خط و نشان مجلس برای پیرمردهای دولت

به گزارش افکارنیوز، یکصدوپنجاه‌وهفتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۲۰ تن از نمایندگان در بهارستان برگزار شد.

پیش از قرائت قرآن کریم، محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه مجلس دستور جلسه امروز را بدین شرح اعلام کرد: ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد طرح تسری قانون فوق‌العاده خاص کارمندان سازمان‌های پزشکی قانونی کشور و انتقال خون ایران به کارمندان سازمان بهزیستی کشور، بررسی تقاضای استعفای مهدی سنائی نماینده نهاوند، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درمورد رد تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل(۴۴) قانون اساسی درمورد طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و اصلاحیه آن مصوب ۱۳۷۷ و الحاق موادی به آن کشور، گزارش کمیسیون عمران درمورد حادثه سقوط مینی‌بوس حامل مسافرین در محدوده سد کارون ۳، گزارش کمیسیون کشاورزی در مورد عدم اجرای قانون ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران و گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد طرح تشکیل سازمان مدیریت، برنامه‌ریزی و بهره‌وری.


پس از آن تلاوت آیاتی از قرآن کریم و ترجمه آن، حجت‌الاسلام سبحانی نیا اسامی محمدسعید اربابی، محمدرضا پورابراهیمی، هادی شوشتری، جواد کریمی قدوسی، محمدمهدی مفتح، اللهیار ملک‌شاهی و عباسعلی منصوری را به عنوان تاخیرکنندگان جلسه علنی امروز قرائت کرد.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس به مناسبت روز مجلس نطقی را ایراد کرد.

**لاریجانی: نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها پوپولیستی بود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز در نطق پیش از دستور در صحن علنی مجلس با اشاره به سالروز شهادت مرحوم مدرس و روز مجلس اظهار داشت: امروز دهم آذرماه سالروز شهادت مرحوم مدرس و روز مجلس است؛ یاد آن مرد بزرگ و نماد مجلس در ایران را گرامی داشته و روز مجلس را به نمایندگان تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: مدرس ستاره درخشان بر تارک کشور بود و امام خمینی(ره) درباره او فرمودند " شهید بزرگ ما مرحوم مدرس که القاب برای او کوتاه و کوچک است، ستاره درخشانی بود بر تارک کشوری که از ظلم و جور رضاشاهی تاریک می‌نمود و تا کسی آن زمان را درک نکرده باشد، ارزش این شخصیت عالی‌مقام را نمی‌تواند درک کند. "

رئیس مجلس افزود: همه دولت‌ها در ادوار مختلف پس از انقلاب از کوچک کردن دولت و کاهش هزینه‌های جاری سخن گفتند، اما کدام موفق شدند؟ امروز متاسفانه درآمد کل کشور برابر با هزینه جاری ادارات شده است و چیزی برای عمران کشور باقی نمانده که مردم از آن منتفع شوند؛ چرا این وضع وجود دارد؟

وی اظهار داشت: ریشه آن این است که دولت‌ها و مجالس همه با رای مردم سر کار می‌آیند و اینگونه جراحی‌های اقتصادی که قطعا به نفع ملت و کشور است، وقتی در کشمکش سیاست داخلی قرار می‌گیرد، کسی شجاعت اقدام نمی‌یابد. اینگونه اصلاحات با افکار پوپولیستی اتفاق نمی‌افتد و این افکارپوپولیستی نوعی عوام‌زدگی است نه مردمی بودن و رعایت مصالح کشور که نمونه اینگونه تصمیمات در نحوه اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها رخ داد و به جای ایجاد مجال برای توسعه و عمران کشور عملا هزینه جاری کشور به میزان حداقل ۲۷ هزار میلیارد تومان اضافه شد.

همچنین به مناسبت روز مجلس گروهی از دانش آموزان شهرستان آباده سرودی را در جمع وکلای ملت اجرا کردند.

**بررسی طرح تسری فوق‌العاده خاص کارمندان پزشکی قانونی به کارمندان سازمان بهزیستی


ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد طرح تسری قانون فوق‌العاده خاص کارمندان سازمان‌های پزشکی قانونی کشور و انتقال خون ایران به کارمندان سازمان بهزیستی کشور اولین دستور کار امروز مجلس بود.

**تذکر قاضی‌پور و وارد ندانستن تذکر توسط لاریجانی

نادر قاضی‌پور نمایند مردم ارومیه در مجلس در مورد طرح تسری فوق‌العاده خاص کارمندان پزشکی قانونی به کارمندان سازمان بهزیستی، اظهار داشت: جلسه قبل که این موضوع مورد بررسی قرار گرفت، یکی از دوستان تذکر اصل ۷۵ را مطرح کرد و آقای ابوترابی‌فرد آن اخطار را به رای گذاشت. اما با اینکه رئیس جلسه چندین دقیقه نیز صبر کرد تا رای مثبت نمایندگان را بگیرد، اما نمایندگان اخطار را وارد ندانستند چرا که موافق طرح هستند.

وی افزود: هر موقع طرحی برای حمایت از کارمندان و کارگران زحمتکش مورد بررسی قرار می‌گیرد، تذکرات و اخطارهای زیادی مطرح می‌شود، اما باید بدانیم که کارمندان بهزیستی ساعت‌های طولانی برای بچه‌های یتیم زحمت می‌کشند و ما باید از آنها حمایت کنیم.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز خطاب به قاضی‌پور گفت: شما دارید در موافقت با کلیات این طرح حرف می‌زنید و تذکرتان وارد نیست.

قاضی‌پور نیز در پاسخ گفت: بله؛ ما موافق کلیات طرح هستیم و به آن هم رای می‌دهیم.

در ادامه علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس نیز با استناد به اصل ۵۲ قانون اساسی در اخطاری اظهار داشت: بر اساس اصل ۵۲ بودجه سالانه کل کشور باید به ترتیبی که در قانون مقرر شده، از سوی دولت به مجلس تقدیم شود و همچنین بر اساس این اصل هرگونه تغییر در ارقام بودجه نیز تابع ثبت ارقام مندرج در قانون است.

وی ادامه داد: محل تامین هزینه‌های طرح تسری فوق‌العاده خاص کارمندان پزشکی قانونی به کارمندان بهزیستی از طریق صرفه‌جویی و فروش اموال است و ما آماری از ارقام مورد نیاز طرح نداریم، لذا این طرح با اصل ۵۲ قانون اساسی مغایر است.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز اخطار نماینده محلات را وارد ندانست.

**انتقاد نماینده پاکدشت از برنامه رادیو درباره مجلس


در ادامه این جلسه فرهاد بشیری نماینده پاکدشت در مجلس در تذکری با استناد به ماده ۲۴ آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: امروز روز مجلس است و باید به جایگاه و شان نهاد قانونگذاری کشور احترام گذاشت، اما رادیو ایران اخیرا برنامه‌ای پخش کرده که نوعی سیاه‌نمایی نسبت به مجلس است در حالی که ما از نزدیک شاهدیم که همکارانمان در مجلس به صورت شبانه‌روزی تلاش و پایمردی می‌کنند.

وی خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: شما که در نطق امروز خود نقش و جایگاه شهید مدرس را تبیین کردید، باید شان و جایگاه مجلس شورای اسلامی نیز تبیین شود تا به جایگاه این نهاد مهم در کشور که طبق فرموده امام در راس امور است، لطمه‌ای وارد نشود.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس در پایان تذکر خود گفت: ۱۴ نفر از نیروهای زحمتکش نیروی انتظامی در سیستان و بلوچستان شهید شده‌اند.

علی لاریجانی رئیس مجلس با قطع سخنان بشیری خطاب به وی گفت: اکنون ما در حال بررسی طرح تصری فوق‌العاده خاص کارکنان پزشکی قانونی به کارمندان سازمان بهزیستی هستیم و اخطار یا تذکر شما باید مربوط به دستور باشد، نه اینکه وقت مجلس را برای بیان موضوعی که ربطی به دستور کار کنونی ندارد صرف کنید؛ این تذکر شما مربوط به تذکرات پایان صحن است.

**عزیزی: مخالفت مجلس در روز مجلس با طرحی در مورد مستضعفان


در جریان بررسی کلیات این طرح، غلامرضا کاتب به عنوان سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طی سخنانی دلایل مخالفت این کمیسیون با طرح مذکور را تشریح کرد و مغایرت این طرح با چند اصل از قانون اساسی علی‌الخصوص اصل ۷۵ قانون اساسی که در مورد تامین بار مالی اینگونه طرح‌ها است، برشمرد.

پس از آن عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس پشت تریبون قرار گرفت و از مصوبه کمیسیون اجتماعی در مورد طرح مذکور دفاع کرد. وی طی سخنانی خطاب به کاتب گفت: شما روز جانبازان با رزمنده‌ها مخالفت کردید و امروز هم که روز مجلس است، با طرحی در مورد مستضعفان مخالفت می‌کنید، پس شما کی موافق هستید؟ اینطور که از سخنان شما معلوم است، گویا رزمنده‌ها و مستضعفان به شما رای نداده‌اند که شما با طرح‌هایی در مورد آنها مخالفت می‌کنید.

این سخنان عزیزی واکنش شدید نمایندگان مجلس را به همراه داشت و نمایندگان با گفتن " دو - دو " مخالفت خود را با سخنان رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نشان دادند.

همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس نیز با قطع سخنان عزیزی خطاب به وی گفت: این چطور استدلالی است که شما مطرح می‌کنید؟ بر اساس مصالح حرف بزنید. آقای کاتب در این لایحه مخالفت کمیسیون برنامه و بودجه را مطرح کرده‌اند و همانطور که مرحوم مدرس گفت مجلس جای بحثاست.

**غضنفرآبادی: تحمیل بار مالی با تصویب این طرح


موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات این طرح اظهار داشت: باید به دنبال کاهش هزینه‌های جاری کشور باشیم و این طرح هزینه‌های جاری کشور را افزایش می‌دهد و در حال حاضر تمام بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود.

وی با بیان اینکه ما وظیفه داریم از اموال عمومی مردم دفاع کنیم، گفت: این طرح براساس چند ماده قانون اساسی دچار مشکل است.

محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرافیه در مجلس نیز طی سخنانی در موافقت با کلیات این طرح اظهار داشت: این طرح اعلام می‌کند که با توجه به اینکه امروز در سازمان‌های هم‌سطح، حقوق‌های متفاوت پرداخت می‌شود، کارمندان بهزیستی نیز مانند کارمندان پزشکی قانونی و سازمان انتقال خون، حقوق بگیرند و اگر همکاران جدول این طرح را ملاحظه کنند مشاهده می‌کند که بیشترین نتایج حقوق مربوط به افرادی است که با افراد بیمار ارتباط دارند که آسیب‌های زیادی برای آنها دارد. پس ایا این افراد مستحق افزایش حقوق نیستند؟

حسین علی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مخالفت با کلیات این طرح گفت: مخالفت بنده در این جهت نیست که به اصل توجه و کارکنان بهزیستی و زحمت‌کش بودن آنها شکی داشته باشم اما می‌گویم اگر بنا است اصلاحی صورت بگیرد باید در قانون خدمات کشوری انجام شود که با توجه به اینکه دولت این قانون را ارائه نمی‌کند مدام این قانون آزمایشی تمدید می‌شود و حتی اگر امروز این طرح را تصویب کنیم فردا طرح مشابه دیگری ارائه می‌شود.

وی با اشاره به تبعیض در بین دستگاه‌های دولتی گفت: بودجه جاری وزارت نفت را با بودجه جاری وزارت آموزش و پرورش مقایسه کنیم و بررسی کنیم که یک راننده در وزارت نفت چه مقدار حقوق می‌گیرد و یک راننده در وزارت آموزش و پرورش با همان میزان کار چقدر حقوق می‌گیرد و ما باید در قانون خدمات کشوری براساس تلاش و کوشش هر فرد حقوق پرداخت کنیم و چرا باید در یکی از دستگاه‌ها فردی با حقوق ۹ میلیون و۶۰۰ هزار تومانی بازنشسته شود.

**ندیمی: حقوق کارکنان بهزیستی مانند سایر دستگاه‌ها باشد

ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در موافقت با کلیات این طرح گفت: کارمندان سازمان بهزیستی با مخاطراتی روبرو هستند که حق دارند حقوق پرداختی به آنها مانند سایر دستگاه‌ها باشد و در این طرح می‌گوییم که کارمندان بهزیستی با انسانهایی مریض روحی روبرو هستند که منجر به استرس، افسردگی و فشار به آنها می‌شود و شغل آنها بسیار سخت‌تر از شغل کارمندان پزشکی قانونی و انتقال خون است. و حداقل به اندازه آنها حقوق دریافت کنند.

سید مهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشستان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات این طرح تسری قانون فوق العاده خاص کارمندان سازمان های پزشکی قانونی و انتقال خون به کارمندان سازمان بهزیستی گفت: همه می‌دانیم سختی کار کارمندان بهزیستی زیاد است و در معرض ابتلا به بیماری روحی هستند که پایین بودن حقوق آنها بی‌عدالتی است اما اگر قرار تسری صورت گیرد، معاونت برنامه‌ریزی رئیس جمهور ماموریت پیدا کند که همه موارد از این دست را شناسایی و لایحه آن را تهیه کنند تا به صورت کلی برای آنها قانونی تصویب شود.

نوذر شفیعی نماینده مردم ممسنی در مجلس در موافقت با کلیات این طرح گفت: تمام اقشار جامعه باید از حقوق در شان خود برخوردار باشند و با توجه به اینکه کار کردن در بهزیستی سخت است نباید اجازه بدهیم کارمندان بهزیستی نارضایتی شغلی پیدا کنند.

**مخالفت مجلس با کلیات طرحی درباره پرداخت فوق‌العاده خاص به کارکنان بهزیستی

در پایان وکلای ملت کلیات این طرح را با ۷۱ رای موافق، ۹۲ رای مخالف و ۲۴ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب نرساندند.

**بررسی استعفای سنایی از نمایندگی

در ادامه تقاضای استعفای مهدی سنائی نماینده مردم نهاوند در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و ۶ نفر از نمایندگان مجلس در مخالفت با استعفای سنایی صحبت کردند.

**غضنفرآبادی: ما نباید به همین راحتی نمایندگان مجلس را از دست دهیم

حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی صبح امروز پارلمان طی سخنانی در مخالفت با استعفای مهدی سنایی نماینده نهاوند از کسوت نمایندگی اظهار داشت: بنده به همان دلایلی که آقای بروجردی مایل به حضور آقای سنایی در سفارت ایران در روسیه بود، با استعفای آقای سنایی مخالفت می‌کنم. چرا که آقای سنایی یک نماینده خوب برای مجلس است و ما نباید به همین راحتی نمایندگان مجلس را از دست دهیم.

وی ادامه داد: همچنین وظیفه نمایندگی قابل واگذاری به فرد دیگری نیست و پس از استعفای یک نماینده مجلس، تعدادی از شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه بی نماینده می‌مانند و بسیاری از امور این مناطق پیش نمی‌رود، لذا با استعفای آقای سنایی مشکلاتی برای حوزه انتخابیه نهاوند بوجود می‌آید و مردم این شهرستان تا دو و نیم سال دیگر نماینده نخواهند داشت.

در ادامه عوض حیدرپور نماینده مردم شهررضا در مجلس به عنوان مخالف دیگر استعفای مهدی سنایی از کسوت نمایندگی گفت: درست است که مجلس باید به دولت کمک کند، اما در عین حال آقای سنایی ویژگی‌هایی دارد که ما حیفمان می‌آید تا وی از کمیسیون امنیت ملی برود.

وی افزود: پس از استعفای آقای سنایی، شهرستان نهاوند بدون نماینده می‌ماند و علی‌القاعده در صورت موافقت مجلس با استعفای وی، باید فکری به حال این شهرستان بکنیم، چرا که تا پایان عمر مجلس نهم بیش از ۲ سال دیگر زمان باقی مانده و در این مدت این شهرستان بدون نماینده می‌ماند.

نماینده مردم شهرضا در مجلس همچنین گفت: آقای سنایی تسلط بسیاری بر سیاست خارجی و بحثآسیای میانه دارد که حیف است که مجلس چنین نماینده‌ای را از دست بدهد.

**لاهوتی: حیف می‌دانم که فردی مثل سنایی از جمع نمایندگان مجلس خارج شود


در ادامه مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس نیز در سخنانی به عنوان مخالف دیگر استعفای مهدی سنایی از سمت نمایندگی مجلس گفت: اولین دلیل مخالفت بنده، اشرافیت و آگاهی و قدرت تجزیه و تحلیل بالای آقای سنایی است که ما در مجلس هشتم و همینطور مجلس نهم از ویژگی‌های آقای سنایی از مسائل مهم و اساسی بهره بردیم.

وی افزود: آقای سنایی به عنوان یک نماینده آگاه در مسائل اساسی کشور به صورت جدی ظاهرمی‌شد و من حضور وی را در مجلس لازم می‌دانم، لذا با استعفای ایشان مخالفم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس همچنین گفت: حیف می‌دانم که فردی مثل سنایی از جمع نمایندگان مجلس خارج شود. همچنین در صورت موافقت مجلس با استعفای وی، حوزه انتخابیه نهاوند در دوران باقیمانده از مجلس نهم بدون نماینده خواهد بود.

در ادامه این جلسه قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس نیز به عنوان مخالف دیگر استعفای سنایی از سمت نمایندگی گفت: مجلس نباید اینگونه سخاوتمندانه بپذیرد که نیروهای او به جاهای دیگر بروند و ما باید در از دست دادن نیروهای مفید و تاثیرگذار بخل داشته باشیم.

وی افزود: گفته می‌شود که ما فردی مثل آقای سنایی نداریم که به زبان روسی اینچنین تسلط داشته باشد و شناختش از کشور روسیه بالا باشد، لذا جای سوال است که آیا نباید در ۳۵ سال گذشته برای کشور تاثیرگذاری مثل روسیه نیرو تربیت می‌کردیم؟ ما نباید این خلاء و ثلمه را به مجلس وارد کنیم، گرچه نگاه دولت جدید که نگاه به شرق است و کمی از غرب فاصله گرفته، مورد حمایت و تقدیر ما است، اما ما نباید نیروی خوب خود را به این راحتی از دست دهیم.

**قاضی‌پور: نمایندگی مجلس مهمتر از سفیر شدن است

در ادامه این جلسه همچنین نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس، ضمن مخالفت با استعفای مهدی سنایی از کسوت نمایندگی مجلس گفت: ما آقای سنایی را در مجلس هشتم و نهم به عنوان یکی از منظم‌ترین نمایندگان می‌شناسیم و باید به این نکته توجه کنیم که نمایندگی مجلس مهمتر از مسئولیت یک وزیر، سفیر و یا استاندار است.

وی خطاب به سنایی گفت: ما باید بتوانیم از نظرات سیاسی شما در مجلس استفاده کنیم و شما برای صحنه سیاسی کشور مورد نیاز هستید؛ لذا به شما توصیه می‌کنم که از استعفای خود صرف‌نظر کنید، چرا که حضور افراد هوشمندی مثل شما در روابط بین‌الملل کمکی به کشورمان است.

این نماینده مجلس ادامه داد: اصل کار مجلس است و مجلس در راس همه امور قرار دارد. بنابراین شما که نقش مهمی در سیاست خارجی و روابط بین‌الملل دارید، باید در مجلس و سنگر نمایندگی مجلس، به کشور خدمت کنید. البته من با تمام مخالفتی که با استعفای شما دارم، به اراده شخصی شما احترام می‌گذارم.

قاضی‌پور در پایان سخنان خود خطاب به سنایی گفت: به شما پیشنهاد می‌کنم تا در مورد پیشینه ایران و روسیه نکاتی را مد نظر داشته باشید که یادتان باشد که تزارها و روس‌ها همواره در جست‌وجوی دسترسی به آب‌های گرم خلیج فارس هستند و در عهدنامه‌های ننگین گلستان و ترکمانچای نیز کوشیدند تا خود را به خلیج فارس نزدیک کنند.

**مطهری: سنایی از نیروهای کیفی مجلس است

در ادامه علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس نیز طی سخنانی به عنوان مخالف دیگر استعفای مهدی سنایی از نمایندگی مجلس اظهار داشت: بنده به چند دلیل با استعفای آقای سنایی و خروج وی از مجلس مخالفم که دلیل اولم این است که به طور کلی استفاده از نمایندگان مجلس در مناصب اجرایی و خالی کردن مجلس از نیروهای کیفی کار درستی نیست.

وی افزود: آقای سنایی از نیروهای کیفی مجلس هستند و در کمیسیون امنیت ملی منشاء اثر بوده. همچنین ایشان از نمایندگانی است که جنبه ملی آنها بر جنبه منطقه‌ای آنها می‌چربد و این یک مسئله مهم است.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین تاکید کرد: ما از اینگونه نمایندگان در مجلس کم داریم و در خانه ملت به نمایندگانی نیاز داریم که کلان‌نگر و به دنبال اصلاح رویه‌های غلط باشند. البته متاسفانه به دلیل نوع برداشت مردم از مقوله نمایندگی فکر می‌کنند که نمایندگان باید مشکلات شخصی آنها را حل کنند که این موضوع سبب شده در مجلس نمایندگان ملی کمتر داشته باشیم.

مطهری ادامه داد: آقای سنایی از جمله نمایندگانی است که به حقوق شهروندی و فصل سوم قانون اساسی اهمیت می‌دهد و جنبه چندصدایی مجلس را تقویت می‌کند. چرا که مجلس باید در راستای منافع ملی حرکت کند و صرفا ثناگوی حکومت نباشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: اکنون دو و نیم سال از عمر مجلس نهم باقی مانده و فرصتی برای انتخاب نماینده جدید نهاوند وجود ندارد، بنابراین حوزه انتخابیه آقای سنایی خالی از نماینده می‌ماند که این موضوع ضررهایی را برای این شهرستان به همراه دارد.

نماینده تهران در مجلس در پایان سخنان خود گفت: مجلس بیش از هر چیز به نمایندگان مستقل نیاز دارد تا بتواند نظارت دقیقی بر کار دولت داشته باشد که آقای سنایی از جمله نمایندگان مستقل مجلس است و بنده با استعفای ایشان مخالفم.

بهارستان‌نشینان پس از استماع سخنان مخالفین استعفای مهدی سنایی، در نهایت با ۱۴۱ رای موافق، ۵۵ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر در صحن علنی با استعفای مهدی سنایی از کسوت نمایندگی مردم نهاوند موافقت کردند.

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس نیز طی سخنانی گفت: مخالفین محترم نیز از آقای سنایی تعریف کردند و دولت نیز دست نیاز به سمت مجلس دراز کرده بود که امیدوارم این رای مجلس برای مملکت و نظام خیر باشد.

وی ادامه داد: ما برای آقای سنایی آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم که وی بتواند به عنوان نماینده ایران در کشور روسیه مفید باشد.

**بروجردی: معمولا زمان تایید سفرا ۳ ماه طول می‌کشد


علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در جریان بررسی تقاضای استعفای مهدی سنایی از کسوت نمایندگی مجلس طی سخنانی به عنوان نماینده فرد متقاضی اظهار داشت: ما معمولا به عنوان نمایندگان مجلس و در راستای حفظ شان و منزلت مجلس با خروج یک نماینده و ورود او به مسئولیت‌ها در سطح عضویت در کابینه موافقت می‌کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در دوره قبل از کمیسیون امنیت ملی آقای متکی و حاج‌ بابایی به عنوان اعضای کابینه به دولت رفتند و آقای سیداحمد موسوی معاون رئیس جمهور شد، بنابراین قاعده عام این است، البته گاهی منافع ملی ما و اهمیت موضوع حکم می‌کند که تصمیماتی را به طور خاص در یک مورد ویژه اتخاذ کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین تصریح کرد: بنده به عنوان فردی که حدود ۲۰ سال در وزارت امور خارجه حضور داشته‌ام و با ساختار این وزارتخانه و نیروهای موجود در عرصه دیپلماسی کشور آشنایی دارم، می‌گویم که در میان مجموعه نیروهایی که برای مسئولیت مهم سفارت در اختیار داریم، تنها یک فرد مسلط به زبان روسی است و او آقای سنایی است؛ مستحضرید که برای حضور در یک کشور دانستن زبان آن کشور به چه میزان اهمیت دارد و این فضیلت را سنایی در اختیار دارد.

بروجردی افزود: میزان شناخت سنایی از روسیه در حدی است که وقتی پوتین، اجلاسی را در مسکو برگزار می‌کند و حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر از کشورهای مختلف دنیا که شناخت بالایی از روسیه دارند را برای حضور در این اجلاس دعوت می‌کند سالها‌ست که از جمهوری اسلامی ایران سنایی دعوت می‌شود و در این اجلاس شرکت می‌کند که این نشان‌دهنده عمق شناخت وی از کشور مهمی مانند روسیه است.

وی ادامه داد: نکته مهمی که باید به آن توجه شود، اعتماد مسئولین کشوری که سفیر به آن فرستاده می‌شود به فرد سفیر بسیار اهمیت دارد و اعتماد کشور روسیه به سنایی به قدری بالاست که این کشور طی یک ماه با معرفی وی به عنوان سفیر ایران موافقت کرد. در حالی که تجربه ما در پس از انقلاب نشان می‌دهد که همواره برای موافقت با سفرای معرفی شده دو تا سه ماه زمان به طول می‌انجامد اما روسیه یک ماهه با سنایی موافقت کرد.

بروجردی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این امکان وجود ندارد که قبل از مصوبه دولت درباره معرفی سنایی به عنوان سفیر ایران در روسیه، وی استعفا دهد لذا پس از اینکه دولت این موضوع را به تصویب رساند و به دولت روسیه نیز معرفی شد و روسیه هم موافقت خود را به جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، وی از سمت نمایندگی استعفا داد و حالا این ما هستیم که باید موافقت کنیم تا سنایی این مسئولیت مهم را برعهده بگیرد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: روسیه و چین همکاری گسترده‌ای با هم دارند همچنین کشور روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و روسیه و چین در بحران سوریه در کنار سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند و با ایران همسو بودند و دو بار از حق وتوی خود استفاده کردند. بنابراین می‌طلبد که ما موافقت کنیم تا سنایی این مسئولیت مهم را برعهده بگیرد.

**سنایی: همه عمر به مردم نهاوند متعهد خواهم بود


مهدی سنایی نماینده سابق نهاوند در مجلس طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: از مجلس شورای اسلامی و همه دوستان و برادرانی که در طول این ۶ سال همجواری با آنها نصیبم شده و از حضورشان بهره بردم، تشکر می‌کنم؛ دوستانی هم که با تقاضای استعفای بنده مخالفت کردند، از سر لطف و بزرگواری صحبت کردند.

وی افزود: طبیعتا بنده دغدغه حوزه انتخابیه را داشتم و این تصمیم از شهریورماه گرفته شده و بینی و بین‌الله ۲ تا ۳ ماه است که در این زمینه مشورت و گفت‌وگو می‌کنم و برایم جدا شدن از مردم و سمت وکالت مردم نهاوند، بسیار دشوار بود؛ مردم عزیز نهاوند در دو نوبت افتخار نمایندگی خود را به من دادند و این برای تمام عمر من سرمایه است.

نماینده نهاوند در مجلس هشتم و نهم گفت: پس از این تصمیم دولت برای معرفی بنده به عنوان سفیر روسیه با مسئولین کشور و نخبگان شهر نهاوند و همچنین قشر جوان و دانشجوی کشور مشورت کردم و نهایتا با بسیاری از آنها به یک نتیجه مشترک رسیدیم و آن اینکه اکنون که این وظیفه خطیر ملی به عهده این حقیر گذاشته شده باید به این وظیفه خود عمل کنم. البته من برای همه عمر و به خصوص در این دو سال باقی‌مانده به مجلس نهم به مردم شریف نهاوند متعهد خواهم بود و طرح‌های توسعه‌ای آنجا را پیگیری می‌کنم.

سنایی بر همین اساس تاکید کرد: بنده کاری می‌کنم تا نزد مردم عزیز نهاوند شرمنده نباشم و همواره خدمتگزار این شهرستان خواهم بود و امیدوارم خداوند نیز کمک کند تا بتوانم به اهداف مقدس نظام اسلامی، انقلاب و همچنین آرمان‌های امام راحل و رهنمودهای مقام معظم رهبری پایبند باشم و بتوانم اهداف جمهوری اسلامی را پیش ببرم.

وی در پایان آخرین سخنان خود در مجلس شورای اسلامی که در قالب تذکری شفاهی بیان شد، به زبان روسی مجددا از نمایندگان مجلس و مردم نهاوند تشکر کرد.

**مجلس با استعفای مهدی سنایی موافقت کرد

در نهایت بهارستان‌نشینان با ۱۴۱ رای موافق، ۵۵ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر در صحن علنی با استعفای مهدی سنایی موافقت کردند.

**بررسی طرح ممنوعیت اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی

در ادامه جلسه دو فوریت طرح ممنوعیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی توسط نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای بررسی این طرح، عزت‌الله یوسفیان ملا، طراح طرح ممنوعیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی در موافقت با طرح مذکور اظهار داشت: قبل از جمع‌آوری امضاء برای طرح به معاون اول و سایر معاونان رئیس جمهور مراجعه کردم و از آنان خواستم جلوی ورود بازنشستگان به دستگاه‌های اجرایی را بگیرند، اما توجهی نکردند.

وی ادامه داد: اصل این طرح بر اشتغال در سایر سطوح شغلی دستگاه‌های اجرایی است، نه اشتغال بازنشستگان؛ جذب و به کارگیری بازنشستگان فسادانگیز است و موجب توسعه روحیه خمودگی در دستگاه‌ها می‌شود چرا که امکان ارتقای شغلی مدیران و کارکنان دستگاه‌ها به دلیل پر شدن پست‌های بالاتر فراهم نمی‌شود.

نماینده مردم بابل در مجلس با اشاره به رأی نمایندگان به وزرای مسن گفت: زمانی که برای بحثسرکشی پروژه‌ها به سراغ وزیر می‌رویم، می‌بینیم که وی بالای ۷۰ سال سن دارد، زمانی که خدمت معاونان وی می‌رویم، باز هم می‌بینیم که ۶ تا از معاونان وی ۷۵ تا ۸۰ سال سن دارند و می‌گوییم که آنها نمی‌توانند برای سرکشی سر پروژه‌ها بیایند. بنابراین خدمت آقای استاندار می‌رویم و باز می‌بینیم که او نیز کمتر از ۶۵ سال سن ندارد.

یوسفیان ادامه داد: ما باید پاسخگوی جوان‌های کشور باشیم و از شما نمایندگان خواهش می‌کنم که به این طرح رای بدهید.

وی افزود: یکی از نمایندگان به من گفت که ۱۲ سال قبل آقایی که در سمت مدیرکلی بود، به دوبی رفته و به کار تجارت مشغول شده است. ولی هم‌اکنون این شخص در دولت یازدهم مدیرکل شده است.

**موسوی: گردش نخبگان به فراموشی سپرده شد

در ادامه موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم در مجلس در مخالفت با طرح دوفوریتی ممنوعیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان در صحن علنی با بیان اینکه با اصل این طرح مخالف نیستم، اظهار داشت: طرح مذکور طرح خوبی است، ولی من با جزئیات مخالفت دارم و اگر جزئیات این طرح اصلاح شود، من با آن موافق هستم.

شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس در موافقت با طرح ممنوعیت به‌کارگیری و اشتغال بازنشستگان با طرح این پرسش که حضرت امام(ره) در زمان حیات خود به جوانان چقدر اعتماد داشتند؟ گفت: میانگین سنی وزرای ما در دوره امام خمینی(ره) حداکثر ۳۵ سال بود و در دوران دفاع مقدس که همه دنیای استکبار به کشور ما و نظام مقدس جمهوری اسلامی هجوم آوردند، فرماندهانی که توانستند سرنوشت جنگ را تغییر دهند بیشتر از ۲۷ سال سن نداشتند.

وی ادامه داد: متاسفانه هر چه از دوره حیات حضرت امام(ره) راعبور می‌کنیم، با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری، دولت‌ها به این موضوع توجه نمی‌کنند و در این جریان گردش نخبگان به فراموشی سپرده می‌شود. امروز جوانان علی‌رغم تحصیلات عالیه از اینکه روزی به جایگاهی برسند، مایوس هستند.

نماینده مردم اهواز در مجلس افزود: در این شرایط که می‌خواهیم با دنیای استکبار مقابله کنیم، امکان ندارد بدون توجه به مدیران جوان سرپا باشیم. مدیر باید دارای انرژی و پتانسیل باشد و بازنشستگانی که اخیرا به کار گرفته شده‌اند بیشتر از ۴ تا ۵ ساعت نمی‌توانند کار کنند.

موسوی با اشاره به فوریت این طرح تاکید کرد: آیا ما زمان را از دست نمی‌دهیم؟ این موضوع بار مالی برای دولت دارد و در وزارتخانه‌ای ده‌ها نفر وارد عرصه مدیریتی شده‌اند و امروز ده‌ها میلیون و میلیاردها تومان صرف حقوق افرادی می‌شود که به تازگی وارد عرصه مدیریتی شده‌اند. بنابراین برای ادامه چرخه نخبگان در کشور از شما می‌خواهم که به این طرح دوفوریتی رای دهید.

**عثمانی: با این طرح خودمان را تحریم می‌کنیم


محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس در مخالفت با طرح ممنوعیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی گفت: در جزئیات این طرح استاندار، قائم‌مقام، معاونین وزرا و روسای سازمان‌ها وجود دارند. اگر تصمیم گرفتیم از بازنشستگان در دولت استفاده نشود، چطور نمایندگان بازنشسته می‌توانند نماینده شوند؟

وی ادامه داد: مگر نمایندگی دوندگی نمی‌خواهد؟ نماینده باید هر ۲ تا ۳ هفته یک بار به حوزه انتخابیه خود سرکشی کند و چطور می‌تواند در کنار وزرا و معاونین آنها از پروژه‌ها سرکشی کند؟ لذا اگر بازنشستگان نباید به کار گرفته شوند، اول باید در این طرح نماینده را ذکر کرد.

نماینده مردم بوکان در مجلس با بیان اینکه نمی‌توان گفت ظرف ۱۵ روز نیروهای انتصاب‌یافته استعفا دهند، تاکید کرد: این اقدام موجب می‌شود که شیرازه مدیریت کشور به هم بریزد و نمود آن یعنی مجلس می‌خواهد مقابل دولت ایستادگی کند.

عثمانی ادامه داد: کل سمت‌های ذکر شده در طرح ۵۰ نفر است؛ آیا مشکل ما اشتغال ۵۰ نفر است و با اخراج آنها مشکلات حل می‌شود؟

وی با بیان اینکه در دولت آقای احمدی‌نژاد باب شد که وزرا به این طرف و آن طرف بروند و دوندگی داشته باشند، افزود: وزیر، قائم‌مقام وزیر و استاندار باید بنشینند و فکر کنند و جوانان افکار آنها را عملیاتی کنند. مثلا در وزارت نفت چند نفر مانند آقای زنگنه را داریم؟ حیف نیست از تجربیات این بازنشستگان استفاده نکنیم؟ چرا که تجربه آنها به هزینه ملت اتفاق افتاده است و باید از تجربه آنها در راستای توفیق کشور و موفقیت ملت استفاده کرد.

نماینده مردم بوکان در مجلس با بیان اینکه دکتر ظریف نیز یک نیروی بازنشسته است، تصریح کرد: حالا باید بگوییم که او نیز چون بازنشسته است نمی‌تواند به کار گرفته شود؟ نباید این افراط و تفریط را انجام داد. از یک طرف در دولت قبل نیروهای خوب را بازنشسته کردند و از طرف دیگر ما می‌گوییم نمی‌توان از نیروی بازنشسته استفاده کرد.

عثمانی ادامه داد: فرماندار، معاون فرماندار و استاندار باید افراد جوان و پرانرژی باشند، ولی استاندار باید نیروی فکری برای استان محسوب شود.

وی با اشاره به تضاد طرح ممنوعیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی با قانون خدمات کشوری گفت: این طرح خوب است، ولی وقتی ۶۰ سال از عمر نظام گذشته باشد. چرا ما خود را در استفاده از نیروها دچار خود تحریمی می‌کنیم؟ بنابراین باید در این طرح، جزئیات را اصلاح کنیم و باید برای بررسی بیشتر به کمیسیون بازگردد.

**رسایی: کلید روحانی، کلید انبار داس بود

حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در موافقت با این طرح اظهار داشت: از مخالفان تشکر می‌کنم که در میان سخنان خود اذعان داشتند که با اصل طرح مخالف نیستند، بلکه در خصوص جزئیات مسائلی را مطرح کردند.

وی ادامه داد: در اصل طرح بحثوزرا وجود ندارد و حتی برخی موافقان برخی موارد را پیشنهاد داشتند که استثنا شود.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: ما این همه نیروی کار جوان و فعال داریم که تعهد و تخصص دارند، ولی به تازگی در آموزش و پرورش و در فاصله چند روزه در استان‌های مختلف افراد بازنشسته را استخدام کردند و حتی در یکی از استان‌ها فردی که در دوبی شرکت داشته، الان مدیرکل شده است.

رسایی گفت: آقای روحانی؛ چرا شما از نیروهای همفکری که در رای آوردنتان کمک‌تان کردند استفاده نمی‌کنید؟ در این خصوص رهبری می‌فرمایند مدیران ما نباید پشت کارتابلی باشند؛ چرا که گزارش کارتابل‌ها جلویشان چیده می‌شود و دیگر چیزی نمی‌بینند. بنابراین کسانی که می‌خواهیم در مدیریت قرار دهیم باید سابقه تخصص، تعهد و توان کارکردن داشته باشند. ولی وقتی افراد بازنشسته را به سر کار برمی‌گردانیم امید ترقی و تغییر در بین کارکنان قطع می‌شود و این روال حاکم در دولت برخلاف امید و تدبیر است و روند اجرایی کند می‌شود.

وی تاکید کرد: وقتی افراد بازنشسته را به کار می‌گیریم، دیگر در برابر مراجع نظارتی توان و مسئولیت پاسخگویی نخواهند داشت. اگر بازنشسته‌ای تخلف کند، چه برخوردی با وی می‌شود؟ بازنشسته در مقابل قانون تخلفات اداری دیوان محاسبات فاقد مسئولیت لازم است. بنابراین حرف ما این است که از این افراد در جایگاه مشاوره و طراحی‌ برنامه و نه در جایگاه دوندگی و اجرا استفاده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه افراد مسن محتاط هستند و اهل ریسک نیستند، گفت: این موضوع برای مدیر آفت است و مدیر اجرایی باید اهل ریسک باشد. من از آقای روحانی سوال می‌کنم؛ شما گفتید با داس نیامدم و باکلید آمدم. با این روند جابه‌جایی‌ها این کلید ظاهرا کلید انبار داس بوده است؛ از همفکران جوان خود استفاده کنید.

رسایی گفت: این وضعیت حاکم باعثناامیدی می‌شود و برخلاف تدبیر است و نمی‌تواند اهداف و برنامه‌های دولت را محقق کند و همچنین موجب اشکالات زیادی در بدنه اجرایی کشور می‌شود؛ وقتی می‌گوییم کار، کار، کار باید حال، حال، حال برای کار وجود داشته باشد.

وی افزود: وقتی افرادی در راس کار اجرایی باشند و قدرت لازم را نداشته باشند، بدنه اجرایی را فلج می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به نمایندگان اظهار داشت: شما سابقه‌ای دارید و سابقه کار اجرایی خود را در بحثقانونگذاری به کار می‌گیرید و می‌فهمید که فردی که توان اجرایی ندارد، موجب می‌شود دولت در روند کار خود موفق نباشد و تحرک نداشته باشد و بدنه جوان دچار ناامیدی شود.

پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان طرح دوفوریتی ممنوعیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی، محمدرضا باهنر نایب‌رئیس دوم مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست مجلس را برعهده داشت، اظهار داشت: موافقان و مخالفان حرف‌های خود را زدند، ولی برخی از نمایندگان تذکر می‌دادند که وارد محتوای طرح شده‌ایم. معمولاً در خصوص فوریت این موضوعات نیز مطرح می‌شود.

**دو فوریت طرح ممنوعیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان تصویب شد


در پایان دوفوریت طرح ممنوعیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی به رای گذاشته شد و وکلای ملت با ۱۶۶ رای موافق، ۳۱ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در صحن علنی آن را به تصویب رساندند.

**نطق ۳۱ دقیقه‌ای ناطقان میان دستور

پس از آن حجت‌الاسلام سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی ناطقان میان دستور را مطرح کرد. براین اساس سید احمد رضا دستغیب نماینده مردم شیراز در مجلس، حجت‌الاسلام علی‌ اصغر ناصری نماینده مردم بابل در مجلس و سید حمیدرضا طباطبایی نائینی نماینده مردم نائین در مجلس به عنوان ناطقان میان دستور در صحن علنی سخنرانی کردند.

**حضور " ازهد قصیر " در صحن علنی مجلس

محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که در غیاب علی لاریجانی و حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ریاست ساعاتی از صحن علنی را برعهده داشت، طی سخنانی در صحن علنی مجلس گفت: مجلس امروز میزبان آقای " ازهد قصیر " رئیس مجلس ایالاتی خیبر پختون خواه پاکستان است که با جمعی از همکارانشان در کشور ما حضور یافته‌اند و به مجلس تشریف آوردند.

وی ادامه داد: مقدم این عزیزان را گرامی می‌داریم و امیدواریم که حضورشان در ایران سبب خیر و برکت باشد و بتواند سطح روابط بین دو ملت ایران و پاکستان را ارتقاء ببخشد.

**دستغیب: باید از فرصت فعلی برای حل مشکلات مردم استفاده شود


سید احمدرضا دستغیب نماینده مردم شیراز در مجلس در نطق میان دستور خود در صحن علنی امروز پارلمان در سخنانی، گفت: امروز ۱۰ آذر و روز مجلس شورای اسلامی است. خداوند را شاکریم که فرصت خدمت به مردم، اسلام و کشور را به همه ما مرحمت فرموده است.

وی افزود: ضمن شکر این نعمت بزرگ باید از ذات مقدس ربوبی مسئلت کنیم که در این مدت کوتاه و آزمون سخت، همواره یار و پشتیبان ما بوده و هرگز ما را به حال خود رها نکند.

نماینده مردم شیراز در مجلس تأکید کرد: رهنمود پیر و مراد ما حضرت امام خمینی(ره)، سخت و دشوار است که فرمود باید مراقب رفتار، آداب و خلقیات و روش تعامل و انصاف خود باشیم تا به شایستگی در رفتار، آداب و منش جامعه تأثیر بگذارد. خیلی زیباست که در مجلس عقل، فکر، سکینه و آرامش و از همه مهمتر محبت حکمفرما شود.

دستغیب در ادامه افزود: از خداوند متعال می‌خواهم که از تشنج، بغض، کم‌‌کاری و القای وسوسه‌ها را از ما را دور کرده و عمل ما را توأم با تقوا، امانت، اخلاق و احساس مسئولیت مقرر بدارد.

وی با بیان اینکه پس از خلق حماسه سیاسی و با استقرار دولت تدبیر و امید باید سازو کار لازم را به گونه‌ای طراحی کرد تا از این فرصت بوجود آمده به نفع مردم در جهت حل مشکلات و کاهش فشارهای اقتصادی استفاده شود، اظهار داشت: مبادا حب و بغض‌های زمان انتخابات فروکش نکرده باشد و گروهی به دنبال حکمرانی و گروهی نیز به دنبال عیب‌جویی باشند.

نماینده مردم شیراز در مجلس اضافه کرد: باید بدانیم که همه ما بر قطار انقلاب با سلایق مختلف سوار و در حرکت هستیم. معتقدم که ما با صبر، محبت و کار گروهی و همراهی و همدلی می‌توانیم موفقیت‌‌های بزرگی را به دست آوریم که بدون تردید در نهایت پیروز این عرصه تلاش و مجاهدت، همگان خواهند بود.

دستغیب در بخش دیگری از سخنانش به مباحثمطرح شده درباره تقسیمات کشوری در برخی نقاط جنوب کشور طی هفته‌های اخیر اشاره کرد و گفت: همگان باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران دارای حاکمیت واحد بوده و همه زیر سایه پرچم الله و با هویت مشترک و اصول، آرمان‌ها و ارزش‌‌هایی واحد هستند. براساس میثاق ملی فرصت‌های برابر برای همگان فراهم است و کشور براساس تقسیم کار مشخص در جهت پیشرفت و توسعه پایدار گام برمی‌دارد.

وی در همین زمینه تأکید کرد: منابع عمومی متعلق به همگان است و مرزهای ترسیم شده درون خاک کشور نه برای جدایی و دور شدن و اختلاف، بلکه برای مدیریت بهتر و افزایش بهره‌وری است، بنابراین اگر قرار باشد تصمیمی در نقطه‌ای از کشور باعثدامن زدن به اختلافات و افزایش تنش‌ها و موضع‌گیری‌ها شود، ارزشی ندارد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: هر چیزی که به امنیت، منافع و اقتدار ملی آسیب بزند، موجب خشنودی دشمنان این مرز و بوم خواهد شد. بعید می‌دانم مانعی برای سرمایه‌داران لامردی در سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از خلیج نیلگون فارس باشد و یا بنادر به روی آن‌ها بسته باشد.

دستغیب افزود: تجربه ما استان فارسی‌‌‌ها در مراودات مطلوب با استان‌های همجوار خویش، حکایت از تعامل منطقی و سازنده دارد. عواید و منافع مشترک متعلق به همگان است و ضرورتی برای جریحه‌دار کردن احساسات پاک و دامن زدن به اختلافات وجود ندارد. خداوند متعال در هر گوشه‌ای از ایران عزیز ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی قرار داده که همه آن‌ها از کوه، دشت و کویر سرشار از منابع غنی و ثروت پنهان است.

وی ادامه داد: اگر امروز در استان‌های خویش تلاس نکنیم، چگونه باور می‌کنیم که با نگاه به درون کشور می‌توانیم به استقلال، خودکفایی و اقتدار ملی دست یابیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس در بخش دیگری از سخنانش همچنین به مصادف شدن این ایام با سالروز شهادت آیت‌الله دستغیب اشاره و تصریح کرد: این ایام مصادف است با شهادت عالم عامل و عارف کامل که در تعریف جامع حضرت امام خمینی(ره) از وی به عنوان معلم اخلاق، مهذب نفوس و مرشد مردم یاد شده است.

دستغیب اضافه کرد: شهید آیت‌الله دستغیب با همه مراتب و مقامات علمی و معنوی، همواره از حضور در مجامعی که کمترین شبهه مطرح شدنش را داشت اجتناب می‌کرد و از شهرت و معروفیت به شدت بر حزر بود و فقط برای رضای خدا کلام حق را به زبان جاری می‌کرد تا همه طالبان حق و سالکان الی‌الله از بیان شیرین و دلچسب و قلم روان و پر فیض وی بهره‌مند شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه مشی سیاسی شهید آیت‌الله دستغیب، اعتدال بود و از همان آغاز حرکت از هر نوع افراط و تفریط اجتناب می‌کرد، اظهارداشت: از نظر خاص و عام وی سرسخت‌ترین مدافع ولایت فقیه بود.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: آیت‌الله شهید دستغیب در مجلس خبرگان قانون اساسی به دفاع از ولایت فقیه برخواست و گفت که " عجیب این است که اصل انقلاب از ولایت فقیه است و پیروزی انقلاب به برکت ولی فقیه حاصل شده و حال آنکه برخی در تصویب آن تردید می‌کنند. اگر بگویند احکام سیاسی اسلام را قبول داریم و ولایت فقیه را قبول نداریم باید از آن‌ها بپرسیم که احکام سیاسی قرآن را چه کسی باید اجرا کند و چه کسی باید در رأس سیاست مسلمین باشد "

دستغیب در پایان خاطر نشان کرد: شهید آیت‌الله دستغیب همواره ضمن دعوت از مسئولین و روحانیت به تقوا، تفرقه‌گرایی را حرام دانسته و ریشه همه اختلافات را در حب دنیا می‌دانسته است. این مشی اخلاقی و ملاحظه تقوای سیاسی موجب شد تا ذات اقدس الهی او را به تأسی از جد بزرگوارش، حضرت ابا عبدالله‌ الحسین(ع) قطعه قطعه و خونین بال با جمعی از یاران وفادارش به فیض شهادت نایل کند.

**ناصری: رئیس جمهور لایحه‌ای در خصوص اشاعه معروف و پیشگیری از منکرات ارائه دهد


حجت‌الاسلام علی اکبر ناصری در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس با بیان اینکه غرب سکولار با عدول از سنن و ارزش‌های معنوی گرفتار بحران همه جانبه است، اظهار داشت: امروز جهان شاهد حیات مجدد اسلام به میدانداری ایران اسلامی است و نظام سلطه و صهیونیسم بین‌الملل برای حفظ موجودیت و منافع نامشروع خود از هیچ توطئه و جنایتی دریغ نمی‌کند.

وی ضمن درخواست از رئیس جمهور گفت: از رئیس جمهور تقاضا دارم تا لایحه‌ای به منظور قانونمند کردن اصل ۸ قانون اساسی در نهادینه کردن نظارت عمومی و اشاعه معروف و پیشگیری از منکرات ارائه دهد.

**طباطبایی: مردم نیازمند دریافت ۴۵ هزار تومان سر ماه نیستند


سید حمیدرضا طباطبایی نائینی در نطق میان‌دستور خود در صحن علنی مجلس با اشاره به ارسال بودجه ۹۳ اظهار داشت: زمان تنظیم بودجه و تحویل لایحه بودجه ۹۳ به مجلس فرا رسیده است. من از رئیس‌جمهور و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت و راهبردی رئیس‌جمهور مصرانه تقاضا دارم تا در سال آینده هدفمندی یارانه‌ها اصلاح شود.

وی افزود: ۷۵ میلیون ایرانی نیازمند دریافت ۴۵ هزار تومان در سر ماه نیستند و باید اقدامات حمایتی از اقشار آسیب‌پذیر صورت گیرد اما پرداخت همگانی یارانه نقدی شیوه صحیحی نیست آنچه که مطالبه همه مردم است اصلاح وضعیت درمان و دارو در کشور است.

**موسوی‌نژاد: در زلزله بوشهر امدادرسانی ضعیف بود


پیش از پایان جلسه امروز خانه ملت، حجت الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس در تذکری با اشاره به خسارات وارد شده در زلزله بوشهر به یک بیمارستان اظهار داشت: بیمارستانی که ۶ ماه قبل در بوشهر افتتاح شد در زلزله اخیر آسیب جدی دید که این به معنای بی عرضگی افرادی است که این بیمارستان را به صورت صحیح مهندسی نکردند.

وی با بیان اینکه در زلزله برازجان مردم و بیماران جرأت استفاده از این بیمارستان را نداشتند، گفت: ما بیماران را به بوشهر انتقال دادیم. همچنین سیاست ایجاد کمپ در منطقه زلزله زده غلط است و باید به مردم چادر داده شود چراکه خانواده هایی هستند که فرزند معلول دارند یا پیر هستند یا بیمار دارند و نمی توانند از کمپ استفاده کنند.

موسوی نژاد خاطرنشان کرد: متأسفانه در زلزله اخیر امدادرسانی ضعیف بود و بحران درست می‌شود و تصمیماتی که در حال حاضر گرفته می شود، به درد مردم آنجا نمی‌خورد.

**پایان جلسه علنی امروز / جلسه بعدی، سه‌شنبه

محمدرضا باهنر که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی امروز خانه ملت را برعهده داشت، زنگ پایان جلسه امروز را به صدا در آورد و زمان جلسه بعدی را سه‌شنبه ۱۳ آذر با دستور ادامه رسیدگی به دستور هفتگی اعلام کرد.