سرویس مذهبیافکارنیوز- مدرک و شاعر حقیقى در ترکیب آدمیزاد نفس است یعنى بیننده واقعى شنونده واقعى بوینده و چشنده حقیقى نفس ما است آنکه سرما و گرما را مى فهمد، آنچه زشتى و زیبائى دوستى و دشمنى را تشخیص میدهد نفس ما است که گاهى از آن تعبیر بقلب مى شود چشم و گوش و بینى و زبان و پوست بدن و خیال و وهم و غیره اعضائى بیش نیستند حواس ظاهر و باطن آلات حس و درک روح است نه آنکه خودشان حاس و مدرک باشند.
لذا بسیار اتفاق افتاده که با چشم باز کسى را که از جلوى ما گذشته است ندیده ایم با گوش باز آواز شخصى را که ما را خوانده است نشنیده ایم چون نفس ما توجه به آنها نداشته و نخواسته که ببیند یا بشنود.
گوش بى اراده نفس صدا را میگیرد و در دستگاه خود می گرداند اما بى اراده و اجازه دل نمیتواند وارد خانه او کند.
قرآن نیز می فرماید: إِنَّ فِی ذلِکَ لَذِکْرى لِمَنْ کانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِیدٌ یعنى در آیات و مطالب قرآن یاد آورى است براى کسى که دلى برایش باشد(دل باختیار او باشد یا اختیار او بدست دل و عقل باشد و یا دل سالم و عقل درست و وظیفه شناسى داشته باشد) یا گوش فرا بدهد بخواهد از مجراى گوش بهرمند شود در حالى که شاهد و منتظر نتیجه شود.
طب الرضا عليه السلام / ترجمه امير صادقى، ص: ۸۸
شناسه خبر:
۲۸۸۶۲۴
خبرگزاران بدن
مدرک و شاعر حقیقى در ترکیب آدمیزاد نفس است یعنى بیننده واقعى شنونده واقعى بوینده و چشنده حقیقى نفس ما است آنکه سرما و گرما را مى فهمد…
۰