توافق هسته ای ایران به سوریه کمک می کند؟

به گزارش افکارنیوز، پس از گذشت سالها امضای توافقی با ایران بر سر برنامه هسته ای اش این امیدواری را افزایش داده که توافقنامه مذکور، در مذاکرات به بن بست رسیده برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه نیز تحرکی ایجاد کند.

ایران هم پیمان و حامی مهم بشار اسد محسوب می شود که امریکا سعی دارد او را متقاعد کند از قدرت کنار برود و جنگی را که بیش از دو سال است ادامه دارد و بیش از ۱۰۰هزار کشته بر جای گذاشته، ‌پایان دهد.

عمار الحسن سخنگوی شورشیان موسوم به " ارتش اسلام " در پاسخ به این سئوال که " آیا توافقنامه ایران در وضعیت سوریه را تغییر خواهد داد؟ " گفت: من اینطور فکر نمی کنم.

طی هفته جاری، ایران موافقت کرد برای کاهش سطح غنی سازی اورانیوم خود در ازای لغو برخی تحریم های اقتصادی، با غرب توافقنامه ای امضا کند.

این توافقنامه به عنوان دوران جدیدی از گشایش بین ایران و غرب مورد تمجید هر دو طرف قرار گرفته است. هرچند که منتقدان در کنگره گفته اند این توافقنامه نتوانست برنامه هسته ای ایران را به عقب براند و بیشتر بر قول و قرار متکی است.

خیلی زود پس از امضای این توافقنامه بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد قصد دارد تاریخی را در ماه ژانویه برای از سرگیری مذاکرات با طرف های دخیل در سوریه تعیین کند و ابراز امیدواری کرد که ایران هم در این مذاکرات حضور پیدا کند. اما روز سه شنبه مهمترین گروه معرضان سوریه موسوم به " ائتلاف ملی مخالفان سوریه " گفتند هنوز برای شرکت در مذاکرات ژنو تصمیم نهایی را نگرفته اند. و شورشیان ارتش آزاد سوریه هم که تحت حمایت امریکا هستند گفتند در این مذاکرات حاضر نخواهند شد.

نیروهای مخالف اسد و بسیاری در غرب مدعی اند اقدامات دولت سوریه مانع هرگونه توافق واقعی است. حمله شیمیایی به غوطه که ۱۴۰۰ نفر را کشت اتفاقی است که گروههای غربی و شورشیان آن را به اسد نسبت می دهند و خواستار محاکمه او و خلع از قدرت هستند اما اسد شورشیان را عامل این حمله معرفی کرده و گفته است از قدرت کناره گیری نمی کند.

الحسن می گوید: توافقنامه جدید هسته ای ایران احساس نفرت شورشیان از ایران و هم پیمانش حزب الله را تشدید کرده است. احمد الجبری یکی ازشورشیان عضو کمیته هماهنگ سازی محلی(LCC) تاکید دارد که بیشتر شورشیان احساس می کنند اوباما به وضوح نشان داده سوریه اولویت اصلی دولتش نیست.

وی گفت " ایران و دوستانش در حزب الله، به فعالییت خود ادامه خواهند داد اما ممکن است شورشیان از افزایش کمک های کشورهای عربی که با بدبینی به ایران نگاه می کنند برخوردار شوند. "

" کاظم کثیر " تحلیلگر لبنانی از قرارداد جدید به عنوان " یک پیروزی برای ایران و دوستانش " یاد کرد که ممکن است فرصت هایی را برای صلح در سوریه فراهم آورد - اما نه به شیوه ای که شورشیان امیدوارند.

او گفت: " این توافقنامه بر روی جایگاه حزب الله تاثیرات مثبتی خواهد گذاشت و ممکن است منجر به راه حل سیاسی در سوریه شود چرا که
اکنون به نظر می رسد راه حل نظامی از معادلات حذف شده است "

این توافقنامه از سوی حلقه داخلی حزب الله مثبت ارزیابی شده است و حزب الله آن را به عنوان آنچه که رویکرد واقعگرایانه امریکا در مواجهه با نفوذ منطقه ای ایران خواند، مورد تایید قرار داد.

کثیر می گوید " من پیام شیخ محمد فضل الله به جیمی کارتر را به یاد می آورم که تاکید داشت هر گونه پیشرفتی در روابط با حزب الله باید ازمسیر ایران صورت بگیرد ".

اوایل ماه جاری، حسن نصرالله پیش بینی کرد موفقیت در مذاکرات هسته ای ایران تهران و هم پیمانانش را در منطقه تقویت می کند. نبیه بری رئیس پارلمان لبنان و از دوستان حزب الله و عضو حزب سیاسی امل توافقنامه هسته ای ایران را " توافق نسل " نامید.

وی ابراز اميدواري كرد اين توافق راه را براي آشتي در سوريه هموار كند. ايران بايد در مذاكرات درباره سوريه حاضر باشد.آن گاه ايران مي تواند به هدف خود -ابقاي اسد- از طريق مذاكره دست يابد .