این دو کالا در صدر شکایات مردم هستند

به گزارش افکارنیوز، مجتبی فراهانی با تاکید بر اینکه میزان نظارت، پایش و کنترل بازار با رویکرد پیشگیرانه، سیر صعودی داشته است، گفت: آمار و ارقام گویای این است که امسال حضور میدانی بازرسان و ناظران سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین میزان نظارت، پایش و کنترل بازار نسبت به ماههای اخیر متفاوت‌تر و با رویکرد پیشگیرانه اجرا شده است.

معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: در راستای تحقق اهداف نظارتی دولت و با توجه به نتایج مثبت حاصل از تجربیات پیشین و نیز به منظور تامین رفاه مردم، در پایان هر سال، عملکرد واحدهای نظارتی ستاد و سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها به عنوان نیروهای صف و عملیاتی ارزیابی دقیق می شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده و هماهنگی های بعمل آمده با دستگاههای اجرایی و بکارگیری تمهیدات لازم در سال جاری، ضمن اولویت بندی امور جاری در بخش امور نظارتی، ابزارهای لازم نیز برای استمرار اعمال وظایف حاکمیتی در اختیار این سازمان قرار گرفته است.

به گفته فراهانی، با توجه به رویکرد پیشگیرانه و کارشناس محوری و به منظور افزایش اثربخشی در حوزه نظارت به ویژه بخش بازرسی، روند حرفه ای در فرایندهای انجام کار با شدت بیشتری دنبال خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره مجدد به آمار و عملکرد حوزه بازرسی و نظارت در هشت ماهه ابتدای سالجاری تصریح کرد: تعداد بازرسی های صورت گرفته در کشور نسبت به مدت مشابه در سال قبل از روند افزایشی برخوردار بوده است.

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، ارتقاء سطح کیفی بازرسی ها را قابل توجه دانست و اظهار داشت: در ماههای گذشته مبنی بر رویکرد پیشگیرانه از وقوع تخلفات در امر بازرسی و تشکیل پرونده های تخلفاتی با لحاظ نمودن نظرات کارشناس محوری که خروجی آن جلوگیری از تخلفات مشابه بعدی باشدولی پرونده های متشکله رشد معنی داری نداشته که این موضوع بیانگر این مهم است.

فراهانی همچنین ادامه داد: سیاستهای اقتصادی، تغییرات قیمتی در بازارهای جهانی و به ویژه در سالهای اخیر، بروز شرایط تحریم و تغییر در نرخ برابری ارز و به تبع آن کاهش دسترسی به منابع، مواد اولیه و اقلام مصرفی مورد نیاز و در مجموع شرایط و مقتضیات حاکم بر بازار موجب شد تا تمام سعی و تلاش خود را معطوف به هوشمند و هدفمند کردن امر نظارت و بازرسی کنیم.

وی تاکید کرد: نگاه حرفه ای و کارشناس محور طی مدت اخیر و تمرکز هدفمند بر روی کالاهای خاص از جمله اجرای طرحهای نظارتی ویژه در مقاطع زمانی معین به ویژه طرح نظارتی بررسی کمیت و کیفیت کالای بسته بندی از یک سو باعثتشویق و دلگرمی واحدهای تولیدی فعال و قانونگرا و از سوی دیگر احقاق حقوق مصرف کنندگان شده است.

فراهانی با اعلام مطلب فوق تصریح کرد: آمار و اطلاعات موجود گویای این واقعیت است که در تمامی مراحل انجام کار حمایت از مصرف‌کنندگان در اولویت قرار داشته است.

وی با اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده برای برگزاری طرح نظارتی ویژه کمیت و کیفیت کالاهای بسته بندی شده در مقاطعی از سال گذشته گفت: با توجه به اینکه در سال جاری نیز برخی از واحدهای تولیدی و بسته بندی به منظور جبران هزینه های تولید و کاهش بهای تمام شده کالا اقدام به کاهش کیفیت و کمیت کالا نموده اند این سازمان با همکاری دیگر دستگاههای مرتبط، طرح نظارتی ویژه بررسی کمیت و کیفیت کالاهای بسته بندی شده را در دستور کار خود قرار داد.

این مقام مسئول در سازمان حمایت با اشاره به نتایج مثبت اجرای این طرح افزود: در طرح نظارتی ویژه بررسی کمیت و کیفیت کالا، جهت بررسی نحوه عرضه و کم فروشی کالاهای بسته بندی شده بیش از ۵۴۰هزار واحد اقتصادی در سراسر کشور مورد بازرسی و کنترل قرار گرفته است.

فراهانی گفت: بیشترین بازرسیهای انجام شده در این طرح با توجه به اولویت های تعیین شده در گزارشهای مردمی به غلات و حبوبات اختصاص داشته است.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات اظهار داشت: کالاهای مورد هدف در این طرح کالاهای اساسی و پرمصرف بسته بندی شده شامل مواد پروتئینی از جمله گوشت قرمز و مرغ و تخم مرغ، میوه و سبزیجات، غلات و حبوبات، قندوشکر، خرما، چای و مواد شوینده است.

وی تصریح کرد: از زمان اجرای طرح موصوف‌ تاکنون از طریق سامانه ۱۲۴ بیش از ۲۲ هزار مورد گزارش مردمی دریافت شده که از این تعداد ۱۰۵۳۱ پرونده تخلف تشکیل و جهت رسیدگی و صدور رای به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

فراهانی در پایان افزود: یکی از اهداف ما در حوزه بازرسی اتخاذ تدابیر لازم جهت داشتن بازار آرامی است که تولیدکننده، عمده و خرده فروش بتوانند سالم در این فضا به نحو مطلوب فعالیت کنند و خروجی آنها منجر به رضایتمندی مردم شده و علاوه بر آن محیط را نیز برای افراد فرصت طلب و سودجو ناامن نماید