به گزارش افکارنیوز، یکی از مسائلی که همه ما در زندگی با آن روبرو می شویم، انتقاد اطرافیان است. هر چه شخصیت ما مهمتر و نقش ما در زندگی سایرین کلیدی تر باشد، این انتقادها افزایش خواهد یافت. همواره انسان های متشخص و مشهور در هر زمینه ای اعم از سیاست، ورزش، هنر، صنعت، پزشکی و غیره، به شکل های گوناگون با انتقادهای سایر افراد دست و پنجه نرم کرده اند؛ گویی یکی از پله های ضروری موفقیت، همین نقدهاست که می تواند در موارد بسیاری، جهت عملکردهای ما را تصحیح کند، اما واقعیت آن است که گاهی اوقات، تحمل انتقاد، از توان ما انسان های کم طاقت خارج می شود. اگر دوستی با زبانی نرم و دلنشین، اشتباهات ما را برایمان به خوبی شرح دهد و روش جایگزین درست را نشان دهد و در این راه، از هیچ تشویقی فروگذار نکند، ما هم نقد خوب و سازنده را می پذیریم و خود را نیز صاحبه روحیه ای انتقادپذیر خواهیم دانست، اما وای از آن روزی که فردی خارج از حلقه دوستان، مالامال از خشم به سراغ تان بیاید، گریبان تان را بگیرد و با بی رحمی، تمام آن معایبی را که شما تاکنون حتی به آن فکر نمی کرده اید، به رختان بکشد! شاید شما هم سعی کنید از خود دفاع کنید و یا اینکه خود را به نشنیدن بزنید و تلاش کنید آن لحظات غم بار را به دست فراموشی بسپارید، اما در اصل موضوع فرقی نخواهد داشت؛ شما می مانید با قلبی شکسته و چشمانی اشک بار! ما در اینجا قصد داریم به شما بگوییم که چطور باید با این نوع رویدادها مواجه شوید و حتی از آن، در جهت بهبود وضعیت خویش، بهره ببرید.

۱. احساسات فرد منتقد را درک کنید و سعی کنید با او ارتباط برقرار کنید:


به طور طبیعی ناراحت کننده است، اما شما هم باید این نکته را بپذیرید که هیچ فردی کامل نیست و بشر جایزالخطاست. سر زدن اشتباه از شما، هیچ کار ممنوعی نیست؛ اما فرد مقابل، این را به خوبی درک نمی کند. پس در عوض، شما سعی کنید اشتباه او را جبران کنید و با لحنی مناسب، وی را متقاعد کنید که روی گفته های او فکر خواهید کرد و در صورت صحت، در آینده آن را به کار خواهید بست. روحیه انتقادپذیر شما، به طور حتم در آرام کردن و حتی شرمنده شدن وی از خشونتی که به کار بسته موثر است.

۲. موضوع را با یک دوست خوب در میان بگذارید:


فردی دانا را به عنوان دوست و مشاور برای خود انتخاب کنید تا بتوانید در چنین مواقعی به او پناه ببرید. موضوع را با وی در میان بگذارید تا کمی تخلیه شوید و بتوانید از توصیه های او استفاده کنید. او در این شرایط، مانند شما احساساتی نیست و با آرام کردن شما می تواند توصیه هایی صحیح ارائه دهد.

۳. مورد انتقادی را از دیدگاه فرد منتقد بررسی کنید:


چند دقیقه ای خود را جای فردی بگذارید که از شما انتقاد کرده تا متوجه شوید از دید وی، کجای کار شما اشتباه بوده است. شاید در این حالت، حتی تا حدودی به آن فرد حق بدهید و یا اگر هم همچنان او را محق ندانید، متوجه شوید که چرا او به عملکرد شما اعتراض کرده است. روشن شدن قضایا به حل آنها کمک شایانی خواهد کرد.

۴. موضوع را وسیع تر ببینید:


درست است که در زمان مطرح شدن انتقاد، فضا تا حدودی تلخ و گزنده است، اما اگر به موضوع اندکی وسیع تر نگاه کنید، هدف از طرح انتقاد، بهبود شما و عملکردتان بوده است و این مسئله می تواند در آینده به پیشرفت و موفقیت تان کمک فراوانی کند. پس در واقع انتقاد، یک رویداد تلخ نیست و اگر بجا و صحیح باشد، در خدمت بهبود شخصیت و اعمال شماست.

۵. از حس شوخ طبعی تان کمک بگیرید:


برای لطیف کردن فضایی که در آن قرار گرفته اید، می توانید نوعی شوخی مناسب به کار ببرید و فضا را به سمت آرامش و شادابی سوق دهید. هر انسانی باید بتواند در مواقع ضروری، به کمک تبسم و بذله گویی، محیط را برای خود و سایرین آرام و لذت بخش کند.

در پایان به شما توصیه می کنم در درجه اول تلاش کنید در مقابل سختی های راه خوشبختی که انتقادها هم جزئی از همان است، کمی پوست کلفت تر باشید تا خیلی زود، در جا نزنید؛ دوم آنکه اهل تغییر و تحول باشید و از این انتقادات، به منزله تلنگری دوستانه برای ایجاد یک تغییر نو استفاده کنید. پس از همین لحظه، خود را در مسیر انتقادپذیری قرار دهید.

راز/ شماره ۳۷/ آذر ماه ۹۲/ صفحه ۸۰