تایلند بار دیگر به آشوب کشیده می‌شود؟
گروه بین الملل-

با کشته شدن یکی از هواداران دولت تایلند در درگیری‌های صبح امروز در بانکوک تعداد قربانیان اعتراض‌های این کشور به دو نفر رسید.

به گزارشافکارنیوز؛معترضان که در یک هفته اخیر به خیابان‌ها آمده‌اند و مراکز و ساختمانهای دولتی را اشغال کرده‌اند خواستار کناره گیری یینگلاک شیناواترا نخست وزیر این کشور هستند. رویترز گزارش داده است که روز شنبه و در حالی که پلیس برای تامین امنیت و نیز خارج کردن ساختمانهای دولتی از دست مخالفان خواستار نیروهای کمکی شده بود درگیری‌ها نیز میان هواداران و مخالفان خانم یینگلاک شیناواترا و برادر ثروتمندش تاکسین شیناواترا شدت گرفت.

تاکسین شیناواترا در سال ۲۰۰۶ در یک کودتا و‌ پس از اعتراضات گسترده در تایلند، برکنار شد و از آن زمان در تبعیدی خودخواسته، در خارج از این کشور زندگی می‌کند. او دو سال پس از برکناری، به جرم فساد مالی به حبس محکوم شد. اتهامی که تاکسین آن را سیاسی و بی‌اساس می‌داند. حال مخالفان این خواهر و برادر که بیشتر قشر مرفه و نیز متوسط تایلند را شامل می‌شوند می‌گویند یینگلاک هم آلت دست برادرش است و خواستار برکناری او از نخست وزیری هستند.

از آن سو نیز هواداران دولت که روستاییان و قشر کم درآمد این کشور را دربرمی گیرند برای مقابله با مخالفان به میدان آمده‌اند. آن‌چه طی یک هفته اخیر سبب بروز تنش‌های سیاسی در تایلند شده، طرح پیشنهاد دولت برای عفو سیاسی است که منتقدان می‌گویند تصویب این طرح می‌تواند بازگشت تاکسین شیناوترا را ممکن سازد. اما سنای تایلند این طرح مناقشه‌برانگیز را رد کرده است. با این حال، هفته گذشته یینگلاک شیناواترا از پارلمان تایلند رای اعتماد گرفت و پس از آن اعلام کرد که تصمیمی برای برگزاری انتخابات زودهنگام ندارد.

با توجه به تجربه سالهای اخیر که نشان میدهد نیروهای نظامی و پلیس تایلند از میزان محدودی از خشونت در مقابل معترضان استفاده میکند احتمال میرود اگر حامیان خانم ینگلاک که عمدتا در حومه شهر و روستاها ساکن هستند بیش از این برای پشتیبانی از او روانه پایتخت شوند، خطر فراگیر شدن خشونت در پایتخت بالا گیرد و پلیس ناچار به استفاده از زور شود.