عربستان سعودی درپی تملک بمب هسته‌ای

به گزارش افکارنیوز، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی «واس» نقل کرد که به دنبال توافق ایران و گروه ۱ + ۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران، ریاض تلاش می‌کند، همچون ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

این درحالی است که خبرگزاری رویترز نیز به نقل از «عبد الله العسکر»، رئیس کمیته امور خارجی عربستان سعودی در مجلس شورای این کشور از نگرانی ریاض در خصوص توافق ایران و گروه ۱ + ۵ سخن گفت به ویژه اینکه این توافق کشورهایی همچون آمریکا و چین و روسیه و فرانسه و انگلیس و همچنین آلمان را در بر می‌گیرد.

العسکر در این خصوص گفت که ریاض از این نگران است که چرا کشورهای غربی تا این اندازه دست ایران را در دستیابی به انرژی هسته‌ای باز گذاشته‌اند، چراکه این موضوع موجب باز شدن بیش از پیش دست ایران در منطقه خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد که این قرار داد نمی‌تواند مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود و همین موجب می‌شود تا عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه نیز تلاش کنند، به چنین سلاح‌هایی دست پیدا کنند.

این سخنان درحالی از سوی رئیس کمیته امور خارجی عربستان سعودی در مجلس شورای عربستان سعودی ایراد می‌شود که پیشتر یک خبرنگار انگلیسی به نقل از منابع آگاه در پیمان ناتو افشا کرده بود که عربستان سعودی اقدام به سرمایه‌گذاری در طرح‌های ساخت و تولید بمب‌های هسته‌ای پاکستان کرده و خیلی زود به این بمب‌ها دست خواهد یافت.

در گزارش این خبرنگار انگلیسی آمده بود که سلاح‌های هسته‌ای که پاکستان آنها را به نیابت از عربستان سعودی در کشور خود تولید کرده، هم اکنون آماده تحویل به ریاض هستند.

همچنین در این گزارش تاکید شده است که عربستان سعودی دارای تکنولوژی ساخت و تولید کلاهک‌ موشک‌های جنگی از اواخر دهه هشتاد قرن گذشته است.

این خبرنگار انگلیسی همچنین به سخنان «آموس یادلین»، رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی موسوم به «امان» استناد جسته که گفته بود، عربستان بهای بمب هسته‌ای خود را پرداخت کرده است.

این خبرنگار با بیان اینکه یادلین این سخنان را در کنفرانسی که اکتبر گذشته در سوئد برگزار شده بود، ایراد کرد، به ادامه اظهارات وی اشاره کرد که گفته بود: سعودیها همین روزهاست که به پاکستان بروند و آنچه را که به آن نیاز دارند و برایشان آماده شده را به دست آورند.