طرح کری برای تضمین امنیت اسرائیل

به گزارش افکارنیوز، صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین در مذاکرات صلح، پس از دیداری که میان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین صورت گرفت، به خبرگزاری فرانسه گفت: مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین همچنان در وضعیت پیچیده و سختی قرار دارد.

به گفته منابع حاضر در مذاکرات، کری برای تضمین امنیت اسرائیل طرحی امنیتی را به دو طرف ارائه داده است. منابع فلسطینی نیز گفته‌اند که این طرح با مخالفت طرف فلسطینی مواجه شده است.

عریقات افزود: در دیدار عباس و کری مسائل مختلفی مورد بررسی قرار گرفت، طرح‌هایی نیز در زمینه‌های امنیتی و مسائل دیگر ارائه شد.

عریقات اظهار داشت: ما امیدواریم آمریکا برای توقف شهرک‌سازی‌ها به اسرائیل فشار آورده و آنها را ملزم کند که به شهرک‌سازی‌ها پایان دهند چرا که ادامه این اقدامات از سوی تل‌آویو منشاء تمام مشکلاتی است که در روند مذاکرات صلح به وجود آمده است.

وی در ادامه افزود: اسرائیل باید مجوزهایی را که برای ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی جدید صاد کرده، لغو کند.

عریقات با اشاره به دیدار وزیر خارجه آمریکا و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تصریح کرد: نشست میان محمود عباس و جان کری که حدود چهار ساعت به طول انجامید پیچیده بود و در آن تمام مسائل مورد بررسی قرار گرفت.

عریقات گفت: عباس در نشست فوق بر ضرورت توقف اقدامات متجاوزانه اسرائیل و تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ تاکید کرد. ما مخالف شهرک سازی‌ها هستیم نه مذاکرات صلح.

از سوی دیگر، جان کری گفت: طرف‌های اسرائیل و فلسطین به پیشرفت‌هایی در مذاکرات صلح دست یافته‌اند.

در همین راستا روزنامه عبری زبان معاریو از بازپس گیری بخشی از اراضی متعلق به فلسطینیها که در مناطق تحت سیطره اسرائیل قرار دارد، طی سه ماه آینده خبر داد.