لنگه کفشی در بیابانِ خریدهای استقلال!

به گزارش افکارنیوز، استقلال ابتدای فصل سیزدهم بازیکنانی همچون لاوره، عابدینی، نوری، قاضی، تیموریان، نظری، نیکبخت و جمشیدیان را به خدمت گرفت. از میان این ۸ بازیکن لاوره و عابدینی در نیم فصل جدا شدند.

اولی تنها ۳۲ دقیقه برای استقلال در لیگ بازی کرد و دومی نیز به رغم فرصتهای زیادی که در اختیارش قرارگرفت، نتوانست بازیکن مؤثری باشد. این دو بازیکن جدید خیلی زود از استقلال جدا شدند تا مشخص شود دو خرید از ۸ خرید استقلال ناموفق بوده و امیرقلعه نویی یا بدرستی میزان توانایی های این بازیکنان را شناسایی نکرده و یا در نحوه بازی گرفتن از آنها نا موفق بوده و شاید هم اساسا آن‌‌ها درقواره تیمش نبوده اند.

اما از میان ۶ بازیکن دیگر نیز می توان خریدهای نه چندان موفق دیگری را هم یافت. علیرضا نیکبخت به رغم آنکه در برخی بازی های با انگیزه نشان داد، اما هرگز بازیکنی نبود که حتی خود قلعه نویی به عنوان یکی از بازیکنان اصلی استقلال به او اعتماد کند.

در همین بازی با گسترش فولاد درحالی که نیکبخت در بازی قبل مقابل ملوان عملکرد خوبی داشت، نیمکت نشین شد تا هاشم بیک زاده فرصت بازی یابد. این جا مشخص می شود قلعه نویی اعتماد چندانی به این خرید ندارد وگرنه درشرایطی که بیک زاده از آمادگی لازم به دور بود، بار دیگر از نیکبخت بهره می گرفت. احمد جمشیدیان را هم باید در گروه خریدهای ناموفق استقلال دانست. اگرچه بهانه مصدومیت می تواند بر ضعفهای این بازیکن سرپوش بگذارد، اما به واقع زمانی که جمشیدیان به فرم بازی هم رسید، نتوانست کارایی لازم را در خط میانی استقلال ارایه کرده و عملکرد تحسین برانگیزی داشته باشد.

جمشیدیان در همین بازی با گسترش فولاد آن قدر ضعیف بود که شاید دیگر او را در ترکیب استقلال نبینیم. اما دیگر خریدهای جدید نیز بازیکنان آن چنان شاقی نبودن و با اینکه زحمت زیادی کشیدند، اما بی تعارف نمی توان از آنها به عنوان مهره هایی یاد کرد که نبودشان استقلال را وارد بحران می کند. درمیان تمام خریدهای جدید استقلال تنها تیموریان دارای این ویژگی است که همه اهالی فوتبال نیز به آن اذعان دارند. آندو اساساً به لحاظ توانایی با همه خریدهای جدید استقلال متفاوت است و نیازی هم به تعریف از این بازیکن نیست.

اما درباره محمد قاضی و پژمان نوری که بازی های کمی هم در استقلال انجام ندادند، آیا می توان چنین ادعایی کرد؟ امروز اگر قاضی یا نوری هفته‌‌ها برای استقلال بازی نکنند، آیا کسی سراغ آنان را خواهد گرفت؟ کسی خواهد پرسید که این دو کجایند؟ اگر محمد مهدی نظری که قلعه نویی می گفت، آینده درخشانی در استقلال دارد همین حالا استقلال را ترک کند، آیا کسی ناراحت خواهد شد؟

استقلال در نیم فصلی که دیدیم با همان بازیکنانی روی پا ماند که در سالهای پیش ستارههایش بودند. فرهاد مجیدی، جواد نکونام، امیرحسین صادقی، مهدی رحمتی، پژمان منتظری، خسرو حیدری که این یکی کمتر در ترکیب آبیها بود، بیک زاده، او هم بازی های کمی به خاطر مصدومیت داشت و آرش برهانی. می گویند یافتن لنگه کفشی در بیابان غنیمت است. آندو نیز همین مصداق را در میان تمام خریدهای جدید استقلال دارد.