تصمیم وزارت بهداشت برای پزشک خانواده

به گزارشافکارنیوز،دکتر علی اکبر سیاری اظهارداشت: برنامه وزارت بهداشت عبارت است از آسیب شناسی طرح پزشک خانواده که این آسیب شناسی را انجام داده ایم.

وی در تشریح این آسیب شناسی به انجام چهار کار در دو استان فارس و مازندران اشاره کرد و افزود: اسناد و مدارک موجود را که در وزارت بهداشت وجود داشت، بررسی کردیم. تیم فرستادیم در سطح دو استان، با مردم، بیماران، پزشکان، آزمایشگاهها، رادیولوژی و پزشکان مطب دار مصاحبه انجام دادند. بعد با مدیران، کارشناسان، پزشکان عمومی و پزشکان خانواده نیز این مصاحبه ها انجام شد.

سیاری ادامه داد: یک گروهی که از قبل در وزارت بهداشت روی این مسئله کار فکری و مطالعاتی می کردند، دعوت کردیم. یک روز با آنها جلسه و کارگاه گذاشتیم، نقطه نظرات شان را جمع آوری کردیم. با سیاستگذران و وزرای قبلی و کسانی که مسئولین اصلی بودند، مصاحبه انجام شده و یا در دست انجام است. این چهار محور را جمع بندی می کنیم و گزارشی از وضع موجود تهیه می شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت ادامه داد: بعد از اینکه جمع بندی انجام شد و نقاط ضعف و مشکلات را شناسایی کردیم، قدم بعدی این است که چه باید بکنیم. آیا به طور گسترده برای پایلوت کار، یک شهرستان را در هر استان انتخاب کنیم و یا اینکه دو سه شهرستان را، و این هنوز در برنامه ما قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه وزارت بهداشت در دوره جدید حرکت تدریجی و رو به جلو با نگاه مثبت است، تصریح کرد: در این مسیر، می خواهیم مشکلات را برطرف کنیم که رضایتمندی مردم، ارائه دهندگان خدمات، پزشکان، همکاری سازمانهای بیمه گر، دولت، وزارت بهداشت و همه را داشته باشیم.

سیاری اظهارداشت: البته دو تا مسئله است. یکی، پزشک خانواده روستایی و شهرهای ۵۰ هزار نفر و دیگری اجرای برنامه در سطح یک استان است. که البته فعلا برنامه ای برای استانی کردن پزشک خانواده نداریم.

معاون وزیر بهداشت با انتقاد از اجرای عجولانه این طرح در مدیریت قبلی وزارتخانه، اظهارداشت: یکی از اشتباهاتی که اتفاق افتاد، عجله برای اجرا بود. قبل از اینکه زیرساختها و مقدمات کار فراهم شود، خود کار انجام شده و این یکی از اشتباهات گذشته بوده است.

وی با تاکید بر ادامه اجرای برنامه پزشک خانواده در کشور، تصریح کرد: این برنامه برای ۲۰ میلیون جمعیت روستایی و جمعیت ۵۰ هزار نفری شهرها ادامه دارد.

سیاری با عنوان این مطلب که پزشک خانواده در جمعیت شهری دو استان فارس و مازندران تقویت می شود، افزود: ما به دنبال رفع اشکالات طرح هستیم و قطعا با سرعت جلو نمی رویم.

معاون وزیر بهداشت از تهران به عنوان آخرین شهری نام برد که پزشک خانواده وارد آنجا می شود.

سیاری ادامه داد: البته برای حاشیه شهر تهران و مردم مناطق محروم و فقیر ساکن در حومه پایتخت، برنامه داریم و این جزو اولویتهای وزارت بهداشت است.

وی در پایان گفت: اما آنچه مسلم است، اینکه ما اشتباهات گذشته را تکرار نمی کنیم.