تقدیر از مذاکره کنندگان با تدبیر
به گزارشافکارنیوز، وزیر امور خارجه پس از اینکه چهارشنبه به مجلس شورای اسلامی رفت و گزارشی از روند مذاکرات ژنو و توافق‌نامه ایران و کشورهای ۱ + ۵ به نمایندگان مردم ارائه داد، صبح جمعه به قم آمد تا گزارشی از روند این مذاکرات به محضر مراجع عظام ارائه کند.

وزیر امورخارجه پس از اینکه در کنار حجت‌الاسلام شهرستانی عکس یادگاری گرفت، به دیدار آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی رفت و در این دیدار گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های وزارت امور خارجه و به ویژه نتایج مذاکرات ژنو را به محضر آیت‌الله صافی گلپایگانی ارائه کرد.

این مرجع تقلید پس از گزارش ظریف، از تلاش‌های هیئت مذاکره‌کننده تقدیر و تشکر و اظهار امیدواری کرد که نتایج این توافق برای کشور و مردم شریف ایران و منطقه بسیار سودمند باشد و عنوان کرد که از اینکه دل مردم را شاد کردید ما هم خوشحالیم.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم پشتیبان شما هستند تا بتوانید امور را اصلاح کنید، افزود: به امید خدا این توفیقات ادامه داشته باشد و با حفظ حقوق و منافع مردم، عزت و سربلندی کشور اسلامی بیشتر شود.

در این دیدار که به صورت محرمانه برگزار شد و تنها گوشه‌ای از مباحثعنوان و توسط دفتر آیت‌الله صافی گلپایگانی منتشر شد، این مرجع تقلید رهنمودها و مطالب مهمی را ایراد و در پایان برای توفیقات وزیر امور خارجه و هیئت همراه دعا کرد.

ظریف بعد از این دیدار راهی دفتر آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی شد و با این مرجع تقلید نیز همانند دیدارهای قبلی به صورت محرمانه دیدار کرد.

بنابر اعلام دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی وزیر امور خارجه در این دیدار گزارش جامعی از قرارداد انرژی هسته‌ای و خطوط آینده آن ارائه کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در این دیدار ضمن تشکر از وی و هیئت مذاکره‌کننده ایرانی برای حل مسئله انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای اظهار کرد: این راه را باید با تدبیر، قدرت، عزت و رعایت مسائل مردم و نظام ادامه دهید تا به امید خدا به نتیجه مطلوب برسد.

وی یادآور شد: مشکل مهم ما ترسیم نامطلوبی است که دشمنان از شیعه با توسل به انواع دروغ‌ها و تهمت‌ها رقم زده‌اند، بنابراین باید با یک دیپلماسی فعال و تماس مستقیم دولت‌های منطقه و خارج منطقه به این شیعه‌هراسی پایان داد تا همگان بدانند ما حاضریم با همه کشورها جز موارد بسیار نادری، در صلح و صفا و امنیت زندگی کنیم.

این مرجع تقلید تاکید کرد: نباید غربی‌ها تصور کنند که ما با این قرارداد به مقصود خود رسیده‌ایم، بلکه بدانند ما برای حسن نیت و اعتمادسازی و آمادگی برای یک قرارداد جامع که منافع طرفین را در بر گیرد، تن به این قرارداد مقدماتی داده‌ایم.

وی با بیان اینکه حل این مسئله موجب امنیت منطقه خواهد شد، گفت: این در حالی است که بعضی از رژیم‌های غاصب منافع خود را در ناامنی منطقه می‌دانند.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: تمام اعضای محترم دولت و رئیس جمهور محترم سعی کنند در مسیر اعتدال که قول آن را داده‌اند حرکت کنند تا از پشتیبانی همه مردم برخوردار باشند.

این مرجع تقلید در پایان برای موفقیت همگی دعا کرد.

ظریف در ادامه به دیدار آیت‌الله حسین وحیدخراسانی رفت و ضمن دیدار با این مرجع تقلید، گزارشی از روند مذاکرات هسته‌ای و توافق نامه ایران و۱ + ۵ ارائه کرد.

وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای خود با مراجع عظام به دفتر آیت‌الله جوادی آملی رفت و با این استاد برجسته و مفسر قرآن کریم دیدار و گفت‌وگو کرد.

محمد جواد ظریف در این دیدار با تشکر از حمایت‌ها و رهنمودهای آیت‌الله جوادی آملی در طول مذاکرات هسته‌ای، گزارشی از مذاکرات ایران با گروه ۱ + ۵ ارائه داد و تاکید کرد: همواره در طول مذاکرات سعی شده تا عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران حفظ شود و بر حقوق هسته‌ای خود پافشاری و تاکید می‌کردیم هر چند این توافق گام نخست ما بوده است.

وی همچنین از آیت‌الله جوادی آملی درخواست کرد تا در حوزه نظریه‌پردازی سیاست خارجی مبتنی بر دیدگاه‌ها و نظریات اسلامی راهنمایی‌های لازم را بیان کند.

آیت‌الله جوادی آملی نیز در این دیدار در سخنانی که متن آن از سوی دفتر این مرجع تقلید منتشر شده است، اظهار کرد: تجربه‌های تاریخی تلخ از حضور آمریکا در کشور مانند کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ما را کاملا به آمریکایی‌ها بی‌اعتماد کرده است.

وی افزود: آمریکایی‌ها خیال نکنند اگر ما با آن‌ها مذاکره کردیم و دست دادیم، یعنی اینکه به آن‌ها اعتماد داریم؛ بلکه این از ادب، درایت و عقلانیت ما است که انسان مذاکره کند؛ دست بدهد و بعد انگشتانش را بشمرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه این نظام، نظامی الهی است گفت: بر همین اساس هرگز زیر بار ظلم نمی‌رویم و آزادانه زندگی می‌کنیم و در عین حال که حقوق دیگران را به رسمیت می‌شناسیم دنیا نیز باید حقوق ما را به رسمیت بشناسد.

وی در ادامه به روایتی از حضرت علی(ع) اشاره کرد و عنوان داشت: ایشان می‌فرمایند اگر کسی حق دیگری را به رسمیت بشناسد و آن دیگری حق او را به رسمیت نشناسد، این بردگی است و دین با بردگی موافق نیست.

جوادی آملی افزود: ما در طول هشت سال دفاع مقدس به جهان ثابت کردیم که هیچ ترسی از دنیا نداریم، اما رعایت ادب یک وظیفه بین‌المللی و از دستورات رسمی دین مبین اسلام است لذا ما با دنیا با رعایت ادب و در عین حال عاقلانه و عالمانه تعامل می‌کنیم.

مفسر قرآن کریم تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را به هوشیاری در برابر دشمن توصیه و تصریح کرد: در جریان مذاکرات هسته‌ای همواره با مسئولین دلسوز نظام به ویژه رهبر معظم انقلاب مشورت کنید و همواره یک گروه از دانشمندان و متخصصین هسته‌ای را در کنار تیم مذاکره‌کننده داشته باشید.

وی با بیان این مطلب که فقه اسلامی اجازه ساخت بمب اتم را نمی‌دهد، گفت: ما انرژی هسته‌ای را برای پیشرفت و منافع مملکت خود می‌خواهیم و دین اجازه ساخت بمب اتم را به ما نمی‌دهد و ما نیز نیازی به این گونه سلاح‌ها نداریم، چون اعتماد و توکل ما به خدای سبحان است و خداوند خود حافظ خون پاک شهدایی است که برای برپایی این نظام شهید شده‌اند.

ظریف همچنین بعد از ظهر امروز نیز به دفاتر حضرات آیات موسوی اردبیلی و نوری همدانی رفت و با این مراجع تقلید نیز دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امورخارجه در ادامه دیدارهای خود به دیدار آیت‌الله جعفر سبحانی رفت و سپس در نشست خبری در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سئوالات آنها پاسخ داد.

ظریف در این نشست با بیان اینکه نام توافق اخیر با دقت انتخاب شده است اظهار داشت: زیرا این توافق نقشه راهی را تعیین می‌کند تا بر اساس اهداف مشخص به یک تفاهم برسیم که البته گام نهایی هم دوران مشخصی خواهد داشت؛ اینکه طول دوران نهایی چه میزان باشد جزو مذاکرات است؛ در مرحله نهایی قرار است توافق کنیم که غنی‌سازی در چه چارچوبی باشد.


وی افزود: اصل غنی‌سازی قطعی و غیر قابل مذاکره و پذیرفته شده است؛ این سند یک بیانیه یک طرفه از سوی جمهوری اسلامی نیست و تفاهمی دو طرفه محسوب می‌شود و طرف مقابل این امر را به عنوان یکی از پایه‌های رسیدن به هر نوع راه حلی پذیرفته است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه قرار است این شش ماه دوران اعتمادسازی برای دوران‌های دشوار بعدی باشد عنوان داشت: مرحله دشوار کار هنوز آغاز نشده و تازه می‌خواهیم وارد مذاکراتی شویم که بسیار سخت‌تر است.


وی ادامه داد: باید کمربندها را ببندیم و وارد نبردی دیپلماتیک و نفس‌گیر شویم؛ جمهوری اسلامی هیچ چیز برای پنهان سازی ندارد و هیچ گاه به دنبال سلاح هسته ای نبوده است.


ظریف در برنامه پایانی خود به دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رفت و در نشستی با حضور آیت‌الله
محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین، آیت‌الله مقتدایی و آیت‌الله خاتمی و برخی دیگر از اعضای جامعه مدرسین به گفت‌وگو پرداخت که این دیدار نیز مانند سایر دیدارها به صورت محرمانه و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

ظریف در حاشیه این دیدارها با خبرنگاران نیز گفت‌وگو کرد و در رابطه با دیدارهای خود با علما و مراجع تقلید گفت: قرار بود دو ماه قبل به قم سفر کنم ولی کمردرد مانع از این امر شد؛ حوزه‌ علمیه و مراجع تقلید نظریه‌پردازان اصلی علوم انسانی و اسلامی ما هستند به همین دلیل باید از رهنمودهای آن‌ها استفاده شود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در مذاکرات بین‌المللی نمی‌توان همواره لبخند زد، گفت: در مورد اختلاف میان آنچه کشورهای طرف توافق با ایران از این مسئله عنوان کرده‌اند باید گفت گروه‌های فشاری در میان آن‌ها وجود دارند که ناچار به جلب رضایت آن‌ها هم هستند.

وی با اشاره به فرصتی که برای جلب اعتماد مردم ایران نسبت به کشورهای غربی فراهم شده تصریح کرد: حقیقت این است که ملت ما به غرب بی اعتماد هستند.

ظریف همچنین در پاسخ به سوالی در مورد نقش ایران در سطح بین‌المللی برای حمایت از مسلمانان و شیعیانی که زیر ستم دیگران هستند گفت: دشمنان دو پروژه اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی را به صورت تنیده در هم پیاده می‌کنند تا به اهداف استکباری خود دست یابند به همین دلیل جمهوری اسلامی تلاش می‌کند این توطئه‌ها را خنثی و در حد توان از حقوق مسلمانان دفاع کند.

وزیر امور خارجه برنامه‌های دولت یازدهم در زمینه هم‌افزایی میان مسلمانان را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به حضور در مجامع بین‌المللی، خنثی کردن تبلیغات خارجی، استفاده از تمام ابزارها در روابط دو و چندجانبه اشاره کرد ضمن اینکه نباید در این حوزه‌ها از دیپلماسی عمومی و تنویر افکار عمومی غافل باشیم.

ظریف همچنین با اشاره به شایعه حضور نماینده رژیم صهیونیستی در دور بعدی مذاکرات اظهار داشت: این رژیم به اعتقاد جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین خطر منطقه‌ای و بین‌المللی است و به یقین در مذاکرات حضور نخواهد داشت.

وی افزود: مذاکره‌کنندگان ایرانی در اتاقی که نماینده رژیم صهیونیستی در آن حضور داشته باشد وارد نمی‌شوند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه قدرت‌های جهانی به جای فشار بر ایران باید به دنبال خلع سلاح رژیم صهیونیستی باشند، عنوان داشت: در این صورت شاهد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی خواهیم بود.

وی ادامه داد: رژیمصهیونیستی سلاح‌های شیمیایی و هسته‌ای در اختیار دارد، در حالیکه این نوع سلاح‌ها هیچ امنیتی ایجاد نمی‌کنند و در عین حال به خطر در منطقه دامن می‌زنند.