توطئه فیفا در قرعه کشی جام جهانی؟

به گزارش افکارنیوز، پایگاه اینترنتی یورو اسپورت در گزارشی با بررسی برخی اتفاقات رخ داده در شبکه‌های اجتماعی و هم‌چنین مراسم قرعه‌کشی جام جهانی، شائبه‌ی از پیش تعیین شدن گروه‌ها و هم‌چنین توطئه از سوی بلاتر و شرکت تابعه‌اش در سوئیس را برای تعیین قهرمان جام جهانی مطرح کرده است.

در گزارش آمده است: ‌ شبکه‌های اجتماعی در ۲۴ ساعت گذشته درباره‌ی تئوری از پیش تعیین شدن گروه‌های جام جهانی پس از این‌که یکی از کاربران توییتر دو اتفاق مهم در قرعه‌کشی را از قبل پیش‌بینی کرده بود، بحثمی‌کنند.

با وجود این‌که واقعا چنین اظهاراتی در توییتر(که همگی به زبان اسپانیایی منتشر شده بودند) وجود داشت و ده‌ها هزار بار در سراسر جهان بین کاربران مختلف این شبکه اجتماعی share شده، خیلی از افراد معتقدند که این موضوع چیزی نیست جز یک حقه به وسیله‌ی گروهی از هکرهای کامپیوتری. اما اصل ماجرا چه بود؟

یک حساب کاربری به نام " Brasil ۲۰۱۴ Fraude " یک روز قبل از قرعه‌کشی جام جهانی ایجاد شد و دقیقا ساعت ۸ شب به وقت گرینویچ در پستی به درستی دو اتفاق مهم در قرعه‌کشی را پیش‌بینی کرد. یکی این‌که ایتالیا تیمی خواهد بود که در بین تیم‌های اروپایی از گلدان ۴ به گلدان ۲ منتقل می‌شود و پس از آن پیش‌بینی کرد که آرژانتین در گروهی با تیم‌های ملی نیجریه، ایران و بوسنی همگروه خواهد شد.

بلافاصله پس از این پست و با استفاده از داغ کردن این برچسب(hashtag#FifaFraude) پیام‌هایی در انتقاد از فیفا مطرح شد که به طور شگفت‌انگیزی به این موضوع اشاره می‌کرد که حتی قهرمان جام جهانی هم از الان انتخاب شده است. این پست‌ها به زبان اسپانیایی روی توییتر گذاشته شد که ترجمه‌ی آنها این‌چنین است:

«ما عمیقا ناراحتیم و با تاسف اعلام می‌کنیم ورزشی که پاک است به وسیله‌ی یک ارگان بین‌المللی که روی منافع اقتصادی‌اش حرکت می‌کند دستکاری می‌شود. ما قصد نداریم جام جهانی را از هیجان و زیبایی‌هایش خالی کنیم. با این حال اگر این دستکاری‌ها ادامه پیدا کند به خودمان اجازه می‌دهیم که اسم تیم قهرمان جام جهانی را که از قبل به وسیله‌ی بلاتر و شرکتش در سوییس به مسوولان جام جهانی دیکته شده اعلام کنیم. از طرف دیگر قصد این را هم نداریم که رویای دنبال کردن مراسم قرعه‌کشی جام جهانی را برای مردم خراب کنیم اما با توجه به اتفاقاتی که رخ داده، فعلا تنها به فاش کردن گروهی که آرژانتین در آن بازی خواهد کرد اقدام می‌کنیم. بیایید شروع کنیم».

پس از این بلافاصله دو پست دیگر در این صفحه منتشر می‌شود. نخستین پست به درستی ادعا می‌کند که ایتالیا تیمی است که از گلدان ۴ خارج شده و به گلدان ۲ می‌رود و دومی هم هر سه تیم همگروه با آرژانتین را به درستی اعلام می‌کند.

برای چند سال همیشه این تردید وجود داشت که احتمال از پیش تعیین شدن قرعه‌کشی جام جهانی و تئوری توطئه وجود دارد. با این فرض که گوی‌ها به نوعی داغ می‌شوند که در زمان دلخواه در دستان فردی که قرعه‌کشی را انجام می‌دهد، قرار گیرند یا در گوی‌ها سنسور لرزشی قرار دارد که به آن فرد اجازه می‌دهد بداند در آن لحظه همان گویی که می‌لرزد را بردارد.

اما این ایده احمقانه به نظر می‌رسد. همه‌ی تیم‌های خوب با استفاده از سیستم سیدبندی در گروه‌ها از یکدیگر جدا می‌شوند و هم‌چنین به نظر می‌رسد این موضوع احمقانه باشد که باور کنیم افرادی مثل جف هورست، زین‌الدین زیدان و لوتار ماتئوس همگی در این توطئه شرکت کرده‌اند.

با وجود این هنوز این سوال مطرح می‌شود که چطور این دو پیش‌بینی یک شب پیش از انجام قرعه‌کشی به درستی اتفاق افتاده است؟ نخستین پاسخی که به ذهن متبادر می‌شود این است که زمان ارسال پست‌ها می‌تواند تغییر کند. سیستم توییتر به گونه‌ای است که زمان ارسال پست بر اساس زمان منطقه‌ای که کاربر در آن حضور دارد تنظیم می‌شود. بنابراین شما می‌توانید زمان کامپیوترتان را به گونه‌ای تنظیم کنید که تظاهر به حضور در ساموآ کنید که از نظر زمانی ۱۱ ساعت از گرینویچ عقب‌تر است. باهیا، نقطه‌ای که در آن مراسم قرعه‌کشی انجام شد فقط ۸ ساعت از ساموآ جلوتر است و این فرضیه وجود دارد که این پست‌ها ۱۲ ساعت پیش از شروع مراسم منتشر شده‌اند.

در این صورت احتمال‌های زیادی مطرح می‌شود اما اگر هیچ راهی برای نفوذ در توییتر نباشد چه اتفاق دیگری ممکن است رخ داده باشد؟ می‌توان این فرضیه را مطرح کرد که کاربر مورد نظر همه‌ی ترکیب‌های احتمالی را به فاصله‌ی چند ثانیه منتشر کرده و پس از مشخص شدن گروه‌بندی واقعی، فرضیه‌های اشتباه را پاک کرده است. اما مشکل این فرضیه این است که فقط درباره‌ی پیش‌بینی حضور ایتالیا در گلدان ۲ کاربرد دارد. یعنی برای حدس زدن درست همگروه‌های آرژانتین ۵۰۰ ترکیب احتمالی متفاوت وجود دارد که امکان ارسال آن روی توییتر در یک فاصله‌ی زمانی کم میسر نیست. هرچند یک کاربر در توییتر انجام این کار را با استفاده از آی‌پی های متفاوت و در یک زمان واحد، امکان‌پذیر دانسته است.

طبق این نظر، این امکان وجود داشته که همه ترکیب‌های احتمالی گروه آرژانتین، همزمان روی توییتر منتشر شده و پس از انجام قرعه کشی واقعی بلافاصله همه ترکیب‌های نادرست پاک شده و فقط یک ترکیب درست باقی مانده است، آن هم به گونه‌ای که هیچ‌کس امکان دسترسی به ترکیب‌های نادرست را ندارد.

اما این فرضیه هم راه به جایی نمی‌برد چرا که یک کارشناس می‌گوید، توییتر امکان ارسال بیش از ۱۰۰ پست در یک ساعت را به هیچ کاربری نمی‌دهد بنابراین جواب را باید در جای دیگری جست.

این موضوع در کنار مسائل دیگری به شائبه توطئه دامن می‌زند. گروه تیم‌های سوئیس و فرانسه به خاطر حضور بلاتر و پلاتینی در راس فیفا و یوفا ساده شده و این می‌تواند نشان‌دهنده برخی مسائل باشد. هم‌چنین اتفاق دیگری که در آن شبهه وجود دارد این است که " جی‌جیا " اسطوره فوتبال اروگوئه زمانی که می‌خواست گوی برداشته شده از گلدان را به دست فرناندا لیما بدهد " به طور اتفاقی " گوی از دستانش افتاد. در این جا برمی‌گردیم به موضوعی که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد. آیا در لحظاتی که جی‌جیا قصد داشت گوی را به دستان فرناندا لیما بدهد تا او آن را اعلام کند، لرزه‌ی ناشی از سنسور جا گذاشته شده در گوی باعثشده دستان او را بلرزاند؟

اینها فقط و فقط احتمالاتی است که مطرح میشود. اما شکی نیست که با وجود احتمالات دیگر هم نمیتوان شیرینی یک قرعهکشی منصفانه و عادلانه را از فوتبالدوستان سراسر جهان برای جام جهانی پیش رو گرفت."