جلوافتادگی ۶۰ روزه نفتی ایران از عراق

به گزارش افکارنیوز، پس از توافق هسته‌ای ژنو و کاهش برخی از تحریم‌های نفتی، زمزمه بازگشت غول‌های نفت و گاز جهان همچون شرکت‌های شل انگلیس، انی ایتالیا، توتال فرانسه و استات اویل هیدروی نروژ این روزها محکم تر از روزهای گذشته به گوش می‌رسد.

در این بین پیمانکاران چینی حاضر در صنعت نفت که در دوران تحریم حدود ۴۰ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه صنعت نفت و گاز امضا کرده اند و در طول ۴ سال گذشته در توسعه میادین بزرگ نفت و گاز ایران همچون پارس جنوبی، آزادگان شمالی و جنوبی و یادآوران بیشترین تاخیر و وقت کشی را داشتند فعالیت‌های اجرایی خود را با لغو برخی از تحریم‌ها شتاب داده اند.

با گذشت ۶ سال از امضای قرارداد ۲.۵ میلیارد دلاری طرح توسعه میدان یادآوران با شرکت ساینوپک چین، شرکت ملی نفت ایران ماه گذشته رسما به عملکرد چینی‌ها در توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق انتقاد کرد.

عبدالرضا حسین نژاد مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به تاخیرهای ساینوپک چین در توسعه میدان نفتی یادآوران، گفت: هم اکنون روزانه ۲۵ هزار بشکه نفت از میدان مشترک یادآوران تولید می شود، با این وجود در فازهای بعدی به ترتیب تولید روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت و ۳۰۰ هزار بشکه نفت از این میدان تولید خواهد شد.

این مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران همچنین از تاخیر شرکت CNPCI چین(به عنوان پیمانکار) در طرح توسعه میادین مشترک آزادگان جنوبی و شمالی اشاره کرد و یادآور شد: این تاخیر برای شرکت نفت قابل پذیرش نیست و در این زمینه تذکرهای قراردادی لازم نیز به آنها داده شده است.

با گذشت چند هفته از این اولتیماتوم نفتی ایران به پیمانکار چینی، شرکت ساینوپک با انتشار گزارشی در تشریح آخرین وضعیت طرح توسعه میدان یادآوران با اشاره به پیشرفت ۸۶ درصدی توسعه بخش بالادستی و پائین دستی این پروژه نفتی، تاکید کرد: این پیشرفت از انطباق میزان پیشرفت واقعی کار با برنامه اجرای طرح حکایت دارد.

این پیمانکار بزرگ صنعت نفت چین که اخیرا به دلیل انفجار یک لوله نفتی از مردم چین عذرخواهی کرده است همچنین از برداشت بیش از ۱۲ میلیون بشکه طلای سیاه از این میدان مشترک با عراق خبر داد و اعلام کرد: این حجم نفت با اجرای طرح تولید زودهنگام نفت استخراج شده است.

ساینوپک با یادآوری اینکه هم اکنون به طور متوسط روزانه حدود ۲۶ هزار بشکه نفت از میدان یادآوران برداشت می شود، تصریح کرد: به زودی سایر فازهای توسعه این میدان نفتی مرزی در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر در نشست مشترک مسئولان شرکت ملی نفت ایران و ساینوپک چین دو طرف توافق کردند که مطابق با برنامه زمان بندی تا یک سال آینده فعالیت‌های اجرایی فاز یک توسعه میدان یادآوران به پایان می رسد که در این صورت تولید نفت این میدان مشترک به ۸۵ هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

در همین حال تا ۶۰ روز آینده(بهمن ماه ۱۳۹۲) تولید نفت از میدان یادآوران با افزایشی حدود دو برابری به ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد تا زمینه تکمیل فاز اول توسعه این میدان مشترک با عراق فراهم شود.

بنا بر اعلام مسئولان ساینوپک چین، با تحقق افزایش ۵۰ هزار بشکه ای تولید نفت از یادآوران علاوه بر جبران برخی از عقب ماندگی ها، امکان تحقق درآمد ۱۵۰ میلیون دلاری به صورت ماهانه فراهم می شود.

هم اکنون عملیات حفاری ۵۵ حلقه چاه در میدان یادآوران به پایان رسیده است و زیر پروژه های بخش سطح الارضی با توجه به تأمین بخش بسیار عمده ای از کالاهای آن با سرعت مناسبی در حال پیشرفت است.

توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی و شمالی از سوی شرکت CNPCI چین در دست اجرا است. هم اکنون روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت در قالب تولید زودهنگام از میدان آزادگان جنوبی در حال انجام است.

توسعه این میدان در دو فاز انجام خواهد شد که در فاز نخست توسعه، تولید روزانه ۳۲۰ هزار بشکه نفت و ۱۹۷ میلیون فوت مکعب گاز و در فاز دوم توسعه، افزایش تولید نفت تا سقف ۶۰۰ هزار بشکه در روز در برنامه است.

طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی در قالب قرارداد بیع متقابل میان شرکت CNPCI چین و شرکت ملی نفت ایران با مسئولیت اجرایی شرکت چینی بسته شده است. عملیات اجرایی طرح توسعه این میدان از شهریور سال ۱۳۹۱ همزمان با تصویب طرح جامع تجدیدنظر شده توسعه میدان (RMDP) آغاز شد.