نگرانی آمریکا درباره قانون منع تظاهرات در مصر

به گزارش افکارنیوز، چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا صبح روز شنبه با عبدالفتاح السیسی، همتای مصری خود در خصوص اوضاع مصر و پاره‌ای از مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگوی تلفنی کرد.

در این تماس هاگل نگرانی خود نسبت به قانون جدید تظاهرات در مصر را اعلام کرده و نسبت به بازداشت دختران و فعالان سیاسی در مصر ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) در این خصوص گفت: هاگل در گفت‌وگوی خود با السیسی اعلام کرد: پاسخگویی دولت مصر به خواسته‌ها در زمینه آزادی‌ بیان و تظاهرات، نشان دهنده پایبندی قاهره به تحولات دموکراتیک بدون خشونت خواهد بود.

بنا به گفته سخنگوی پنتاگون هاگل و السیسی همچنین درباره تدوین قانون اساسی جدید مصر و طرح‌های این کشور برای برگزاری همه پرسی قانون اساسی گفت‌وگو کرده و مساله تروریسم و امنیت مرزها و دریاها و برخی دیگر از مسائل منطقه‌ای از جمله پرونده سوریه و ایران را مورد بررسی قرار دادند.

هاگل همچنین به السیسی به خاطر کشته شدن ۱۰ سرباز مصری در انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در منطقه سیناء تسلیت گفت و از وی به خاطر ادامه مبارزاه ارتش مصر با تروریسم در منطقه سیناء تقدیر و تشکر کرد.

بیش از این جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش نسبت به پیامدهای نامطلوب قانون جدید تظاهرات نگران است.

وی گفت: قانون جدید آزادی‌های بیان، رسانه‌ها و غیره را محدودتر می‌کنند و با معیارها و قوانین بین‌المللی همخواهی ندارد.

عدلی منصور، رئیس جمهوری موقت مصر یکشنبه گذشته با قانون جدید تظاهرات موافقت کرد.