورد. به او پادشاه بی‌بی می‌گفتند، اما حالا او دیگر شباهت زیادی به پادشاه ندارد.»

دانیل لوی، از اندیشکده روابط خارجی شورای اروپا می‌گوید نتانیاهو سه راه پیش رو دارد: تقبّل، تهاجم یا تسامح.

به گفته وی او میتواند بگوید که ایران تسلیم شده و خودش را پیروز اعلام کند. میتواند ایران را بمباران کند، کاری که هیچوقت باور نداشت میتواند به تنهایی از پس آن بربیاید. یا اینکه میتواند تلاش کند که مطمئن شود توافق مد نظر او ظرف ماههای آینده حاصل میشود.