طرح تامین آب کلانشهرهای بحران‌دار

به گزارش افکارنیوز، حمید چیت چیان درباره اقدامات ۱۰۰ روز نخست دولت یازدهم در بخش آب و آبفا گفت: راه اندازی سامانه کنترل متمرکز کیفیت آب در تمامی شهرها و روستاهای تحت پوشش برای اولین بار در سطح کشورهای خاورمیانه صورت گرفته است.

وزیر نیرو با اشاره به رئوس برخی از اقدامات انجام شده در بخش آب و آب و فاضلاب کشور در ۱۰۰ روز ابتدایی دولت یازدهم اظهار داشت: برخی از مهم ترین اقدامات انجام شده این صنعت در این مدت شامل برنامه ریزی لازم برای تامین آب کلانشهرهای بحران دار، جذب ۵۰ میلیون یورو اعتبارات بانک توسعه اسلامی، تاسیس ۵ آب شیرین کن در روستاهای هرمزگان به روش BOO با سرمایه گذاری بخش خصوصی، دریافت اولین وام از بانک اکو جهت طرح شبکه آبیاری سیازاخ به میزان ۱۸ میلیون یورو و مواردی از این دست است.

چیت چیان از افزایش بیش از ۱۸۰ هزار مشترک آب در کشور خبر داد و گفت: از این میزان ۱۳۲ هزار و ۵۰۰ مشترک شهری و ۴۸ هزار و ۲۰۰ مشترک روستایی است. وی از جمله برخی دیگر از اقدامات انجام شده را افزایش تعداد مشترکین خدمات فاضلاب به تعداد ۵۲ هزار ۱۵۰ مشترک، توسعه خطوط انتقال آب به میزان ۲۳۷ کیلومتر شهری و ۳۹۰ کیلومتر روستایی، توسعه شبکه توزیع آب به میزان ۵۴۰ کیلومتر شهری و ۶۰۵ کیلومتر روستایی و توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب به میزان ۴۲۴ کیلومتر دانست.

وی به راه اندازی سامانه کنترل متمرکز کیفیت آب در کلیه شهرها و روستاهای تحت پوشش برای اولین بار در سطح کشورهای خاورمیانه اشاره کرد و انعقاد قراردادهای بیع متقابل برای ایجاد تاسیسات فاضلاب در تهران و سیرجان جمعا به مبلغ ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال با سرمایه گذاری غیردولتی را از جمله دیگر اقدامات خواند.

وزیر نیرو ادامه داد: برنامه ریزی های لازم برای تحت پوشش قراردادن روستاهای بالای ۲۰ خانوار با اولویت اتمام ۹۲۴ مجتمع آبرسانی روستایی با جمعیت بیش از ۸ میلیون نفر نیز صورت گرفته است. چیت چیان به جذب ۵۰ میلیون یورو اعتبارات بانک توسعه اسلامی اشاره کرد و گفت: میزان ۱۴۷ میلیون یورو وام بانک توسعه اسلامی برای فاضلاب ۶ شهراستان فارس و موثر شدن ۱۶۷ میلیون یورو وام برای فاضلاب تهران و بیرجند نیز تصویب شده است.

چیت چیان با اشاره به تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه گفت: برگزاری ۵ جلسه رسمی کارگروه اصلی و ۴ جلسه کارگروه های فنی - تخصصی و نیز برگزاری همایش یکروزه هم‌اندیشی راهکارهای اجرایی نجات دریاچه ارومیه در دانشگاه تهران با حضور حدود ۲۰۰ نفر از کارشناسان بخش‌های دولتی و غیردولتی، اساتید دانشگاه، مؤسسه‌های مردم‌ نهاد دوست‌ دار محیط زیست و … و ارائه مصوبه پیشنهادی به هیئت دولت در زمینه ساختار ستاد احیای دریاچه ارومیه، مجری طرح و ارائه راهکارهای مشخص اجرایی و تائید و ابلاغ آن توسط هئیت دولت از جمله دیگر اقدامات است.

وی اظهار داشت: برگزاری دو جلسه شورای عالی آب در راستای انجام هماهنگی‌های فرابخشی در بخش آب و ارائه گزارش درخصوص بحران‌های بخش آب و آبفا از دیگر اقدامات صورت گرفته در ۱۰ روز ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید است.

وزیر نیرو افزود: سرمایه‌گذاری در بخش آب و فاضلاب به روشBOT در طرح‌های تصفیه‌خانه آب رشت، مهاباد و سلماس به ارزش مجموع دو هزار و ۴۸۷ میلیارد ریال و طرح‌های تصفیه‌خانه فاضلاب آبیک و محمودآباد در استان قزوین و ایوان در استان ایلام به ارزش مجموع ۷۳۳ میلیارد ریال قراردادهای لازم امضا شده و قرارداد بیع متقابل ایجاد تاسیسات تصفیه فاضلاب منطقه ۲۲ تهران با شهرداری در جهت استفاده از پتانسیل بخش‌های غیردولتی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های بخش آب و آبفا نیز نهایی شده است.

چیت چیان اظهارداشت: تدوین دستورالعمل تامین آب صنایع کوچک از طریق تغییر کاربری مصارف کشاورزی به صنعت در راستای سیاست های توسعه کسب و کار در دولت یازدهم از دیگر موارد مهمی است که می توان به آن اشاره کرد.

وی همچنین از بهره برداری ۳ سد جدید فرخی قائن در استان خراسان جنوبی، سد رودبال داراب در استان فارس و ماشکیدا(علیا) در استان سیستان و بلوچستان خبر داد. وزیر نیرو اولویت بندی طرح های اجرائی در خصوص احداثسدها و شبکه آبیاری و زهکشی، دریافت اولین وام از بانک اکو جهت طرح شبکه آبیاری سیازاخ به میزان ۱۸ میلیون یورو و احداثشبکه های آبیاری و زهکشی استان خوزستان با استفاده از تسهیلات فایناس چین را از جمله دیگر اقدامات انجام شده در طی صد روز نخست دولت یازدهم دانست.