قربانی اسیدپاشی: منتظر اعلام‌نظر رئیس قوه‌قضاییه

به گزارشافکارنیوز،داوود روشنایی یکی از قربانیان اسیدپاشی که از حدود ۹ سال قبل به دنبال حمله مرد جوانی دچار سوختگی شدید ناشی از اسیدپاشی شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درباره آخرین وضعیت پرونده خود در دستگاه قضایی اظهار داشت: بعد از پیگیری‌های فراوان سرانجام پرونده برای استیذان رئیس قوه‌قضاییه به معاونت قضایی قوه‌قضاییه ارسال شد.

وی ادامه داد: از تاریخ ۶ خردادماه امسال پرونده به معاونت قضایی قوه‌قضاییه رفته و برای تأیید اجرای حکم منتظر اعلام‌نظر و استیذان رئیس قوه‌قضاییه است اما با گذشت بیش از ۶ ماه از این موضوع هنوز خبری از اعلام‌ نظر آیت‌الله لاریجانی نیست.

روشنایی با تأکید بر اجرای خواسته‌اش مبنی بر اجرای حکم قصاص گفت: تنها نگرانی من از اعتماد به نفس بیش از حد متهم و خانواده او در عدم اجرای این حکم است.

بیش از ۸ سال قبل، پسر جوانی در محله مجیدیه شمالی تهران مورد حمله و اسیدپاشی قرار گرفت که در نهایت این اتفاق منجر به نابینایی یک چشم و سوختگی شدید صورت، گردن و گوش این جوان شد. این جوان با شکایت از فرد مهاجم خواستار محاکمه و مجازات او شد که دادگاه کیفری استان تهران پرونده را به قاضی نورالله عزیزمحمدی رئیس شعبه ۷۱ سپرد تا به آن رسیدگی کند. سرانجام بعد از رفت و ‌آمدهای فراوان قاضی عزیزمحمدی با توجه به درخواست شاکی مبنی بر قصاص متهم و دریافت دیه، متهم را به قصاص از ناحیه چشم راست و لاله گوش چپ و همچنین پرداخت دیه بابت سایر جراحات محکوم کرد.

پرونده با اعتراض متهم و وکیل وی به دیوان عالی کشور ارجاع داده شد که قضات یکی از شعب دیوان، بعد از بررسی پرونده، غیر از محکومیت دیه، مجازات درنظر گرفته شده درباره قصاص را نقض کردند. پرونده بار دیگر روی میز قاضی عزیزمحمدی قرار گرفت و این‌بار هم با رفع نواقص و اصرار شاکی بر اجرای حکم قصاص، هیئت رسیدگی‌کننده حکم بدوی خود را تکرار کرده و متهم را به قصاص محکوم کردند.

بار دیگر پرونده با اعتراض متهم و وکیل وی به دیوان عالی کشور ارجاع شد و اینبار قضات دیوان عالی حکم صادره را تأیید کردند؛ حکمی که با وجود گذشت حدود ۲ سال هنوز خبری از اجرای آن نیست.