لاریجانی: دولت با گشایش در سیاست خارجی به سمت واردات کلان نرود

به گزارش افکارنیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح پل طبقاتی صدر با بیان اینکه این پروژه سند درخشانی برای بخش مهندسی کشور است، گفت: از برادر عزیزم آقای قالیباف تشکر می‌کنم که هم کاردان و هم فرد پرانرژی هستند و انصافا در شهرداری کارهای ماندگاری انجام دادند.

وی با اشاره به پروژه دیگری که چندی پیش آن را افتتاح کرد، اظهار داشت: پروژه اتوبان امام علی(ع) نیز کار بزرگی بود و بخش زیادی از ترافیک شهر تهران را رفع کرد. این کار نیز از کارهای ماندگار آقای قالیباف است.

رئیس مجلس ادامه داد: پروژه صدر یک وجه دیگر دارد که ابعاد گوناگون آن را همچون کار مطالعاتی چند وجهی آن گزارش کردند، اما این مجموعه هم از نظر مهندسی و هم تاثیر آن بر ترافیک تهران ارزشمند است که در شهر تهران انجام شده است.

لاریجانی با بیان اینکه باید از کارهای شهرداری تهران تجلیل کرد، گفت: اگر این همت و تدابیر نبود، گرفتاری ترافیکی در شهر تهران برای ما معضلی بود، اما با همین تلاش‌ها شرایط تغییر کرد.

وی این پروژه را یکی از سرمایه‌های بزرگ برای کشور دانست و افزود: روحیه جهادی و روحیه تلاش‌های شبانه‌روزی و اینکه در این پروژه تنها یک روز تعطیل داشتند و اینکه این پروژه با عظمت در حدود ۲ سال و اندی به اتمام رسید، نکته مهمی است که می‌تواند در پروژه‌های عمرانی کشور دنبال شود.

رئیس مجلس یکی از آفت‌های پروژه‌های عمرانی را طولانی شدن زمان اجرای آن دانست و اظهار داشت: گاهی برای ساخت یک بیمارستان ۱۶،۱۷ سال صرف می‌شود که هم هزینه آن زیاد می‌شود و هم آنکه آن پروژه کلنگی می‌شود. این یکی از معضلات کشور است.

لاریجانی ادامه داد: روش اجرا شده در این پروژه نشان می‌دهد که ظرفیت برای اجرای این‌گونه وجود دارد. باید تدبیری شود که پروژه‌های عمرانی همانطور که برای اجرای آن از نظر مهندسی کار می‌شود، تدبیر درستی نیز در پروژه‌های کلان صورت گیرد.

وی با بیان اینکه این آفت همچنان در کشور وجود دارد، به گزارش اخیر رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: رئیس جمهور در گزارششان اشاره کردند که ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور شروع شده است؛ سوال این است که ما در شرایط فعلی مگر چقدر در سال بودجه عمرانی آن‌هم با این اوضاع فعلی داریم؟ فرض کنید ۲۰ هزار میلیارد. اتمام این پروژه‌ها با این رقم و احتساب نرخ تورم چیزی حدود ۴۰-۵۰ سال طول می‌کشد.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت حضور مردم در پروژه‌های عمرانی استفاده کرد و این فاصله را باید به شدت مندرج کرد، اظهار داشت: این اقدام باعثمی‌شود هم سرمایه‌های بخش خصوصی و هم نقدینگی به این سمت بیاید و هم اینکه سرمایه‌های انسانی شکل گرفته، دچار خمودگی نشود.

به گفته لاریجانی، یکی از کارهایی که باید برای سال آینده در بودجه کشور برای آن تدبیر شود و دولت نیز راغب است ساز و کار اجرایی‌ آن را فراهم کند، روش‌های منطقی برای حضور و سرمایه‌گذاری مردم برای این سفره و خان گسترده(پروژه‌های عمرانی) است. این نمونه پروژه‌ها نشان می‌دهد که ظرفیت برای اینگونه ساماندهی‌ها وجود دارد.

وی یکی دیگر از نکات قابل تقدیر و ستایش را تدبیر و ساماندهی و طرحی مهندسین ایرانی اجرای کاملا ایرانی آن توسط افراد حرفه‌ای داخلی دانست و افزود: باید توجه کرد که در شرایط فعلی، برون‌رفت اقتصادی ما در همین نقطه است. یعنی اگر ما اطمینان حاصل کنیم و به نیروهای داخل اتکا کنیم، فضای رونق داخلی به وجود می‌آید و شاید این تحریم‌ها کمک کند که شرکت‌های ساختمانی داخل هم رشد کند و مهندسین ما که کارآفرین هستند، برایشان کار به وجود بیاید. در این شرایط تحریم‌ها به یک نعمت تبدیل می‌شود.

رئیس مجلس به یکی از نگرانی‌های خود اشاره کرد و گفت: نگرانم به محض اینکه گشایشی فراهم شود، بخش‌های دولتی ما به سمت خریدهای کلان خارجی بروند و این ثروت نیروی انسانی داخلی را فراموش کنند. سالهایی بود که ما صد میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم.

اگر آن سالها این همت به سمت داخل می‌رفت و این همه واردات نمی‌شد، ظرفیت داخلی رشد پیدا می‌کرد و این قدر مشکل در مسائل اقتصادی پیدا نمی‌کردیم. این هم یک تجربه‌ای است؛ ما سالهایی ثروت زیادی داشتیم و حالا دچار مشکل شدیم. بنابراین از این تجربه و ظرفیت داخلی استفاده کنیم.

لاریجانی این پروژه را یک نمونه از اتکا به نیروی داخلی دانست و اظهار داشت: نکته درخشنده دیگر در این پروژه، استفاده از زمان بود. بسیار ارزشمند است که در پروژه‌ها با این روحیه تلاشگر و جهادی، زمان کوتاه می‌شود. به طور طبیعی چنین پروژه‌هایی زمان طولانی دارد؛ مخصوصا اینکه در یک مخمصه ترافیکی هم قرار داشت و این مانع از سرعت کار می‌شد، ولی توانستند.

وی با بسیار مهم خواندن استفاده از زمان برای عمر پروژه‌ها و نیروی انسانی به گزارش مراجع مسئول درخصوص میزان ساعات مفید کار در ایران اشاره کرد و گفت: نمی‌خواهم بگویم این آمار خیلی دقیق است، زیرا خودم در خیلی از دستگاه‌ها مسئولیت اجرایی داشتم و پذیرش این موضع خیلی راحت نیست. و‌لی گفته شده کار مفید روزانه در کارهای دولتی کشور، حدود ۲۲ یا نیم ساعت است. برای من که سالها کار اجرایی کردم، پذیرش این سخت است و بعید می‌دانم اینقدر راحت بشود قضاوت کرد، ولی ما متوسط میزان کار مفید را در طول روز، یک ساعت فرض می‌کنیم.

رئیس‌مجلس به میانگین ۲.۵ ساعته کار روزانه در حوزه صنعت براساس این گزارش اشاره کرد و افزود: براساس این گزارش، در حوزه صنعت به طور متوسط حدود ۸۰۰ ساعت کار مفید انجام می‌شود که این وضع، ما را تقریبا در بین ۳ کشور آخر و قبل از عربستان و کویت قرار می‌دهد. این شاخص برای ژاپن حدود ۲۴۰۰ ساعت در طول سال، برای کره ۱۹۰۰ و برای ترکیه، آمریکا و چین ۱۴۰۰ ساعت است. اگر بخواهیم همین مقیاس را در نظر بگیریم و اگر بخواهیم کشورمان را در سطح ژاپن قیاس کنیم، از ۲۰ میلیون جمعیت شاغل کشور، ۱۴ میلیونش زائد محسوب می‌شوند یعنی ۶ میلیون شغل واقعی.

لاریجانی ادامه داد: این پروژه نشان می‌دهد که خیلی بهتر از این می‌شود کار کرد. وقتی پروژه‌ای به این بزرگی را ظرف ۲ سال و اندی تحویل می‌دهند، در بقیه جاها هم می‌شود چنین کاری کرد. مشکل کجاست؟ مشکل بر سر مدیریت است. این پروژه نشان می‌دهد که مدیریت‌ها چقدر نقش دارند. اگر مدیریت کشور تدبیر داشته باشد و انرژی لازم را برای کار بگذارد، نیروی کار مستعد برای اینکه میانگین کار مفید ۸۰۰ ساعت در سال نباشد، وجود دارد. راه پرش جمهوری اسلامی در اقتصاد این است که نیروهای کاردان و با انرژی به بخش های کشور تزریق شود و از این استعدادها استفاده شود.

وی به گزارش دیگری درخصوص تلفات انرژی اشاره کرد و اظهار داشت: براساس ترازنامه هیدروکربنیک که گزارشی رسمی است، تلفات انرژی ما چه در بخش استخراج نفت و گاز تا تبدیل به برق و انتقال و توزیع آن، چیزی حدود ۴۳۲ میلیون بشکه معادل نفت در سال است. اگر راندمان تبدیل انرژی قابل قبول را حدود ۴۵ درصد بگیریم - که امروز با تکنولوژی‌های جدید این رقم خیلی بالاتر است - حدود ۱۹۶ میلیون بشکه آن قابل قبول است. یعنی در سال ما ۲۳۶ میلیون بشکه را هدر می‌دهیم. این چیزی نزدیک به همین میزان فروش نفت فعلی کشور است.

رئیس‌مجلس با طرح این پرسش که چرا باید اینگونه باشد، تصریح کرد: طرح ملی کاهش انرژی مصوب شده است و وجود دارد؛ قانون خاصش هم تصویب شده، اما مشکل اصلی «مدیریت» است. یعنی این قوانین باید اجرا شود. در قانون برنامه پنج ساله هم برای اتلاف انرژی راندمانمان آمده، ولی محقق نشده است. این وضعیت‌ها نشان می‌دهد که مشکل کشور در بخش اجرایی است.

لاریجانی به گزارش دیگری درخصوص شاخص شدت انرژی و بهره‌وری انرژی اشاره کرد و گفت: شدت انرژی میزان انرژی مصرفی یعنی میزان «بشکه نفت خام» برای هر هزار دلار تولید ناخالص داخلی است که این شاخص هر چه کمتر شود، برای کشور بهتر است. بهره‌وری انرژی هم میزان تولید ناخالص داخلی در برابر معادل یک بشکه نفت خام است؛ این شاخص هرچه بیشتر باشد وضع کشور بهتر است.

«برای هر هزار دلار تولید ناخالص داخلی، براساس آمارهای سال ۲۰۰۸ معادل ۴.۲ بشکه نفت خام انرژی در ایران مصرف کردیم که این عدد برای ترکیه ۱ و میانگین جهانی‌اش ۱.۴ است. معنای این آمار در ایران این است که با مصرف انرژی معادل یک بشکه نفت خام ۲۳۸ دلار تولید حاصل شده. این عدد برای ترکیه ۹۷۱ دلار، برای ژاپن ۱۳۲۰ دلار و برای اروپا ۱۴۵۲ دلار و میانگینش در جهان ۷۳۶ دلار است. یعنی در مقام مقایسه با ترکیه، ما فقط از یک چهارم قابلیت انرژی مصرفی بهره بردیم و سه چهارم را دور ریختیم. در قیاس با اروپا پنج ششم آن را دور ریختیم و یک ششم را استفاده کردیم».

وی با اشاره به کراهت اسراف در دین اسلام، تصریح کرد: کلان اسرافمان این حوزه است، ولی ما گاهی به اسراف‌های کوچک نگاه می‌کنیم. البته اشکال ما در زمینه انرژی زیربنایی است و به نوع مدیریت بازمی‌گردد.

لاریجانی ادامه داد: با توجه به اینکه سند و قانون مصرف انرژی و ساختار و صرفه‌جویی وجود دارد، می‌توان گفت که مشکل اجرایی است؛ لذا ما باید قدردان این مدیرت باشیم که کیفیت کارشان این است. واقعا از دکتر قالیباف و همه همکارانشان تشکر می کنم. این مدل یک کار ارزشمند برای استفاده بهینه از منابع است.

وی با اشاره به نامطلوب بودن وضع کشور در حوزه خورو و اینکه ۲۰ میلیون لیتر بنزین اضافه ساخته می‌شود، به تشریح پیام پروژه صدر پرداخت و گفت: پیام این پروژه این است که اگر در مدیریت تدبیر لازم و همه‌جانبه و انرژی کافی و روحیه مجاهدانه باشد، امکان حصول کارهای بزرگی در کشور وجود دارد.

رئیس‌مجلی در پایان از همه کسانی که در این پروژه عظیم سهیم داشتند و مخصوصا مدیریت شهرداری تهران که سهم بسزایی داشت سپاسگزاری کرد و اظهار داشت: امیدوارم این نمونه کار در تهران و شهرهای دیگری که مشکلات به هم تنیده‌ای دارند، تکرار شود و باعثآسایش مردم در زندگی شهری شود.