" قرارگاه امین " در تعلیق

به گزارش افکارنیوز، حمید آخوندی تهیه‌کننده تلویزیون درباره سرنوشت پروژه " قرارگاه امین " که در مراسم رونمایی کتاب " درد " به آن اشاره کرده بود، اظهار کرد: این ماجرا به سال ۸۲ برمی‌گردد که ما قرارداد تحقیقات و نگارش سریالی با نام " قرارگاه امین " را با موضوع عملیات والفجر ۸ و آزادسازی فاو و نقش اطلاعات عملیات در این آزادسازی بستیم که در آن به خاطراتی از هاشمی رفسنجانی، محسن رضایی و محمد باقر قالیباف اشاره شده بود و ما قرار بود با همکاری بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس آن را تولید کنیم.

وی افزود: در ادامه در سال ۸۴ نگارش ما به پایان رسید اما بنیاد حفظ آثار و ارزش‌ها اعلام کرد اجازه ساخت این اثر را به ما نمی‌دهد مگر اینکه خاطرات هاشمی رفسنجانی، محسن رضایی و محمدباقر قالیباف را از قصه دربیاوریم.

تهیه‌کننده " دولت مخفی " درباره دلیل این موضوع اظهار کرد: این را باید از خود دوستان بنیاد سوال کنید. با این حال آن سال اجازه تولید به ما داده نشد و بعدها صادق کرمیار نویسنده سریال آن را به رمانی تبدیل کرد که اخیرا با نام " درد " رونمایی شد.

آخوندی درباره اینکه چرا در این سال‌ها دوباره برای ساخت سریال اقدام‌ نشده است، تصریح کرد: احساس کردیم فضایی برای طرح این موضوعات وجود ندارد. به هر حال تاکنون سه بار مدیران این بنیاد تغییر کرده‌اند و شاید دوستان جدید مایل به همکاری باشند. آنها حرف‌های ما را شنیده‌اند و اگر علاقمند باشید قطعا تماس می‌گیرند و فیلمنامه اصلی را می‌خواهند.

به گزارش مهر، این تهیه‌کننده پیش از این در مراسم رونمایی از کتاب صادق کرمیار با انتقاد از بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس اظهار کرده بود: برای نگارش فیلمنامه این سریال ۲۶ قسمتی به افراد زیادی فکر کردیم که در نهایت به دلیل حضور صادق کرمیار در جبهه به عنوان خبرنگار روزنامه اطلاعات، او را انتخاب کردیم همچنین از آقای مهین خاکی که حدود ۷ سال در واحد اطلاعات و عملیات جبهه فعالیت داشت برای این کار کمک گرفتیم. در آن زمان از شهید احمد سوداگر هم به عنوان مسئول اطلاعات و عملیات قرارگاه‌های مختلف در دوران جنگ تحمیلی کمک خواستیم.

وی تاکید کرده بود: اما به دلیل وجود خاطرات همین دوستان، اجازه ندادند سریال ساخته شود. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در ساخت این سریال مشارکت می کرد اما زمانی که فیلمنامه را به طور کامل در اختیارشان قرار دادیم که تحت نظر آقای سوداگر تهیه شده بود، آقایان گفتند که خاطرات جناب آقای هاشمی رفسنجانی باید حذف شود، خاطرات آقای محسن رضایی هم باید حذف شود، خاطرات آقای قالیباف هم باید حذف شود و خاطرات آقای رشید را هم باید در بیاوریم. آنها ضمنا گفتند اینهایی که ما نوشته ایم اساسا درست نیست در حالی که ما گفتیم همه این خاطرات به تایید و امضای مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده و دستخط مقامات مربوطه هم پای آنها است. در نهایت هم اجازه ندادند این کار ساخته شود و متاسفانه این فیلمنامه از سوی سیمای جمهوری اسلامی و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس بلوکه شد.

آخوندی همچنین به ملاقات چندی پیش خود با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره و خاطرنشان کرده بود: جناب هاشمی به من گفت چرا این سریال را نساختید؟ گفتم که گفتهاند نباید اسم شما باشد. ایشان گفت: خوب نباشد مهم این است که جنگ را آن شکلی که در واقعیت بوده است بازنمایی کنیم که این سریال هم این کار را انجام می دهد. من هم گفتم به هر جهت تا الان اجازه نداده اند این سریال ساخته شود.