به گزارش افکارنیوز، عین‌الله محمدخانی‌ غیاثوند در همایش تجلیل از صادر‌کنندگان برتر کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در هشت ماهه امسال ۱۴ درصد در صادرات و ۲۴ درصد در واردات کاهش داشتیم که این کاهش صدمه به بخش تولید وارد می‌کند.

وی افزود: مایحتاج مردم تأمین و وارد شده اما آنچه کاهش نشان می‌دهد مواد اولیه و تجهیزات در بخش تولید است که برای تولیدکنندگان بسیار شکننده بوده است.

محمدخانی‌ اظهارکرد: صادرات تا سال ۹۰ رشد خوبی داشت و ۴۸ میلیارد دلار صادرات از کشور داشتیم اما محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها بر کاهش صادرات کشور تأثیر گذاشتند.

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی کشور خاطرنشان کرد: با وجود شرایط سخت تحریم‌ها صادرکنندگان توانستند تحریم‌ها را دور بزنند و ۸۰ درصد مایحتاج کشور را تامین کنند.

وی تصریح کرد: صادرات باید به گونه‌ای باشد که در مجامع بین‌الملل افتخار آفرینی کند بنابراین صادرات نیازمند سرمایه‌گذاری خوب، بازار مناسب و تولید با کیفیت و بسته‌بندی مناسب است.

محمدخانی‌ ادامه داد: ۸۰ درصد منابع ارزی و مایحتاج کشور از طریق صادرات غیرنفتی در سال ۹۱ محقق شد که در آن سال سخت‌ترین شرایط به وجود آمد و شدت تحریم‌ها را نمی‌توانستیم نادیده بگیریم.

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی کشور صادرکنندگان ایران اسلامی تحریم‌ها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند و تحریم‌ها را دور زدند و نسبت به توسعه و رونق صادرات در کشور همت مضاعفی در شرایط سخت و حساس تحریم‌ها صورت گرفت.

وی اظهار کرد: سال جدید به عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده که حماسه سیاسی آن تحقق یافت و حماسه اقتصادی آن با ایجاد شرایط و فرصت‌های مناسب و تدبیر دولت تدبیر و امید محدودیت‌ها کمتر می‌شود.

وی گفت: با رویکرد جدید دولت تدبیر و امید به نقطه تعادل خوبی در بازار ارز رسیدیم و از آشفتگی بازار ارز کاسته شد که امیدواریم به نقطه مطلوب و بهتری برسد.

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی کشور با اشاره به وجود دستورالعمل‌های دست و پاگیر در صدور کارت‌های صادراتی تولیدکنندگان و صادرکنندگان اضافه کرد: به مرور زمان این قوانین و دستورالعمل‌ها برطرف و جمع‌ می‌شود.

محمدخانی‌ در ادامه توسعه حمل و نقل ریلی را از برنامه‌های در دستور کار عنوان و اظهارکرد: امنیت سرمایه‌گذاری مهمترین بخش صادرات است و قرار گرفتن بخش خصوصی در محور توسعه اقتصادی بسیار مهم بوده و از بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد انتظار می‌رود با عزمی راسخ وارد این عرصه شود.

وی با بیان اینکه در این استان برای تجلیل از صادرکنندگان نمونه رغبتی نشان داده نشد، گفت: به اعتقاد ما کلیه صادرکنندگان در سال گذشته با شرایط تحریم‌ها همه نمونه بودند.

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی توسعه صادرات کشور تعیین نقدینگی و سرمایه در گردش را از مشکلات پیشروی صادرات عنوان و اضافه کرد: دولت جدید سعی در برطرف کردن مشکل و افزایش توسعه صادرات را در دستور کار دارد.