سعید معروف: ایتالیا از ایران می‌ترسد

به گزارش افکارنیوز، تیم ملی والیبال ایران در جام بین قاره‌ای به مقام چهارم دست یافت و گرچه کسب این مقام چندان چشمگیر نیست، اما نتایجی که والیبالیستها در این جام گرفتند، ادامه دهنده روند رو به رشد ایران بود.

سعید معروف چهره سرشناس تیم ملی والیبال ایران، یکی از ستاره‌های ولاسکو در جام بین قاره‌ای بود.
او که یکی از باتجربه‌ترین بازیکنان تیم ملی است، همچنان مثل یک بازیکن جوان در ترکیب تیم ولاسکو می‌درخشد.

با معروف در مورد جام بین قاره‌ای و وضعیت والیبال ایران صحبت کرده‌ایم.

جام بین قاره‌ای چطور بود؟

عالی. خیلی خوشحالم که تیم ملی در این جام هم عملکرد خوبی داشت و نتایج خوبی گرفت.

پس شما از کسب مقام چهارمی راضی هستید؟

والیبال ایران هنوز به جایگاهی نرسیده که بخواهد حتماً به کسب مدال جهانی فکر کند و اگر مدال نگرفت، مورد انتقاد قرار بگیرد. ما فعلاً باید به همین بردها مقابل تیمهای بزرگ فکر کنیم. کسب مدال هم می‌ماند برای زمانی که چند سال از در اوج بودن تیم ملی بگذرد.

منظورت از «در اوج بودن تیم ملی» چیست؟

منظورم این است که تیم ملی باید چند سال در اوج باشد و همین‌طوری تیمهای مختلف را شکست بدهد. ما تازه بین تیمهای مطرح دنیا سرمان را بلند کرده‌ایم. هنوز باید خیلی کار کنیم تا مدال جهانی بگیریم.

البته در همین مسابقات بین قاره‌ای می‌توانستیم اولین مدال جهانی والیبال ایران را بگیریم.

بله، حقمان بود که مدال بگیریم، اما این مدال با مدال المپیک یا مدال مسابقات جهانی فرق می‌کند. آنجا تعداد تیمها بیشتر است و مدال گرفتن سخت‌تر می‌شود. بین ۶ تیم، رسیدن به مقام سوم راحت‌تر است تا اینکه بین ۱۲ – ۱۰ تیم به مقام سوم برسید. ما فعلاً باید همین روند را ادامه دهیم. من هم مطمئنم که والیبال ایران توانایی مدال گرفتن در سطح جهان را دارد، اما فعلاً باید چند سال صبر کنیم.

احتمالاً هر وقت بتوانیم روسیه یا برزیل را ببریم، می‌توانیم مدال جهانی هم بگیریم.

تیمهایی که در جام بین قاره‌ای با آنها بازی کردیم، بهترینهای جهان هستند، اما برزیل و روسیه واقعا یک سطح بالاتر از بقیه هستند. من تا حالا حتی یک بازی ضعیف هم از این تیمها ندیده‌ام. البته ایران هم می‌تواند این تیمها را شکست دهد، اما نباید عجله داشته باشیم. وقتی آمریکا و ایتالیا را می‌بریم، پس سرانجام زورمان به روسیه و برزیل هم خواهد رسید، اما قدم به قدم جلو می‌رویم و نمی‌توانیم یک دفعه جهش داشته باشیم.

در جام بین قاره‌ای باز هم موفق به شکست دادن ایتالیا شدیم. انگار ایتالیا مقابل ایران طلسم شده.
من به این نتیجه رسیدم که ایتالیا از ایران می‌ترسد. شاید تا چند ماه قبل این‌طوری نبود، اما از وقتی که آنها را در خاک خودشان بردیم، یک ترسی از ایران دارند. این را از نوع بازی آنها در ژاپن هم متوجه شدم. البته ایتالیا خیلی تیم مقتدری است، اما ایران هم دیگر به این گونه تیمها باج نخواهد داد.

بازی با آمریکا چطور بود؟ فکر می‌کردید برنده شویم؟

آمریکا نسبت به سایر تیمهای این جام، بازی متفاوتی انجام می‌داد. اصلاً مدل بازی آمریکا فرق می‌کند، اما خوشبختانه بازی را بردیم. تعویضهای ولاسکو روند این مسابقه را عوض کرد و یک برد باارزش مقابل این تیم به دست آوردیم. مسابقه‌ای که مقابل آمریکا انجام دادیم به حریفانمان ثابت کرد که ایران روی نیمکت ذخیره‌هایش هم نفرات آماده‌ای دارد. جلوی آمریکا، نفرات ذخیره بازی بهتری نسبت به بازیکنان اصلی انجام دادند.

فرهاد ظریف هم از تیم ملی خداحافظی کرد. با او در این مورد صحبت کردی؟

من با فرهاد صحبت کردم تا او را راضی کنم که فعلاً از تیم ملی نرود، اما فرهاد تصمیمش را گرفته بود. بقیه بچه‌ها هم با او صحبت کردند، اما حرفهای ما تأثیر نداشت. او تصمیم قطعی گرفته بود و می‌خواست حتماً خداحافظی کند. من به نظر او احترام می‌گذارم، چون هر شخصی در زندگی‌اش مسایلی دارد که اطرافیان از آنها خبر ندارند. ما هم نمی‌توانیم در مورد خوب یا بد بودن این تصمیم صحبت کنیم.

روند موفقیتهای تیم ملی والیبال تا کی ادامه خواهد داشت؟

فعلاً که امسال، سال والیبال بود. امیدوارم سال بعد هم این نتایج را تکرار کنیم. باید برنامهای داشته باشیم که والیبال ایران در همین سطح بماند و افت نکنیم. باید نسلی را تربیت کنیم که بتوانند جایگزین این نسل شوند و حتی بهتر از بازیکنان فعلی کار کنند.