اعلام آمادگی شهردار برای حل مشکل آلودگی هوا

به گزارشافکارنیوز، حسین طلا با مثبت ارزیابی کردن گزارش‌های شهردار تهران در این جلسه گفت: تحقق صددرصدی تمامی برنامه‌های ۵ سال گذشته مدیریت شهری در پایتخت، انحراف صفر درصدی مدیریت شهری از بودجه سال گذشته و راهکارهای قالیباف برای حل مشکلات آلودگی هوا، حمل‌ونقل عمومی، بافت فرسوده، بازنگری در نظام اداری شهرداری تهران در ۴‌سال آینده امیدوارکننده و مثبت بود.

سخنگوی مجمع نمایندگان تهران توضیح داد: مسئله دیگری که در این جلسه مطرح شد، موضوع حمل‌ونقل عمومی شهر تهران بود. براساس آماری که شهردار تهران ارائه کردند حدود ۲۰ میلیون سفر روزانه در شهر تهران انجام می‌شود که برای حل معضل ترافیک این امکان وجود دارد تا ۱۵ میلیون سفر توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام شود و ۵ میلیون سفر نیز با خودروهای شخصی باشد. اما مهم‌ترین مسئله برای ساماندهی این ۱۵ میلیون سفر توسعه مترو در پایتخت است.

طلا با بیان اینکه با توجه به اینکه در چند سال گذشته امکان توسعه هرسال ۱۵ کیلومتر خط مترو در تهران وجود داشته اما شهردار تهران این قول را داد که در سال‌های آینده به شرط برآورده شدن منابع مالی و اعتبارات مورد نیاز، سالانه ۳۰ کیلومتر خط مترو در پایتخت ساخته شود.

به گفته طلا برنامه شهردار تهران این است که تمامی خطوط مترو را در ۴ سال آینده به پایان برسد.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه شهردار تهران در این جلسه درباره برنامه‌های کلان خود برای ۴ سال آینده پایتخت گزارشی را ارائه کرد که مهم‌ترین موضوع آن رفع مشکل آلودگی هوا در تهران بود گفت: با توجه به مشکلات و آسیب‌هایی که آلودگی هوا برای شهروندان تهرانی به وجود آورده است، قالیباف اعلام کرد که اگر دولت اختیار قانونی و مدیریت موضوع آلودگی هوا را با تمامی الزامات و مقتضیات آن به شهرداری تهران واگذار کند؛ شهرداری تهران این آمادگی را دارد تا مشکل آلودگی هوا را در این کلانشهر مرتفع کند.

سخنگوی مجمع ادامه داد: همچنین شهردار تهران حتی پیشنهاد کرد که اگر دولت نیز نخواهد تمامی اختیار مربوط به رفع مشکل آلودگی هوا را به شهرداری تهران واگذار کند؛ مدیریت شهری تهران این آمادگی را دارد که در این زمینه به متولیان امر کمک کند.

به اعتقاد طلا، آنچه برای مجمع نمایندگان استان تهران مهم بود، این بود که شهردار تهران اولین سازمانی است که به صورت داوطلبانه و رسمی اعلام کرده که برنامه و طرحی را برای رفع آلودگی هوا در پایتخت دارد.

وی موضوع ساماندهی نظام اداری شهرداری تهران را یکی دیگر از مسائلی دانست که شهردار تهران در برنامه‌های ۴ سال آینده خود به آن اشاره کرد. او در این باره نیز بیان کرد: ساماندهی نظام اداری شهرداری تهران یکی از برنامه‌های اولویت دار شهردار تهران برای ۴ سال آینده بود. از قدیم نیز معروف بود که اگر مردم از سه مجموعه نظمیه، بلدیه و عدلیه راضی باشند جامعه رضایت مندی خواهیم داشت. بلدیه به عنوان شهرداری تاکنون فعالیت‌های زیادی در این زمینه انجام داده است. درآخرین گزارش‌های ۵ دستگاه نظارتی از میزان رضایت‌مندی شهروندان نسبت به عملکرد مدیریت شهری تهران نشان می‌دهد شهرداری به عنوان مجموعه‌ای موفق که میزان تخلفات و عدم رضایت‌مندی شهروندان از آن کاهش چشمگیری داشته، معرفی شده است. این نشان می‌دهد که شهرداری تهران در سال‌های گذشته برای ساماندهی نظام اداری تلاش‌های خوبی را انجام داده است.

طلا اضافه کرد: در حال حاضر بودجه ریزی در شهرداری تهران نسبت‌به اعتبارات تملک یا بودجه غیر نقدی و بودجه جاری ۷۲ درصد غیر نقدی به ۲۸ درصد جاری است. این اعتقاد در میان نمایندگان استان تهران وجود دارد که این بودجه‌بندی شهرداری تهران براساس استانداردهای بودجه‌ریزی مطلوب و ایده آل است و با توجه به اینکه شهردار تهران به‌دنبال راهکاری برای قطع وابستگی کامل بودجه شهرداری تهران از درآمدهای نفتی و دولتی است، نشان می‌دهد که قالیباف برای ۴ سال آتی مدیریت شهر تهران برنامه‌های مدونی را در حوزه تامین منابع مالی و پایدار طراحی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه تحمیع ریزدانه‌ها، نوسازی و اصلاح سرانه‌های ساخت وساز و احیای بافت‌های فرسوده از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در حوزه بافت‌های فرسوده شهر تهران در این جلسه مطرح شد به سوالات نمایندگان از شهردار تهران اشاره کرد و یادآور شد: در این جلسه سوالاتی نیز از سوی نمایندگان استان تهران از شهردار تهران شد. یکی از این سوالات مربوط به پروژه طبقاتی صدر و تونل نیایش بود که بیشتر نمایندگان در مورد میزان هزینه کردها از شهردار تهران سوال داشتند که قالیباف در پاسخ به این سوال به سه نکته مهم اشاره کرد. نخست آنکه تمامی هزینه‌ها طبق فهرست بها بوده است و نکته دوم به دلیل کاهش زمان اجرای پروژه هزینه‌ها کاهش پیدا کرده است و نکته سوم نزدیک به دو سال این پروژه کار مطالعاتی داشته است و نیاز به اجرای این پروژه براساس مطالعات انجام شده برای کاهش مسیر شهروندان احساس می‌شده است.

سوال دیگری که در این جلسه از شهردار تهران شد، در مورد افزایش ساخت و ساز در تهران به دلیل سودهای اقتصادی آن برای برخی از انبوه‌سازان بود که این مسئله باعثاتلاف منابع می‌شود. به عنوان مثال گاهی اوقات دیده می‌شود که ساختمان‌هایی که ۱۵ تا ۲۰ سال پیش در سه تا ۴ طبقه در تهران ساخته شده اکنون به دلیل منافع و سودی که برای سازندگان دارد، تخریب شده و ساختمان‌هایی ۶ طبقه به جای آن ساخته می‌شود. ‌این اتفاق به اعتقاد نمایندگان ضمن اینکه اتلاف هزینه است باعثآلودگی‌های صوتی و آلودگی هوا می‌شود. قالیباف نیز در این رابطه بیان کردند که در این زمینه شهرداری تهران کاری نمی‌توانند انجام دهند چرا که جزو حقوق شهروندی است. اما می‌توان الزاماتی را در این زمینه تعیین کنیم.

همچنین مقرر شد تا در هفته‌های آتی دومین جلسه مجمع نمایندگان استان تهران با قالیباف این بار در شهرداری تهران برگزار شود تا شهردار تهران فرصت کافی برای ارائه گزارش کامل‌تری از برنامه‌های گذشته و آینده خود داشته باشد.