پایان سفرهای استانی به شیوه احمدی‌نژاد

به گزارش افکارنیوز، شاید آن روز که رئیس جمهور منتخب پیشین ایران در سال ۸۴ وعده سفر هیئت دولت به استان‌های مختلف کشور برای شناسایی مشکلات را می داد کسی فکر نمی کرد که در پایان عمر ۸ ساله دولت های نهم و دهم، حدود ۱۰۷ سفر استانی در کارنامه اش ثبت شود.

محمود احمدی نژاد با این کار به تمام کشور سفر کرده و از نزدیک در جریان مشکلات هر استان قرار گرفته بود و کابینه اش نیز مصوباتی مشخص برای استان‌ها، شهرستان‌ها، شهرها و حتی بخش‌ها و روستاها داشتند.

کارنامه سفرهای استانی در دولت احمدی نژاد فراز و نشیب های فراوانی داشت؛ از جدیت مثال زدنی برای حضور در شهرستان ها گرفته تا کشیدن شدن ترمز استانی در صدمین سفر کابینه دولت دهم به مشهد و آغاز دوباره و پرحاشیه آن در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم.

بدون شک بررسی کارکرد سفرهای استانی رئیس جمهور سابق و کابینه اش به استان های کشور باید با توجه به مصوبات، میزان اجرایی شدن آنها و همچنین تاثیرات روحی و روانی حضور شخص رئیس جمهور در یک شهرستان مورد بررسی قرار گیرد.

اما این روزها زمزمه رفتن به سفر استانی از دولتی شنیده می شود که پیش از انتخابات گاهی تلویحا و گاهی صراحتا برای رفتن به سفر استانی البته با شیوه خودش، تمایل نشان داده بود؛ روحانی در دوران تبلیغاتش هم گفته بود که سفرهای استانی را ادامه خواهد داد ولی با شیوه ای متفاوت.

تفاوت شیوه رئیس دولت یازدهم موضوعی است که این روزها مورد بحثو گمانه زنی قرار دارد ولی انتقاد رئیس جمهور از مصوبات سفرهای استانی و شیوه دولت قبل در این سفرها، آن‌هم در اولین گزارش دهی ۱۰۰ روزه به ملت، چگونگی برگزاری اولین سفر استانی در دولت تدبیر و امید را با اما و اگر مواجه کرد.

اولین مقصد؛ روحانی به رسم احمدی نژاد عمل می کند؟

معاون اجرایی رئیس جمهور در دولت روحانی، به روال سابق مهمترین مسئولیت را در برگزاری سفرهای استانی خواهد داشت.

محمد شریعتمداری این روزها با کمک تعدادی دیگر از مسئولان دولتی در حال برنامه ریزی برای سفرهای استانی دولت است.

وی در اولین اظهارنظرش درباره سفرهای استانی دولت روحانی و اولین مقصد آن در ۱۹ آبان، گفت: با اهتمامی که رئیس‌جمهور به استان خراسان رضوی دارد، اولین سفر استانی دولت یازدهم به مشهدالرضا(ع) خواهد بود.

معاون اجرایی رئیس جمهور ضمن اعلام این خبر که تمامی اعضای کابینه در اولین سفر استانی، روحانی را همراهی خواهند کرد، درباره زمان برگزاری این سفر تصریح کرد: ۲ هفته بعد از عاشورا، اولین سفر استانی صورت خواهد گرفت.

شریعتمداری همچنین درباره شیوه دولت در سفرهای استانی آتی افزود: متناسب با موضوعات استانی، ترکیبی از هیئت وزیران در سفرهای[آتی] استانی حضور خواهند داشت.

بنابر این گزارش، شریعتمداری در همین گزارش کوتاه خود از یک تغییر در شیوه برگزاری سفرهای استانی در دولت تدبیر و امید خبرداده بود.

«ترکیبی از وزرا متناسب با موضوع استان» به سفرهای استانی خواهند رفت و این یعنی سفر تمام اعضای کابینه به یک استان که در دوران رئیس جمهور سابق یک رسم محسوب می شد، در دولت روحانی تکرار نخواهد شد.

روحانی با انتخاب مقصد مشهد برای اولین سفر استانی‌اش، مانند احمدی نژاد عمل خواهد کرد.

نوبخت؛ نه زمان مشخص است نه مکان!

سخنگوی دولت تنها یک روز پس از انتشار مصاحبه شریعتمداری در حاشیه مراسم بزرگداشت شهید تهرانی مقدم در ۲۰ آبان، وقتی در برابر سوال خبرنگاران درباره سفرهای استانی و زمان و مکان آن قرار گرفت، گفت: هنوز زمان و مکان این سفر مشخص نشده است.

نوبخت افزود: به محض مشخص شدن زمان و مکان سفرها این موضوع، به اطلاع رسانه‌ها خواهد رسید.

نوبخت که تلویحا زمان و مکان اعلام شده از سوی شریعتمداری را رد کرده بود، چند روز قبل یعنی در ۱۵ آبان درباره کیفیت سفرهای استانی در دولت تدبیر و امید اظهار نظر کرده بود.

نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت، گفته بود: آقای رئیس‌جمهور به منظور دیدار با مردم سفر استانی خواهد داشت اما نحوه این سفر و ارتباط با مردم، باید با توجه به تجارب گذشته بهتر شود و از این رو ما روی این موضوع مطالعه می‌کنیم و انشاء‌الله در آینده اجرا خواهد شد.

تغییر در رویکرد دولت جدید نسبت به سفرهای استانی مورد توجه بسیاری قرار گرفته بودند و دولتی‌ها نیز اصرار داشتند بگویند که شیوه سفرهای استانی این دولت با دولت قبل متفاوت است.

یکصدمین سفر استانی محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۹۱

«نه نامه‌ای می گیریم نه ملاقات مردمی داریم»

محسن بهرامی یکی از چهره های نزدیک به معاون اجرایی روحانی و رئیس حوزه معاونت اجرائی رئیس جمهور آشکارا از تغییر رویکرد و شیوه برگزاری سفرهای استانی دولت تدبیر و امید سخن گفت.

وی از فعالیت گسترده معاونت اجرایی برای برنامه ریزی محتوایی سفر استانی دولت خبرداد و گفت: سفرهای استانی قرار است به لحاظ شکلی و ماهوی تغییرات اساسی نسبت به ادوار گذشته و سفرهای رؤسای جمهوری گذشته داشته باشد.

رئیس حوزه معاونت اجرائی رئیس جمهور درباره نقش کابینه در این سفرها نیز تصریح کرد: در این سفرها قرار نیست که هیات دولت و وزیران جایگزین مقامات محلی شوند و بجای آنان تصمیم‌گیری کنند.

اما خبر دیگر بهرامی از شیوه برگزاری سفرهای استانی روحانی این بود که «در این سفرها برنامه ریزی برای استقبال از رئیس جمهور و هیات وزیران صورت نمی‌گیرد.»

رئیس حوزه معاونت اجرایی اظهار داشت: در این سفرها وعده های نشدنی که برای مسئولان محلی تعهد ایجاد کند داده نمی شود، بنابراین برنامه ریزی گسترده ای برای انجام سفرها صورت گرفته که نهایت بهره وری و نتیجه مطلوب را داشته باشد.

وی همچنین گفت: در این سفرها برنامه ریزی برای دیدارهای مردمی که منجر به ارائه صدها هزار نامه غیرقابل پیگیری شود که تعهدات دست و پاگیر برای مسئولان محلی ایجاد کند انجام نشده است و موضوعات کلان در دستور کار قرار می گیرد.

بهرامی، همچنین درباره زمان برگزاری اولین سفر استانی در دولت تدبیر و امید نیز گفت: احتمال می دهم با توجه به برنامه ریزی های گسترده ای که صورت گرفته، اولین سفر تا پایان ماه محرم صورت گیرد.

سومین شخصی که از تغییر رویکرد دولت تدبیر و امید در سفرهای استانی خبرداد مشاور ارشد رسانه ای رئیس جمهور بود.

صادق در بخشی از گفت و گوی مشروح خود در ۲ آذرماه و در پاسخ به سوالی درباره سفرهای استانی در دولت روحانی و شیوه برگزاری آن، گفت: رویه‌ای که شما به عنوان سفرهای استانی از آن تصوری خاص دارید، مورد نظر دولت یازدهم نیست.

مشاور ارشد رسانه ای رئیس جمهور تلویحا از دیدار مردمی رئیس جمهور در این سفرها با شیوه ای متفاوت از گذشته خبر داد و اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مبتنی بر این است که رئیس‌جمهور و وزرای دولت به نقاط مختلف کشور سرکشی و بازدید کنند و با مردم نیز ملاقات داشته باشند ولی به آن شکلی که در خاطره شما هست، نخواهد بود؛ در واقع شکل‌ و محتوای مناسب‌تری خواهد داشت تا دولت بتواند وظایف خود را بهتر انجام دهد و مردم نیزاز این سفرها بهره واقعی ببرند.

وی انجام سفرهای استانی را در مرحله برنامه ریزی شیوه برگزاری عنوان کرد و افزود: در نهایت آقای رئیس‌جمهور درباره آن تصمیم‌گیری کرده و ما نیز اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

بنابر این گزارش، ظاهرا همه چیز در تعیین شیوه برگزاری سفرهای استانی به شخص رئیس جمهور منتهی می‌شود و این روحانی است که درباره چگونگی کیفیت برگزاری این سفر تصمیم نهایی را می گیرد.

سفر روحانی به منطقه زلزله زده برازجان

روحانی به سفرهای استانی چگونه نگاه می کند؟

رئیس دولت یازدهم تا هفته های اخیر درباره برگزاری سفرهای استانی و شیوه آن صحبت علنی نکرده و تنها اظهارنظرهای وی در پیش از انتخابات حاکی از ادامه روند سفرهای استانی در دولتش بود.

اما سه شنبه هفته گذشته و در اولین گزارش دهی ۱۰۰ روزه از عملکرد دولت تدبیر و امید، روحانی درباره سفرهای استانی صریح تر صحبت کرد.

«در این هشت سال در سفرهای استانی میزان تعهدات ۲۱۱ هزار میلیارد تومان است»؛ روحانی زمانی که داشت از بدهکاری های به جای مانده از دولت قبلی برای دولت می گفت، گریزی به سفرهای استانی دولت احمدی نژاد هم زد و از تعهدات ۲۱۱ هزار میلیارد تومانی ایجاد شده در این سفرها خبر داد.

وی همچنین افزود: از این تعهدات تنها ۳۲ درصد محقق شده و ۶۸ درصد برای دولت بعدی باقی مانده است.

رئیس دولت یازدهم تاکید کرد که اگر کشور با سطح درآمد دولت احمدی نژاد پیش برود، ۱۶ سال دیگر زمان برای عمل به تعهدات ایجاد شده در سفرهای، نیاز است؛«اگر با همین پول و درآمد کشور طی هشت سال گذشته ادامه دهیم ۱۶ سال دیگر عمل به این تعهدات طول خواهد کشید.»

این اظهارنظر روحانی تفسیرها و سوالات مختلفی را به همراه داشت؛ یکی از این سوالات این است که آیا دولت روحانی به مصوبات دولت قبلی در سفرهای استانی پایبند خواهد ماند؟ چون به گفته روحانی حتی اگر هیچ مصوبه جدیدی تصویب نشود و درآمد کشور مثل سال‌های دولت احمدی نژاد باشد ۱۶ سال برای تحقق سفرهای استانی زمان نیاز است.

هنوز هیچ منبع دولتی درباره این موضوع به صورت دقیق و شفاف سخن نگفته که آیا تمام طرح های دولت قبل در سفرهای استانی اجرایی می شود؟(که با توجه به گفته رئیس جمهور این موضوع در هاله از ابهام قرار دارد) و یا اینکه دولت جدید راهکار قانونی برای ابطال طرح‌های وعده داده شده دولت قبل در سر دارد!

رهبر انقلاب: از کسانی که سفر استانی را زیر سوال می‌برند متعجبم / تاکید بر ملاقات با مردم

اما در این میان اصل اجرای سفرهای استانی موضوعی است که همواره مورد تاکید دلسوزان نظام قرار داشته است.

رهبر انقلاب در طول ۸ سال گذشته همواره از برگزاری سفرهای استانی و سفر هیات دولت به استان های مختلف در جهت رفع مشکلات مردم تقدیر کرده اند.

ایشان در سال ۸۶ و در دیدار با اعضای هیات دولت، استانداران و مدیران اجرایی سراسر کشور با اشاره به سفرهای استانی رئیس جمهور و هیأت دولت، این اقدام را بسیار برجسته، لازم و خوب ارزیابی کردند و افزودند: انسان تعجب می کند از برخی افراد که چگونه چنین اقدام خوب و ارزشمندی را زیر سؤال می برند در حالی که با سفرهای استانی، دولت از نزدیک با حقایق و مشکلات نقاط مختلف کشور آشنا می شود.

رهبر انقلاب با تاکید بر لزوم اجرای دقیق مصوبات سفرهای استانی تصریح کردند: مسئولان اجرایی اعم از استانداران، فرمانداران و مدیران بخشهای گوناگون باید اجرای مصوبات را به طور جدی پیگیری کنند و اگر دولت در جایی احساس کند برخی مصوبات اجرا شدنی نیست، به صراحت به مردم اعلام کند و دلایل آن بیان شود تا امید مردم به صداقت، پشتکار و توانایی مسئولان متزلزل نشود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ۱۳ دی ماه ۸۶ نیز به سفرهای استانی در دولت نهم اشاره کرده و اظهار داشتند: «وقتى انسان می‌رود به یک شهرى، میرود به یک استانى، مى‌نشیند با یک مردمى، مى‌نشیند با یک مجموعه‌ى جوانى، مى‌بیند گزارشها با آنچه که واقعیت است، تفاوتهائى دارد. انسان آنچه که مى‌بیند و میشنود، از گزارش خیلى باارزش‌تر است. این کار را امروز دولت دارد میکند. به همه جاى کشور سفر می‌کنند.»

شاید یکی از بالاترین مزایای سفرهای استانی، آشنا شدن به واقعیت‌های سراسر کشور باشد که همواره مورد تاکید رهبر انقلاب نیز بود است؛ اما نکته مهم لزوم برخورد نزدیک و چهره به چهره مسئولان دولتی در این سفرها با مردم است که دولت تدبیر و امید با توجه به زمزمه های اخیر درباره عدم وجود ملاقات مردمی در سفرهای استانی اش، باید فکری جدی برای آن بکند.

به هر حال تفاوت نگاه روحانی و احمدی نژاد در سفرهای استانی شیوه این سفرها با تا حد زیادی دست خوش تغییرات خواهد کرد؛ تغییرانی که تا امروز تنها تعدادی از آن مشخص شده و شاید تغییرات اساسی تر از چشم جامعه دور مانده باشد.