نمایشگاه سازمان ملل از ۶۰ سال رنج‌ آوارگان فلسطینی

به گزارش افکارنیوز، آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل موسوم به UNRWA در سال ۱۹۴۹ برای کمک به آوارگان فلسطینی که خانه‌های خود را در سرزمین‌های اشغال شده توسط اسرائیل از دست داده بودند، ایجاد شد.

این آژانس اخیرا در پروژه بزرگی بایگانی تصاویر و آثار خود در زمینه آوارگان فلسطینی را به صورت دیجیتالی درآورده و در قدس شرقی به نمایش گذاشته است.

در این آثار نزدیک به نیم میلیون نگاتیو، عکس چاپ شده، اسلاید، فیلم و نوار ویدئویی که از سوی آژانس امداد رسانی و کار سازمان ملل جمع‌آوری شده، به نمایش درآمده است. در این آثار مردان و زنان و کودکان فلسطینی که به سختی در اردوگاه‌های آوارگان خاورمیانه زندگی می‌کنند، به نمایش گذاشته شده‌اند.

این نمایشگاه با عنوان " سفر طولانی " مجموعه‌ای از آثار را در مرکز " المعمل " در قدس شرقی از روز پنج‌شنبه به نمایش گذاشته است.

فیلیپو گراندی، کمیسر آژانس آنروا در ابتدای آغاز فعالیت این نمایشگاه گفت: این پروژه برای تاریخ فلسطین و فلسطینیان مهم است تا آن‌ها بتوانند هویت خود را حفظ کرده و از آن دفاع کنند. این نمایشگاه بر پایه خاطرات فلسطینیانی ترتیب داده شده است که از سرزمین خود گریخته‌اند و یا مجبور به ترک وطنشان شده‌اند.

وی افزود: این نمایشگاه مشارکت در ساخت یک میراثملی بوده و پروژه زیبایی برای کمک به آوارگان فلسطینی به منظور حفظ هویتشان است.

جورج نعمه، عکاس و فیلم‌ساز سابق آژانس آنروا طی سال‌ها تصاویر و ویدئوهای بی‌شماری از آوارگان فلسطینی و چشم‌اندازهای مربوط به آن‌ها گرفته است؛ هرچند که برخی از کارهای وی دیگر وجود ندارد.

جورج نعمه که یک لبنانی است، برای این نمایشگاه یک مستند ویژه آماده کرده بود. به گفته وی هر فریم از این فیلم، تصویری از تاریخ است که به طرزی فراموش نشدنی بخشی از خاورمیانه شده است.

در ابتدای دهه ۱۹۷۰ نعمه تصاویر آوارگان اردوگاه خان یونس نوار غزه و اردوگاه بقاع در نزدیکی شهر امان را گرفت. ۴۰ سال پس از آن وی به جستجوی کسانی رفت که در تصاویر وی حضور داشتند. در یکی از این تصاویر یک کودک بسیار لاغر قحطی زده محکم مادرش را چسبیده است در حالی که در مستند نعمه وی اکنون پدر پنج فرزند است. در تصویر دیگری زوج جوانی نشان داده می‌شود که پس از جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ به شهر اریحا فرار کردند. اکنون آن‌ها نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ نوه و نتیجه دارند.

آژانس آنروا به حدود پنج میلیون آواره فلسطینی در اردوگاه‌های کرانه باختری، غزه، لبنان، اردن و سوریه کمک می‌کند.

بایگانی تصاویر آوارگان فلسطینی به دلیل ارزش تاریخی و فرهنگی آن به عنوان یک اثر در فهرست یادگارهای جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

گراندی اظهار داشت: آژانس آنروا به این دلیل تصمیم بر دیجیتالی کردن بایگانی خود گرفته است زیرا محتویات آن در حال پوسیده شدن بودند و انجام این وظیفه به دانشجویان جوان در شهرهای امان و غزه سپرده شد. برای انجام این پروژه دانمارک و فرانسه کمکهای فنی را ارائه کرده و شخصیتهای فلسطینی اعتبارات لازم را برای آن اختصاص دادند.