حکم جلب برای متهمان پرونده زمین‌خواری تهران

محمدعلی پورمختار نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ خانه ملت درباره آخرین وضعیت پرونده زمینخواری گفت: تیمی از سوی کمیسیون به ۲ استان شمالی کشور به منظور بررسی زمینخواریهای رخ داده در این ۲ استان رفتند.

وی اضافه کرد: این تیم کارشناسی پس از اخبار و اطلاعات واصله به کمیسیون اصل ۹۰ به این منطقه اعزام شد تا ضمن بازدید از محل، سطح و حجم کار را ارزیابی کرده و سپس به کمیسیون گزارش دهد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، مازندران و گیلان را ۲ استانی نام برد که تیم‌‌های این کمیسیون برای بررسی ابعاد زمین‌خواری به آنها سفر کرده است و در همین زمینه خاطرنشان کرد: ‌ در حال حاضر پرونده دیگری نیز درباره زمین‌خواری استان تهران در کمیسیون در حال بررسی است.

پورمختار با بیان اینکه در بررسی پرونده زمین‌خواری استان تهران تیم‌های کارشناسی کمیسیون اصل ۹۰ از نزدیک از محل‌ها بازدید کردند، گفت: خودم نیز در این بازدیدها حضور داشته و مراحل مربوط به این پرونده را پیگیری کرده‌ام.

نماینده مردم کبودرآهنگ با اعلام اینکه در حال حاضر پنج پرونده زمین‌خواری در کمیسیون اصل ۹۰ در حال رسیدگی است، اظهار داشت: به جز استان‌های تهران، مازندران و گیلان در ۲ استان‌ دیگر در بررسی اولیه هستیم.

وی در بیان جزئیات زمین‌خواری‌های صورت گرفته، با اشاره اینکه این زمین‌ها غالباً اراضی ملی و زمین‌های مربوط به منابع طبیعی هستند، گفت: در برخی مواقع مسئولان محلی و منطقه‌ای با نگاه درآمدزایی به این زمین‌ها نگریسته می‌شود؛ به طور مثال یک سازمان ارتفاعات بالا و حتی بالای کوه مدنظر قرار داده و آن را به کمیسیون ماده ۱۰۰ برده و در آنجا با پرداخت جریمه یک یا دو میلیونی قضیه تمام می‌شود.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمین‌‌خواران زمین‌ها را قطعه‌بندی کرده و سپس آنها را می‌فروشند، گفت: این افراد در ثبت اسناد نیز افرادی دارند که برای آنها سند می‌زنند که برای برخورد با این افراد نیز اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه زمین‌خواری‌های صورت گرفته در این پرونده‌ها متوقف شده است، خاطرنشان کرد: در پرونده‌هایی که کمیسیون اصل ۹۰ به آنها ورود کرده زمین‌خواری‌ها متوقف شده است.

وی با بیان اینکه برخی متهمان پرونده زمین‌خواری دستگیر شده‌اند، اظهار داشت: ‌ در جمع دستگیر شده‌ها بعضا افراد منتسب به شرکت‌ها و اشخاص حقیقی هم هستند. در روزهای اخیر برای تعدادی از زمین‌خواران نیز حکم جلب صادر شده است؛ البته دستگیری‌‌ها فقط در زمین‌خواری‌های استان تهران صورت گرفته است.

پورمختار در پاسخ به این سوال که آیا در بین دستگیرشدگان شخصیت دولتی هم وجود دارد، گفت: خیر، اما در آینده نزدیک ممکن است، دستگیر شوند.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی درباره احکامی که قرار است برای زمین‌خواران صادر شود، گفت: این احکام براساس جرم آنها صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه تعدادی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز تخریب شده است، خاطرنشان کرد: برای برخی از ساخت‌وسازها نیز پرونده تشکیل شده است که باید آنها نیز تخریب شود.

«اکنون وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی هم در جریان پرونده زمین‌خواری با کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی همکاری می‌کنند»

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: زمین‌خواری‌های مربوط به استان تهران در لواسانات و‌ رودهن بوده است؛ اکنون زمین‌خواری‌ها در حال پیشرفت است و حتی شاهد زمین‌خواری در حوالی امامزاده هاشم(جاده هراز) هستیم.

پورمختار با بیان اینکه این زمینخواریها به وسیله گزارشات مردمی به کمیسیون اطلاع داده میشود، تصریح کرد: خواست مقام معظم رهبری برای برخورد با زمینخواری نیز یک پشتوانه محکم برای ما محسوب میشود.