شرمن: تحریم‌های بسیار اندکی به حالت تعلیق درمی‌آیند

به گزارش افکارنیوز، «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی و رئیس تیم مذاکره کننده آمریکا در گروه ۱ + ۵(آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در مصاحبه با شبکه العربیه در خصوص توافق اخیر «ژنو» تصریح کرد که آمریکا بر بازرسی‌های سرزده از تأسیسات هسته‌ای ایران تکیه دارد و بر اساس اعتماد به ایران برای کاهش برنامه هسته‌ای اش پیش نمی‌رود.

وی تصریح کرد: چندین دهه بی‌اعتمادی بین آمریکا و ایران به این مفهوم است که واشنگتن می‌بایست بر بازرسی و نظارت بر تأسیسات هسته‌ای ایران تکیه کند.

شرمن این اظهارت را در آستانه مذاکرات کارشناسی درباره برنامه هسته‌ای ایران که قرار است امروز، دوشنبه، در وین صورت گیرد، مطرح کرد و گفت که آمریکا حتی در گام اول نظارت‌ سرزده را در دستور کار خود قرار داده است.

در نشست امروز وین، کارشناسان ایران و ۱ + ۵ در خصوص اجرای توافق موقت و اولیه که در ژنو حاصل شد با سازمان ملل و کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگو می‌کنند.

این دیپلمات آمریکایی اینگونه ادامه داد که فرایند نظارت بر تأسیسات هسته‌ای ایران بر محدود کردن قابلیت اتمی و همچنین بازرسی مداوم و گسترده از تأسیسات این کشور متمرکز است.

وی ضمن تأکید بر تعهدات آمریکا به همپیمانان عرب این کشور در خصوص گفت‌وگوها با ایران، گفت که آمریکا در حفظ امنیت منطقه در کنار کشورهای خلیج فارس قرار می‌گیرد.

شرمن ضمن کم اهمیت جلوه دادن نگرانی‌ و ترس کشورهای خلیج فارس از اینکه گفت‌وگوها با ایران ثبات منطقه‌ای را در خطر قرار می‌دهد، تصریح کرد که تنها موضوع مورد بحثدر گروه ۱ + ۵، برنامه هسته‌ای ایران است، نه موضوعات دیگر که کشورهای عربی نگران آن هستند.

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی با اشاره به امتیازاتی که در توافق اولیه به ایران داده میشود گفت که تحریمهای بسیار بسیار اندکی به حالت تعلیق درمیآیند و از یکصد میلیارد دلار داراییهای خارجی ایران که طبق تحریمهای تحمیل شده مسدود شده است، آمریکا تنها بخش بسیار بسیار اندکی را به ایران بازمیگرداند.