خرید و فروش مسکن ویژه تهران مجاز شد

به گزارش افکارنیوز، فریبرز واحدی در حاشیه چهارمین نمایشگاه راه و شهرسازی گفت: از شهریور سال گذشته اطلاع‌رسانی در رابطه با مسکن ویژه آغاز شد که در فاز اول استقبال چندانی از آن نشد اما اسفند سال گذشته و فروردین امسال که ساخت و ساز کشور رونق گرفت استقبال از این طرح افزایش یافت و ۲۵۶۰ نفر در سایت مسکن مهر تهران ثبت‌نام کردند.

وی با یادآوری اینکه اوایل سالجاری قیمت مسکن ویژه ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون تومان اعلام شد، گفت: قرار بر این شد پس از مشخص شدن قیمت عرصه مسکن ویژه قیمت نهایی آن نیز اعلام شود. براساس شیوه‌نامه پس از قسط سوم قرارداد عرصه و پس از قسمت پنجم قرارداد اعیان به متقاضیان واگذار می‌شد اما با پیگیری سازمان ملی زمین و مسکن قرارداد عرصه و اعیان همزمان آماده شد.

مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان تهران با تاکید بر اینکه واگذاری قرارداد پیش‌فروش عرصه و اعیان واحدهای مسکن مهر این هفته به پایان می‌رسد به تجمع برخی متقاضیان این طرح اشاره کرد و گفت: شماری از متقاضیان مسکن ویژه به دلیل تاخیر در ساخت و سازها و همچنین افزایش قیمت مسکن ویژه اعتراض‌هایی را داشتند.

واحدی ادامه داد: در خصوص تاخیر در ساخت و سازها این هفته ۳ پیمانکار کم‌کار مسکن ویژه از این طرح کنار گذاشته می‌شوند و چند پیمانکار خوب به جای آنها آغاز به کار می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه به این ترتیب سرعت ساخت و ساز افزایش می‌یابد تاکید کرد: برای قیمت تمام شده مسکن ویژه نیز مقرر شد متقاضیان ۴۰ میلیون تومان اضافه شده به مسکن ویژه را ۱۰ سال بعد در زمان نقل و انتقال قطعی این واحدها پرداخت کنند.

مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان تهران با اشاره به اینکه این افزایش قیمت مربوط به هزینه‌های آماده‌سازی، آب، برق، فاضلاب و هزینه پروانه بهره‌برداری شهرداری است گفت: اگر بتوانیم در این هزینه‌ها تخفیف بگیریم قیمت نهایی هر واحد مسکونی مسکن ویژه که ۲۹۳ میلیون تومان است کاهش خواهد یافت.

واحدی با اشاره به اینکه زیربنای مفید این واحدها ۱۰۵ متر و زیربنای غیرمفید ۱۴۵ متر است گفت: اقساط ماهانه این واحدها ۹۲۰ هزارتومان است که در مدت ۱۰ سال باید از سوی متقاضیان پرداخت شود.

وی در خصوص قسط پنجم که حدود ۶۱ میلیون تومان است، گفت: ‌اگر متقاضیان نتوانند یکجا این مبلغ را پرداخت کنند می‌توانند در ۲ قسط قبل و بعد از تحویل مسکن ویژه آن را پرداخت نمایند.

مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان تهران با تاکید بر اینکه مسکن ویژه افزایش قیمت نه در عرصه و نه در اعیام نخواهد داشت، گفت: گازرسانی این واحدها در حال انجام است و در حال مذاکره برای اجرای زیرساخت‌های برق‌رسانی برای آنها هستیم گفت: زمان تحویل واحدهای مسکن ویژه ۱۵ ماه پس از پرداخت قسط پنجم است.

* ظرفیت سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در پروژه‌های حمل و نقل استان تهران

واحدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه طرح جامع حمل و نقل استان تهران تهیه شده گفت: براساس این طرح برنامه‌های حوزه ریلی، جاده‌ای و هوایی تا پایان سال ۱۴۱۰ مشخص شده است.

وی با اشاره به اینکه تخصیص کم اعتبارات سال ۹۱ و ۹۲ پروژه‌های عمرانی تهران را با چالش‌های جدی مواجه ساخت، اظهار کرد: عدم تخصیص اعتبارات عمرانی باعثشد برخی از پروژه‌ها متوقف شود اما پروژه‌هایی که بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند تعهد داده‌ایم که به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان تهران با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه در بخش حمل و نقل به بهره‌برداری رسید گفت: از ابتدای امسال تاکنون نیز ۱۱۰ میلیارد تومان پروژه در بخش‌های مختلف از جمله افزایش ظرفیت آزادراهی، بزرگراهی، سیستم‌های هوشمند حمل و نقل و … به بهره‌برداری رسیده است.

واحدی یادآور شد: امسال میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای ۲۳ درصد کاهش یافته است.