جشنواره فیلم فجر روی تیغ دو لبه

به گزارش افکارنیوز، علیرضا رضاداد درباره‌ی وضعیت جشنواره امسال نسبت به سال‌های گذشته گفت: با توجه به تعداد آثاری که از روی نام فیلمسازان می‌توان ارزیابی کرد، می‌شود گفت که جشنواره امسال از این بابت خاص‌تر و شاید هم حساس‌تر است؛ چون تعداد فیلمسازان نامدار در جشنواره امسال قابل توجه است و البته این نشان‌دهنده یک سال پربار برای سینمای ایران است.

او با اشاره به اینکه به همین دلیل تصور می‌کنم با یک جشنواره نسبتا متفاوتی روبه‌رو هستیم، گفت: این اتفاق و حساسیت‌هایی که در چنین شرایطی ایجاد می‌شود، اجتناب‌ناپذیر است و می‌تواند مثل یک تیغ دولبه باشد؛ البته در یکی دو دوره دیگری که من مسؤولیت داشتم، ‌ شرایط همین‌طور بود اما حسی که نسبت به شرایط دارم اعتماد نسبت به مدیریت فعلی سینماست که این سرمایه ارزشمند باید به خوبی پاسداری شود.

رضاداد که شب گذشته، ۱۳ آذر ماه در برنامه رادیویی «فانوس» به صورت تلفنی سخن می‌گفت، درباره‌ی نقش و تأثیر جشنواره فجر در ارتقاء و استمرار سینمای ایران هم اظهار کرد: ‌ قطعا اگر جشنواره فجر نباشد همه به دنبال این هستیم که این کمبود را به شکلی برطرف کنیم. کاروان سال نمایشی سینمای ایران از جشنواره فجر آغاز می‌شود و علاوه بر اینکه جامعه سینمایی، منتقدان و مدیران در ایام جشنواره از تولیدات سال آتی سینما مطلع می‌شوند، به دلیل اینکه در حوزه پخش ضعیف هستیم و ابزار تبلیغاتی درست در اختیار فیلمسازان نیست، جشنواره فجر این وظیفه را هم بر عهده دارد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه شد دبیری سی‌ودومین دوره جشنواره فجر را پذیرفت؟ گفت: ‌ من انگیزه‌ی زیادی برای پذیرش این پیشنهاد نداشتم و حتی دوستان زیادی را به رییس سازمان سینمای پیشنهاد دادم اما در نهایت ایشان پس از بررسی‌هایی که انجام دادند به این جمع‌بندی رسیدند که وجود من شاید اطمینان‌بخش‌تر باشد. با این حال اگر این مساله در اختیار من بود ترجیح می‌دادم دوستان دیگری عهده‌دار این مسؤولیت باشند و من فقط به عنوان مشاور کمک می‌کردم.

رضاداد درباره‌ی انتقاداتی هم که به انتخاب همکاران او در جشنواره وارد شده است، بیان کرد: دوستانی که انتقاد می‌کنند اگر حب و بغض نداشته باشند، باید برای این انتخاب‌ها ما را تحسین کنند.

وی همچنین درباره بودجه جشنواره فجر و وضعیت آن نسبت به سال گذشته توضیح داد: منتظریم در یکی دو هفته آینده ببینیم چقدر منابع مالی بیرون از سازمان قابل جذب است و بعد می‌توان در آن اثر و نیز بر اساس مذاکراتی که با برخی حوزه‌های دولتی در حال انجام هستیم درباره‌ی بودجه دقیق‌تر صحبت کنیم اما فعلا بودجه‌ای را در حد برگزاری ستاد در اختیار داریم و از آنجا که امسال منابع سازمان سینمایی و نیز ادارات ارشاد استان‌ها با محدودیت روبه‌روست، پذیرفته‌ایم که با قناعت و صرفه‌جویی کار کنیم.

***

ابراهیم داروغه‌زاده - قائم مقام دبیر جشنواره فجر - که به دلیل کسالت رضاداد به جای او در استودیوی این برنامه رادیویی حاضر شده بود، درباره‌ی جشنواره بین‌الملل فجر و نحوه برگزاری آن به خصوص در بخش پذیرایی گسترده در مقایسه با جشنواره‌های معتبر جهانی از جمله کن و برلین توضیح داد: جشنواره فجر بسیار منحصر به فرد است و از این لحاظ که بهترین فیلم‌ها به لحاظ محتوایی و هنری جوایزی را دریافت می‌کنند، یک جشنواره حرفه‌ای است اما به لحاظ دیگر جشنواره فجر یک جشن انقلابی است و این مدت تنها زمانی است که مردم به شکل گسترده در یک جشن شادمانی شرکت می‌کنند؛ بنابراین جشنواره فجر هم به نوعی یک ضیافت است و هم یک ویترین که اهالی سینما، مدیران و منتقدان نسبت به تولیدات یک سال سینما آگاه می‌شوند.

او ادامه داد: به همین دلیل از آنجا که جشنواره فجر یک جشن ملی است، بعضی بخش‌های آن را می‌توان متوقف نکرد. در واقع به لحاظ نوع حرفه‌ای برگزار کردن جشنواره، خوب است که جشنواره فجر را با جشنواره‌های دیگر مقایسه کنیم اما لزومی ندارد در مواردی از جمله برگزاری همزمان جشنواره در شهرهای دیگر چنین مقایسه‌ای صورت گیرد.

وی اضافه کرد: اما این نکته هم درست است که جشنواره فجری که در برج میلاد برگزار می‌شود، باید همه چیزش حرفه‌ای باشد و در آنجا باید کمترین اشتباه را داشته باشیم. همچنین درباره سرو غذای گرم باید بگویم که این نوع رفتارها باید حرفه‌ای باشد و ویراستاری لازم در آن‌ها صورت گیرد.

داروغه‌زاده تأکید کرد: امسال که اولین سال دوره مدیریتی جدید در برگزاری جشنواره فجر است تغییرات فقط در حد ویراستاری است و از سال آینده تغییرات جدی و تأثیرگذاری در صورت لزوم برای باکیفیت‌تر بودن جشنواره انجام می‌شود.

قائم مقام دبیر جشنواره فجر همچنین درباره‌ی اینکه آیا مشخص شده چه کسانی در سال‌های گذشته صندلی اهالی رسانه را در کاخ جشنواره اشغال می‌کردند، گفت: از آنجا که سینما جذابیت‌های خاص خود را دارد به هر حال فشارهایی به دبیر و دبیرخانه جشنواره وارد می‌شده که در برخی مواقع قابل کنترل نبوده است اما قرار است امسال اگر افراد یا گروهی تمایلی ویژه‌ای برای حضور در جشنواره دارند، سالن‌های دیگری را برای آن‌ها در نظر بگیریم.

او خاطرنشان کرد: یکی از تغییرات جشنواره امسال که تلاش میکنیم افراد غیررسانهای کمتر در کاخ جشنواره حضور داشته باشند به سایت جشنواره مربوط میشود. پیش از این سایتهایی که به شکل آماده بودند برای فجر طراحی میشدند اما امسال سایت ویژه جشنواره طراحی شده که روز شنبه، ۱۶ آذرماه رونمایی میشود و قرار است تمام ۳۰ دوره جشنواره هم در آن لحاظ شود.