دلایل سبقت بنزین از CNG در سبد سوخت

به گزارش افکارنیوز، همزمان با اوج گیری متوسط مصرف روزانه بنزین در ایران به ویژه از ابتدای سالجاری تاکنون، افزایش سهم CNG و گازوئیل در سبد سوخت خودروها، اطلاح قیمت و افزایش عدد اکتان و ارتقای درجه آرام سوزی بنزین فعلی از مهمترین سناریوهای قیمتی و غیر قیمتی دولت برای مهار رشد افسار گسیخته مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی بوده است.

بر اساس اهداف کلان توسعه صنعت CNG باید تا اسفند سال گذشته و با وجود چند مرحله تاخیر، تعداد کل مجاری عرضه گاز طبیعی فشرده کشور به دو هزار و ۵۵۰ باب افزایش می یافت اما هم اکنون به طور کامل اهداف چند سال گذشته توسعه صنعت CNG در کشور محقق نشده است.

گزارش های رسمی حاکی از ان است که هم اکنون تعداد کل جایگاه‌های CNG کشور به دو هزار و ۱۰۰ ایستگاه افزایش یافته از این رو تاکنون حدود ۱۲ هزار نازل عرضه CNG در کل کشور طراحی و راه‌اندازی شده و ظرفیت عرضه CNG در جایگاه‌ها به مرز سه میلیون مترمکعب در ساعت رسیده است.

با این وجود در شرایط فعلی کشور با کسری شدید جایگاه‌های CNG روبرو بوده به طوری‌که به دلیل عدم انجام یک آمایش سرزمینی کارشناسی شده مردم در شهرهای کوچک و مسیرهای بین راهی با انبوه جایگاه گاز و در کلانشهرهای کشور با کسری شدید جایگاه CNG روبرو هستیم.

این در حالی است که در حال حاضر ایران از نظر تعداد خودروهای دوگانه سوز جایگاه دوم جهان را در اختیار دارد که با ساخت جایگاه‌های جدید و افزایش سهم CNG در سبد سوخت به زودی ایران به بزرگترین دارنده شبکه CNG جهان تبدیل می‌شود.

به عبارت دیگر، پس از اوج گیری ساخت جایگاه‌های CNG در دولت نهم در دو سال گذشته تاکنون ساخت و راه اندازی این نسل جدید عرضه انرژی پاک روندی نزولی را تجربه کرده است به طوری‌که هم اکنون پس از پاکستان، چین و آرژانتین، مقام چهارم جهان را در اختیار دارد.

دلایل سبقت مجدد بنزین از CNG در سبد سوخت

حسین هاشمی با بیان اینکه بر اساس مصوبات دولتی تا پایان برنامه پنجم توسعه سهم CNG در سبد سوخت باید به ۳۵ درصد افزایش یابد، گفت: هم اکنون سهم CNG در سبد سوخت حدود ۲۳ درصد بوده که این سهم باید به حدود ۱۲ درصد افزایش یابد.

سرپرست معاونت صنایع وانرژی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت با یادآوری اینکه در کنار افزایش سهم CNG، باید تعداد خودروهای دوگانه سوز، جایگاههای CNG، کیفیت خدمات و همچنین سیاست‌های تشویقی برای استفاده از خودروهای دوگانه سوز و احداثجایگاه از مهمترین اهداف توسعه صنعت CNG در ایرن است.

این مقام مسئول بادیآوری اینکه هم اکنون جلسات کارگروه CNG متشکل از نمایندگانی از وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان استاندارد، اتحادیه‌ها و NGO های فعال، سازمان حفاظت از محیط زیست و در ستاد مدیریت و حمل و نقل سوخت برگزار می‌شود، اظهار داشت: با بررسی که درباره وضعیت خودروهای دوگانه سوز کارخانه ای انجام گرفته مشخص شد که از ابتدای امسال برخی از قطعات محصولات دوگانه سوز به دلیل به دلیل وابستگی به منابع خارجی با محدودیت تامین مواجه شده است.

هاشمی با یادآوری اینکه محدودیت در تولید خودرو منجر به افزایش تولید خودروهای بنزین سوز به جای گازسوز شده است، تبیین کرد: با توجه به برنامه‌ریزی ۳ ماه پایانی سال، تولید خودروهای دوگانه سوز افزایش می‌یابد اما اهداف مصوب سال ۹۳ عملیاتی نخواهند شد.

سرپرست صنايع و انرژي ستاد مديريت و حمل و نقل سوخت از ساخت ۸۰ جايگاه جدید CNG تا پايان امسال خبر داد و افزود: همچنین در نیمه نخست سال آینده كل ۲۵۰۰ جايگاه CNG در كشور به بهره برداري خواهد رسيد.