آمادگی سایپا برای همکاری با خودروسازان جهانی
افکارنیوز

- مهندس سعید مدنی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در همایش بین المللی صنعت خودرو در مرکز همایش های برج میلاد اظهار داشت: نیم قرن از زمان تاسیس سایپا می گذرد و در دو دهه گذشته با توجه به ایجاد ۱۰۰۰ شرکت تأمین کننده قطعه در ایران، اکنون ظرفیت تولید در گروه سایپا به یک میلیون دستگاه در سال رسیده است.

مدنی با اشاره به جایگاه سایپا در بین ۲۰ خودروساز خصوصی و نیمه خصوصی در ایران تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین سهم بازار و تولید خودروهای سواری در کشور به سایپا اختصاص دارد و به دلیل صادرات خودرو به کشورهای همسایه و کشورهای آفریقایی ۵ دوره متوالی صادرکنند نمونه و دو دوره به صادرکننده ممتاز کشوری در صنعت خودروی ایران تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ شرکت زیرمجموعه در سایپا شکل گرفته که متناسب با نیاز یک خودروساز فعالیت های طراحی و مهندسی، تولید قطعه، امور مالی و بازرگانی و خدمات پس از فروش محصولات گروه سایپا را بر عهده دارند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تاکید کرد: شرکای شرکت سایپا در چند دهه گذشته شرکت های کیا موتورز کره، سیتروئن فرانسه و اخیرا شرکت برلیانس از چین هستند. شرکت خودروسازی پارس خودرو در گروه سایپا با اتحاد رنو - نیسان همکاری دیرینه دارد و از قبل هم تولید کننده محصولات لوکس و شاسی بلند از کمپانی نیسان بوده است.

وی اذعان داشت: در بخش خودروهای تجاری، سایپادیزل و ایران کاوه از قدیم با ولوو و رنو کار کرده اند و اخیرا دایره همکاری های خود را به شرکت های فوتون و دانگ فنگ از چین هم گسترش داده اند. همچنین در بخش خودروهای تجاری از جمله وانت و کامیونت شرکت زامیاد با ایویکوی ایتالیا از دیرزمان در ایران فعالیت مشترک داشته اند.

مدنی با بیان اینکه ظرفیت تولید خودرو در گروه خودروسازی سایپا سالانه به بیش از یک میلیون دستگاه می رسد تاکید کرد: شرکت های خودروسازی سایپا، پارس خودرو، بن رو و تاپکو جمعاً ظرفیت تولید ۸۶۵ هزار دستگاه خودروی سواری در سال را در خود ایجاد کرده اند.

وی ادامه داد: سایپادیزل، زامیاد و ایران کاوه نیز ظرفیت تولید ۱۳۵ هزار دستگاه خودروی تجاری اعم از وانت، کامیونت، کامیون، تریلر، مینی بوس، اتوبوس و خودروهای تجاری با کاربرد خاص را در خود به وجود آورده اند. بنابراین ظرفیت تولید گروه خودروسازی سایپا سالانه بیش از یک میلیون دستگاه است.

مدنی با بیان این نکته که گروه خودروسازی سایپا توان طراحی و مدیریت پلتفرم را دارا است افزود: با توجه به قابلیت های شکل گرفته در چند دهه گذشته و با انتقال دانش فنی از خودروسازان بزرگ دنیا و با تکیه بر تلاش مهندسان ایرانی، طراحی و ساخت تمام بخش های یک خودرو، در زنجیره تأمین گروه خودروسازی سایپا ممکن شده است.

مدنی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص طراحی و مهندسی در سایپا، پتانسیل های و سرمایه گذاری های موجود در این بخش را قابل قوبل توصیف کرد و از اقدامات موثر متخصصان داخلی در طراحی محصولات خبر داد.

مدنی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص خودکفائی در تولید موتور خودرو تصریح کرد: بخش عمده تحقیقات روی موتور ها در شرکت مگا موتور صورت گرفته است و خودکفائی در تولید موتور خودرو در این شرکت بیش از پیش در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: بازارهای صادراتی ایران را کشورهای عراق، سوریه، ونزوئلا، اکراین، مصر، آذربایجان و افغانستان تشکیل می دهند و صادرات به کشورهایی مثل الجزایر، روسیه، قزاقستان، ترکیه و پاکستان هم در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه سایپا تصمیم دارد ۳۰ درصد از تولیدات محصولات خود را به صادرات اختصاص دهد افزود: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تاسال ۲۰۱۶ بازارهای آینده خود را گسترش خواهیم داد و بدنبال رسیدن به تراز ارزی در این زمینه هستیم.

مدیرعامل سایپا گفت: با توجه به منابع موجود در کشور، خودروسازان جهانی بازار خودرو ایران را یک بازار ۴۰۰ میلیونی بدانند.
مدنی با اشاره به بازارهای صادراتی این شرکت افزود: سایپا علاوه بر ایران در کشورهای سوریه، ونزوئلا، عراق، سنگال و سودان سایت تولید خودرو ایجاد کرده است که پایگاه تولید خودرو در خارج از کشور به حساب می آیند.
مدنی ایران را قلب خودروسازی کشورهای خاورمیانه عنوان کرد و افزود: با تکیه بر همین موضوع می توان از طریق ایران به بازارهای گسترده ای در سطح این منطقه دست یافت.

مدیرعامل سایپا افزود: با توجه به موقعیت گروه خودروسازی سایپا در منطقه، این گروه صنعتی بهترین تسهیل گر برای رسیدن بازارهای موجود نه تنها در خاورمیانه بلکه در کشورهای CIS برای سرمایه گذاران خارجی است.
وی افزود: همچنین گروه خودروسازی سایپا در سراسر ایران بیش از ۸۰۰ نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش دایر کرده و تعداد نمایندگی های خارجی خود را به ۷۰ نمایندگی رسانده است و این قابلیت انکارناپذیر گروه خودروسازی سایپا در دسترسی بازار داخل و کشورهای هدف صادراتی است.

مدنی مأموریت سایپا را تولید و عرضه انواع خودروی سواری و تجاری و سایر فعالیت های مرتبط، با قابلیت کسب و کار جهانی با بیشترین انطباق با نیاز مشتریان دانست و تصریح کرد: مهمترین چشم انداز گروه خودروسازی سایپا، تبدیل شدن به یک خودروساز جهانی از طریق بازیگری اصلی در بازار ایران، مدیریت محصول و پلتفرم، حضور فعال در بازارهای داخلی و خارجی و همچنین تمرکز روی توان رقابتی در کیفیت قیمت و مدیریت شبکه فروش و خدمات پس از فروش است.

مدنی تاکید کرد: سایپا تمام تلاش خود را در جهت نزدیک شدن به خودروسازان جهانی بکار خواهد گرفت و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم در زمره ۲۰ خودروساز برتر قرار گیرد.

مدیرعامل سایپا ادامه داد: بر اساس مدل جدید کسب و کار گروه خودروسازی سایپا سیاست اصلی گروه، تمرکز روی کسب و کارهایی است که در گستره ی صنعت خودرو تعریف شده است و بر اساس این مدل کسب و کار اصلی سایپا تولید خودرو و قطعات خودرویی خواهد بود.

وی گفت: همچنین کسب و کارهای مکملی در حوزه خدمات پس از فروش، قطعات یدکی، بیمه و لیزینگ در این برنامه تعریف شده است و گروه خودروسازی سایپا بر اساس این مدل فعالیت هایی همچون خودروهای اجاره ای خودروها کارکرده و تولید قطعات غیر خودرویی را در دستور کار کسب و کارهای مکمل خود دارد.

مدنی افزود: توسعه محصول جدید با برند سایپا با توسعه دو پلتفرم؛ در کلاس و C در حال پیگیری است و معاونت مهندسی سایپا به کمک مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروی ایران، شرکت مهندسی توسعه، شرکت طراحی مهندسی و ساخت و ابزارآلات و مهندسی مشاور صنایع وسایط نقلیه در شکل گیری این محصولات جدید همکاری دارند.

مهندس سعید مدنی با اعلام اینکه از سال آینده روند تولید محصولات ایکس ۱۰۰ در ایران روند کاهشی و محصولات خانواده تیبا رو به افزایشی خواهد داشت خاطرنشان کرد: به تدریج محصولات فرانسوی مثل بی ۹۰ و چند محصول دیگر با تیراژ پایین برای کامل کردن سبد محصولات در سایپا تولید خواهند شد و در این زمینه نیز شرکای خارجی باید همکاری های خود را گسترش دهند.

مدنی افزود: در حال حاضر گروه خودروسازی سایپا در بخش خودروهای سواری با در دست داشتن ۴۸.۳ درصد از سهم بازار رهبری بازار خودروی ایران را در دست داشته و ۵۱.۷ درصد باقیمانده به سایر خودروسازان ایرانی و واردات خودرو اختصاص دارد.

وی از سهم ۴۸ درصدی که در اختیار سایپا در بازار کشور خبر داد و افزود: درآمد گروه خودروسازی سایپا در سال ۲۰۰۷ حدود ۴۶۰۹ میلیون دلار بوده که تا سال ۲۰۱۱ به رقم ۸۵۱۸ میلیون دلار رسیده است.

وی گفت: به همین شکل درآمد صادراتی گروه سایپا از ۷۷.۴ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ به ۱۷۵.۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۲ رسیده است. با رفع مسکلات امیدواریم ادامه بدیم.

مدنی گفت: کشورهایی نظیر عراق، سوریه، آذربایجان، افغانستان، مصر، نیجریه، الجزایر، اوکراین و روسیه جزو اولویت های اول صادراتی سایپا است و فعالیت های گسترده ای در کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، ساحل عاج، کامرون، لیبی، تونس، سودان، سنگال هم انجام شده و در حال افزایش است.

مدیرعامل سایپا بیان کرد: گروه سایپا در برخی از کشورها نمایشگاه های دائمی دارد و در برخی به شکل سالانه نمایشگاه خودرو برگزار کرده است که از جمله آن می توان به کشورهای بلاروس، ازبکستان، ساحل عاج، سودان، غنا، آذربایجان و لیبی اشاره کرد.

وی افزود: سیاست های کلی گروه خودروسازی سایپا در افزایش حجم تولید، قیمت گذاری محصولات درحاشیه بازار، اصلاح ساختار دارایی ها، مدیریت هزینه، مدیریت سرمایه در گردش، توسعه مشارکت و همکاری، توسعه کسب و کار فروش و خدمات پس از فروش، افزایش حجم صادرات جهت موازنه ارزی،
مدیرعامل سایپا با اشاره به ضرورت توجه به انتقال دانش فنی در همکاری با خودروسازان جهانی افزود: انتقال دانش، تکنولوژی و سرمایه گذاری مشترک در تولید قطعات هایتک خودرو که دچار مشکل شده است از مهمترین موضوعات در همکاری با شرکای خارجی خواهد بود.

مدیرعامل سایپا تاکید کرد: واردات CBU در همکاری با خودروسازان جهانی محدود و در تیراژ کم خواهد لود و باید در همکاری ها داخلی سازی محصولات در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد امیدواریم تا پایان سال جاری خودرو تیبا ۲ به تولید انبوه برسد و با همکاری شرکتهای کیا و رنو خطوط تولید سراتو و b۹۰ نیز راه اندازی شود.