افتتاح جشنواره‌ای مراکشی با فیلمی سوئدی

به گزارش افکارنیوز، فیلم " مونیکا Z " که با عنوان " والسی برای مونیکا " هم شناخته می‌شود ساخته پر فلای از سوئد به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم مراکش انتخاب شد.

دیروز اعلام شد جشنواره فیلم مراکش که امسال قصد تمرکز بر سینمای اسکاندیناوی را در این دوره دارد، با نمایش این فیلم سوئدی به استقبال سینمای اسکاندیناوی می‌رود.

فیلم " مونیکا Z " داستان زندگی مونیکا زترلوند خواننده در دهه ۵۰ و ۶۰ قرن بیستم است. این فیلم تاکنون موفق شده به کشورهای فرانسه، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، جمهوری چک، استونیا، یونان، چین و ترکیه نیز راه پیدا کند.

این فیلم با بازی ادا مگناسون موفق شده عنوان فیلم پرفروش سال سوئد را به دست بیاورد و ۶.۹ میلیون دلار فروش را با فروش بیش از نیم میلیون بلیت در سوئد تاکنون کسب کند. این فیلم از ۱۳ سپتامبر در سوئد اکران شده است.

فیلم " مونیکا Z " که در جشنواره فیلم مونترال نیز به نمایش درآمد روز ۲۹ نوامبر در جشنواره فیلم مراکش بر پرده نقره ای می رود.

جشنواره فیلم مراکش امسال مارتین اسکورسیزی را به عنوان رییس گروه داوران خود انتخاب کرده است. اسکورسیزی که تاکنون دو فیلم " آخرین مصایب مسیح " را در سال ۱۹۸۸ و فیلم " کوندون " را در سال ۱۹۹۵ ساخت، در سال ۲۰۰۵ در این جشنواره به عنوان استاد سینما تجلیل شد.

این جشنواره امسال از شارون استون بازیگر آمریکایی و ژولیت بینوش بازیگر فرانسوی تجلیل می کند و ماریون کوتیار و پاتریشیا کلارکسون از جمله مهمانان حاضر در مراسم افتتاحیه آن خواهند بود.

پائولو سورنتینو، آمات اسکالانته سازنده " هلی "، آنوراگ کاشاپ سازنده " زشت "، پارک چان - ووک سازنده " پسر پیر "، فتاح آکین سازنده " نیویورک، دوستت دارم " و نرجس نجار از جمله کارگردان های گروه داوری هستند و گلشیفه فراهانی، السا زیلبراستانی، طاهر رحیم و فرانسواز کلوزت در کنار آلن ترزیان و ساموئل حدیدا دیگر اعضای گروه داوری را تشکیل می دهند.

اسکورسیزی شارون استون را در فیلم " کازینو " کارگردانی کرده بود و این بازیگر با این فیلم جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد.

در این جشنواره ۱۱۰ فیلم از ۲۳ کشور به نمایش در می آید. در بخش رقابتی نیز ۱۵ فیلم با هم رقابت دارند.

مراکش از نیمه دهه اول هزاره سوم با استقبال از فیلم های داخلی خود روبه رو شده و با بسته شدن سینماها مقابله کرده است. در سال ۲۰۱۲ فیلم کمدی " راهی به کابل " ساخته براهیم چکیری و کمدی جنایی سعید نصیری با عنوان " یک مراکشی در پاریس " با استقبال زیادی در این کشور روبه رو شد.

جشنواره فیلم مراکش از ۲۹ نوامبر تا ۷ دسامبر (۸ تا ۱۶ آذر) برگزار می شود.