اسد: رسیدن به توافق در ژنو بعید است

به گزارش افکارنیوز، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در دیدار با هیاتی از احزاب سیاسی کشورهای عربی تاکید کرد: ادامه حمایت‌های عربستان و سایر کشورهای شناخته شده از گروه‌های تروریستی حل بحران سوریه را به تاخیر می‌اندازد.

وی افزود: دولت سوریه بیش از هر زمان دیگری در مبارزه با تروریسم و جنگ علیه این معضل پیشروی داشته است.

اسد همچنین تاکید کرد: مسئولان دمشق در صورتی که هدف از برگزاری ژنو۲ انتقال قدرت باشد به ژنو نخواهند رفت.

رئیس جمهوری سوریه همچنین در این دیدار که در حاشیه کنفرانس احزاب عرب و ۱۰ روز قبل در سوریه برگزار شد، درباره اوضاع داخلی کشورش نیز صحبت کرد.

وی درباره آنچه در سوریه رخ می‌دهد گفت: ما امروز با جنگی جهانی روبرو هستیم و باید در مرحله اول برپایداری خود استوار باشیم و این چیزی است که ما در سال اول آغاز این جنگ‌ آنرا انجام دادیم و در حال حاضر به مرحله پیروزی بر دشمن منتقل شده‌ایم. ما تجربه‌های اینچنین زیادی داشته‌ایم مانند آنچه که در خصوص نیروهای مقاومت در لبنان رخ داد. نیروهایی که سالهای طولانی مقاومت کردند و در سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ پیروزی‌هایی بزرگ را به دست آوردند. ما از همان ابتدا می‌دانستیم که این جنگ تصمیم گیری‌های مستقل ما را هدف قرار داده است اما همین مسئله دلیل پایداری و پیروزی ماست. با این حال از همپیمانان خود چون روسیه که نقشی محوری دارند به خاطر حمایتهایشان از سوریه در حالیکه حتی منافعشان تهدید می‌شد تشکر می‌کنیم. من مستقیما از رهبران روسیه شنیدم که تاکید کردند حمایت از سوریه فقط دفاع از دمشق نیست بلکه دفاع از مسکو است.

اسد در ادامه گفت: بهترین زمان برای پایان دادن به بحران سوریه زمانی است که حمایت‌ها از گروه‌های تروریستی مسلح از سوی کشورهای اصلی حمایت‌کننده در منطقه متوقف شود.

وی افزود: عربستان و سایر کشورها با تمام توان از تروریسم حمایت می‌کنند و ده‌ها هزار تکفیری در سوریه مستقر کردند و کار حتی به جایی رسیده که عربستان بیش از دو هزار دلار ماهانه به هر یک از گروه‌های تروریستی پرداخت می‌کند و حالا مشکل ورود نیروهای القاعده از مرزهای عراق به سوریه است و این چیزی است که مقامات بغداد برای مبارزه با آن تلاش می‌کنند اما هنوز این عملیات به پایان رسیده است. لذا متوقف شدن حمایت عربستان از گروه‌های تروریستی تاثیری چشم‌گیر خواهد داشت به ویژه اینکه گروه‌های مسلح به شکل ناگهانی با قدرت‌های ارتش ما در جنگ غافلگیر شدند. در حال حاضر همه می‌دانیم که القاعده تنها یک خطر برای سوریه نیست بلکه خطری برای تمام جهان است و امیدواریم که راهکارهای منطقی ظرف چند ماه آینده برای این مساله اندیشیده شود اما تاکید می‌کنم که ما برای مبارزه با گروه‌های تروریستی تا آخرین لحظه مصمم هستیم.

اسد گفت: با چیزی که در سوریه در حال اتفاق افتادن است ما فکر نمی‌کنیم بتوان به این زودی‌ها به توافق و سازش رسید و تا زمانی که اعزام گروه های تروریستی و سلاح و حمایت‌های مالی از طریق مرزها به سوریه ادامه داشته باشد ما از بازداشت این افراد و مبارزه با آنها دست نمی‌کشیم و هیچ کس در جهان نمی‌تواند ما را از حقمان در دفاع از کشورمان باز دارد.

وی با لحنی تمسخر‌آمیز خاطرنشان کرد: آنچه امروز ما می‌بینیم نشان می‌دهد که امکان ندارد بشود در ژنو به توافق رسید به ویژه اینکه برخی در این توهم به سر می‌برند که ما برای تحویل قدرت به ژنو می‌رویم، اما اگر این را می‌خواهند به سوریه بیایند تا قدرت را به ‌آنها بسپاریم! اگر آنها احمد الجربا را به عنوان رئیس خود برگزیده‌اند پس آیا فکر می‌کنند که او می‌تواند به سوریه بیاید؟

رئیس‌جمهوری سوریه در ادامه گفت: عربستان بزرگترین عملیات خرابکارانه مستقیم را در تمام کشورهای عربی رهبری می‌کند و حتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را نیز در جنگ علیه تمامی کشورها و گروه‌هایی که رو در روی اسرائیل ایستاده‌اند تشویق می‌کند. عربستان حتی برای توافقنامه کمپ دیوید میان مصر و اسرائیل نیز تلاش کرد تا این توافقنامه را سرپوش نهد، چنانکه از جنگ علیه لبنان در سال ۱۹۸۲ حمایت کرد و امروز عربستان از جنگ علیه سوریه حمایت می‌کند و به صراحتا اعلام می‌کنیم که در جنگ با عربستان به سر می‌بریم.

در خصوص موضع کشورهای غربی حامی مخالفان مسلح سوریه نیز اسد تاکید کرد: هنوز غرب استعمارگر با افکار مغرور خود عمل می‌کند و انگار که ۲۰ سال قبل است غرب چشمش را روی شکست ‌آمریکا در عراق بسته است و طوری رفتار می‌کنند که انگار شوروی سابق دیروز سقوط کرد.

درباره اوضاع کشورهای عرب و اتحادیه عرب نیز رئیس‌جمهوری سوریه گفت: اگر اتحادیه عرب تحت تاثیر و سلطه سایر سازمان‌های مختلف قرار گیرد کما اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس هستند هیچ نقشی ندارد. امروز می‌بینیم که همه کشورهای عربی تابع دیگران نیستند و مستقل عمل می‌کنند که چنانکه در عراق مرد شجاعی چون نوری مالکی نخست‌وزیر این کشور ایستاده است و مواضعی مهم اتخاذ کرده با وجودی که کشورش به یک کشور تکه تکه تبدیل شده و گروهی برای نابودی آن تلاش می‌کنند. حتی در الجزایر نیز این مساله را می‌توان دید اما امروز شاهدیم که در قاهره کسانی هستند که به آمریکا با صدای بلند و به صراحت اعلام می‌کنند اوضاع داخلی مصر به شما ربطی ندارد و این موضعی مهم است.

اسد در خصوص احزاب سیاسی در سوریه و جهان عرب نیز گفت: اختلاف و شکاف میان احزاب یکی از دلایل گسترش گروه‌های تکفیری است و دلیل این مساله این است که برخی احزاب خودشان را نمی‌شناسد و هنوز ضعیف هستند و ما به عنوان کشور سوریه برای تقویت ارتباط میان احزاب تلاش می‌کنیم و انعکاس پایداری سوریه بر جهان عرب را از نزدیک دنبال خواهیم کرد.

اسد نسبت به ادامه افکار تروریستی و وهابی در جهان عرب هشدار داده و گفت: نسل جدید امروز با عملیات فریب و نیرنگ روبرو است نسلی که پیش از این از آگاهی زیادی برخودار بود امروز هدف عملیات فریب قرار گرفته که هدف آن نگه داشتن جهان عرب در عقب ماندگی است. من می‌خواهم به شما یادآوری کنم که غرب نمی‌خواهد ما پیشرفت کنیم چنانکه کالین پاول، وزیر امور خارجه آمریکا در سال ۲۰۰۳ وقتی با من دیدار کرد شرط‌های کشورش برای سوریه پس از اشغال عراق را گفت که یکی از آنها عدم میزبانی از هیچ دانشمند و عالم عراقی بود ما این درخواست را رد کردیم و سازمان اطلاعات آمریکا و اسرائیل شروع به ترور شمار زیادی از این علما و دانشمندان کردند. چیزی که امروز برای اجرای آن در ایران نیز تلاش می‌کنند.

رئیسجمهوری سوریه در ادامه تاکید کرد: ما با دین مخالف نیستیم چنانکه صراحتا نیز اعلام کردیم که شریعت منع قانونگذاری است اما با سیاسی بازی در دین مخالفیم مثلا حزب الله لبنان یک حزب عقیدتی است که افکارش را از دین میگیرد اما ما با این حزب در سیاست هیچ اختلافی نداریم و این خود نشانهای است بر اینکه ما با هر قدرت دینی که بر اساس افکار تکفیری و وهابی عمل کند مخالفیم. لذا اعلام میکنم که با اخوان المسلمین به این شویه تعامل نخواهیم کرد چرا که به عقیده من سوریه نمیتواند این مساله را بپذیرد. اخوان المسلمین در هیچ مرحلهای نمونه مثبتی از خود ارائه ندادند و همراه مواضعشان مخالف حزب الله بود آنها از زبان دین برای ایجاد آتش فتنه میان شیعه و سنی استفاده کردند. سوریه مثل ایران و حزب الله تلاش میکند تا نگذارد که آتش فتنه میان شیعه و سنی بالا بگیرد.