رفسنجانی استاد ابهام است / روحانی گورباچف نیست
گروه بین الملل:

لیونل باربر، سردبیر ارشد فایننشال تایمز، اکنون مصاحبه با آیت اللههاشمی رفسنجانیو حجت الاسلام حسن روحانی را یکی از خاطره های خوب خود عنوان می کند.

به گزارشافکارنیوز، شرح سفر بابر به تهران به شرح زیر است: سفر به تهران؛ یک سفر بلندمدت که برای دیدن رفتار ایرانیان پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان ریاست جمهوری ایران برنامه ریزی شده بود. دریانجا یک رابطه شکننده و غیرمستقیم نیز بین این موضوع و سرالکس فرگوسن وجود دارد؛ چرا که روحانی دکترای حقوق خود را از دانشگاه گلاسکو دریافت کرده است.

لحظه پرش ما از تهران ساعت ۲صبح از طریق هواپیمایی ترکیش ایر بود. در عرض ۲۴ساعت گروه ایران و ۵ + ۱ توانستند به توافق هسته ای دست یابند. اسرائیل این توافق را اشتباه تاریخی عنوان کرد اما موج آسایش در ایران از خیابان ها کاملا مشخص است. ایرانیانی که با ما صحبت می کردند بسیار خوشحال بودند. اعلب آنها انگلیسی را بسیار عالی صحبت می کنند.

قسمت اعظم امروز تهران را ساختمان ها تشکیل می دهند. مردم ایران با اختصاص پول خود به زمینه ساخت و ساز ایمن ترین ریسک ها را در اقتصاد ویران شده با تورم، تحریم و سوء مدیریت های رییس جمهور قبلی ایران انتخاب کرده اند.

هرکس در غرب دوست دارد بداند که آیارییس جمهور جدیدایران یک اصلاح طلب است که به تنش های ایران و غرب پایان می دهد؟ اما نظر من این است:روحانیمی خواهد اصلاحات را انجام دهد اما او گورباچف نیست.

بدون شک جذابترین و دلنشین ترین برخورد ما به غیر از رییس جمهور ایران، دیدار و گفتگو بااکبر هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور سابق ایران بود. دیدار ما در کاخ خیره کننده مرمر که توسط باغی مملو از درختان چنار غول پیکر احاطه شده بود، انجام گرفت. صدای طوطی ها در آفتاب پاییزی شنیده می شد. من همانطور که پیش بینی کرده بودم، درحال تجربه هیجان خفیفی بودم؛ چرا که می دانستم قرار است با یکی از چهره های تاریخی دیدار کنم. قبلا به من گفته شده بود که رفسنجانی خاطرات هرروز خود را می نویسد و علیرغم داشتن ۷۹سال سن، هنوز قادر است از پله های موزه برای رسیدن به محل کتاب ها بالا بیاید.

مصاحبه به خوبی پیش رفت هرچند ترجمه هم زمان، کمی زمان می برد. رفسنجانی به جز موضوع اسرائیل، استاد ابهام بود. از او درمورد تهدید نظامی اسرائیل علیه ایران پرسیدم. او گفت: اسرائیل بسیار کوچک است. یک ماهی کوچک نمی تواند ماهی بزرگ را بخورد.